virus B/C VS. Supernova I/ II

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
Welke van de synth van de 2 prefereer je ? waarom wel of niet ?

Welke soortgelijke synths zijn gelijkwaardig aan deze twee ? ( dit zijn toch wat grotere jongens tav..... de vele patches die ze o.a. hebben )

Patches zeggen echt 0.0 over een synth. Het is ook zeker niet zo dat als je veel patches kunt downloaden dat het dan automatisch een goede synth is.

Ik prefereer de Virus C voor alles behalve mooie rond bassgeluiden. Daar is Novation gewoon altijd beter in geweest. Voor vieze, gemoduleerdere basses zou ik de virus wel weer pakken.

Virus B is overigens ook prima maar het Moog filter en de EQ-ing per part is gewoon erg fijn om te hebben.

Ik heb een Nova en een Virus C. Beide zijn prima synths, maar de Virus is toch duidelijk mijn favoriet.

Ik vind het grote voordeel van de Nova dat alle parts onafhankelijke effecten hebben. Als je zoals ik niet zoveel outboard gear hebt, is dat geweldig. De Virus heeft alleen 1 reverb of delay gedeeld over alle parts. De nieuwe Virus TI heeft hier geen last meer van. De sound van de Virus vind ik lekkerder in het gehoor.

Ik heb een Supernova 1 en een Virus B.

De Supernova vind ik gewoon lekkerder om te programmeren, alles is erg duidelijk en overzichtelijk.

Multipatches maken op de Supernova is ook kinderwerk en het effectengedeelte per part is ook een groot voordeel.

De Virus vind ik weer een prachtige phaser hebben en de extra waves kunnen hem echt dat ppg wave-achtige geven. Vind hem erg goed voor die typische 80's Gary Numan geluiden, duistere strings en italo basjes.

De Supernova is absoluut mijn favoriet!

Ook het bedienings gemak en de gebruiksvriendelijkheid speelt een rol
Dus bv geen meerdere functies onder 1 knop
Geen ellen lange menu's doorlopen enz.
De klank zelf is voor ieder een persoonlijke kwestie..
En of er nu veel of weinig patches van te krijgen zijn, is niet belangrijk. De beste patches maak je nog steeds zelf.

Origineel geplaatst door kareltje
Ook het bedienings gemak en de gebruiksvriendelijkheid speelt een rol
Dus bv geen meerdere functies onder 1 knop
Geen ellen lange menu's doorlopen enz.
De klank zelf is voor ieder een persoonlijke kwestie..
En of er nu veel of weinig patches van te krijgen zijn, is niet belangrijk. De beste patches maak je nog steeds zelf.

De Virus heeft gewoon een veel uitgebreidere synthese engine met veel meer te wijzigen parameteres ten opzichte van de Nova reeks. Als je dus een simpel te bedienen synth zoekt met voor elke functie 1 knop moet je het zeker op een Novation houden. gewoon overzichtelijker en duidelijker. Maar tegelijk ook iets beperkter.

Een Clavia Nord Lead/Rack is ook zo'n synth met voor zoveel mogelijk functies 1 dedicated knop.

Resultaat is wel dat een virus een veel breder scala aan geluiden kan voortbrengen terwijl een Nova het daar nog wel eens wat moeilijker heeft.

Ohja ook niet onbelangrijk...

De Virus is steviger gebouwd. Bij m'n nova heb ik nu al 2x de filter knop gesloopt, bij de Virus moet ik er denk ik eerst een koelkast op laten vallen :D

Ze zijn echt niet te vergelijken; de enige overeenkomst is dat ze VA zijn. Ik heb beide gehad en mis van beide specifieke dingen, en vooral de combinatie :)

Ik ken de Virus behoorlijk goed en heb zelf een Supernova II gehad - maar 'k heb deze laatste verkocht wegens m.i. 'te magere klank' (mss. zullen velen van jullie daar niet echt mee akkoord zijn). Achteraf beschouwd klinkt de Virus toch een heel stuk beter als je 't mij vraagt...
Maar de vetste VA's zijn m.i. toch wel duidelijk de Roland JP-80x0 en Clavia Nord series.

Origineel geplaatst door THM
Ik ken de Virus behoorlijk goed en heb zelf een Supernova II gehad - maar 'k heb deze laatste verkocht wegens m.i. 'te magere klank' (mss. zullen velen van jullie daar niet echt mee akkoord zijn). Achteraf beschouwd klinkt de Virus toch een heel stuk beter als je 't mij vraagt...
Maar de vetste VA's zijn m.i. toch wel duidelijk de Roland JP-80x0 en Clavia Nord series.

Hoezo een JP? een virus kicked een jp's ass any day m.i.

Verklaar u nader....

Wel ik had al enkele VA's in mijn bezit (JP-8080, BassStation, Supernova II, Nord Rack 2) en andere VA's ken ik uit ervaring eigenlijk behoorlijk goed (Virus, OB-12) en de enige die ik naast mijn vintage analoog materiaal behouden heb in mijn setup is de JP-8080. Zijn pure klank gaat van zeer vet (voor een VA tenminste...) tot zeer origineel (het supersaw concept en bvb. de zeer ondergewaardeerde zgn. "feedback oscillator") en dit kan helaas niet gezegd worden van veel andere VA's die meestal slechts een flauw afkooksel bieden van de echt analoge synths of van het supersaw concept (vb. DualSaw bij SNII - absolute afrader - en Hypersaw bij de Virus TI - al heb ik deze laatste nog niet gehoord maar 'k bedoel het concept is zeker niet origineel)...

Mag ik vragen over welke Virus je het dan hebt? Qua klank schijnt er toch nog wel een verscil te zijn tussen de verschillende modellen.

Ha wat leuk, misschien moet ik maar eens echt een JP8080 checken dan......

[edit] ik ben altijd van mening geweest dat wat een jp kan een virus ook kan, ook supersaws alleen :doei: polyphony ,voor de rest kan een virus mijn inziens veel meer[/edit]

Origineel geplaatst door Sly Dog
Mag ik vragen over welke Virus je het dan hebt? Qua klank schijnt er toch nog wel een verscil te zijn tussen de verschillende modellen.
Virus B is mij bekendst, maar heb wel al enkele keren een C onder handen gehad - en ik vind trouwens beide op het eerste zicht niet veel anders klinken. De recentere zgn. MOOG filter is wel een leuke verbetering (maar of ie nou echt zoals een MOOG klinkt :Z )...

Laatst gewijzigd:
Maar begrijp me niet verkeerd aub: de Virus is nog steeds een van de betere VA's... Veel vetter dan bvb. de OB-12 of Supernova I & II.

Supernova 2 en Virus C in bezit hiero.

Zoals ik al vaker heb gezegd in verschillende threads vind ik de Supernova top qua bediening: echt top, voor vrijwel alle functies een knop!!
Maar ben het met THM eens: 'k vind 'm ook 'magerder' klinken dan de Virus.

Maar zoals ook hierboven al vermeldt: het zijn 2 verschillende bakken, met elk een eigen geluid en ze vullen elkaar gewoon lekker aan.

Als ik echter zou MOETEN kiezen tussen een Virus òf een Supernova, dan ga ik voor 'n Virus.. 8~

:D 'n Virus gaat in je bloed zitten, en een Supernova.. ach, da's ZO ver weg..

thanks guys voor jullie uitgebreide meningen !

Nou waarom vraag ik dit ik ben misschien voor in de toekomst opzoek naar een soort zelfde werkpaardje naast mijn virus.....

net zo'n breed pallet aan verschillende klanken etc....

Maar ik moet eerst eigelijk maar eens gaan luisteren naar een grote muziekzaak....

welke merken en types iets voor me zijn en welke niet.

Origineel geplaatst door THM
Virus B is mij bekendst, maar heb wel al enkele keren een C onder handen gehad - en ik vind trouwens beide op het eerste zicht niet veel anders klinken. De recentere zgn. MOOG filter is wel een leuke verbetering (maar of ie nou echt zoals een MOOG klinkt :Z )...

De oscillatoren van een virus klinken duidelijk minder vol dan die van een MOOG. De Oscillatoren zijn dan ook zeker niet de virus zijn sterkste punt.....dan kun je je heil beter zoeken bij waldorf of Novation......het MOOG filtermodel op de virus C (en strals de Ti) is echter echt wel heel goed hoor. De filters van de virus zijn gewoon heel heel erg goed naar mijn mening.

I ben een grote fan van de Novation filters. Die klinker heerlijk. De magere oscilatoren doen mij niet zo veel, maar de filter maken het geluid. De Nova's hebben wel een bepaald karakter, een bepaalde saus over het geluid zitten (net als elke synth) waar je van moet houden.

Ik vind de Virus bijvoorbeeld weer vrij neutraal in klank klinken. Naast de typische distortioneffecten die erop zitten heeft de Virus niet echt een heel herkenbare sound waarvan je gelijk zegt: das een Virus.
Zelf gebruik ik hem meer als het polyfone werkpaard en voor de extra bliepjes. Ik moet zeggen, hij weet zich prima staande te houden tussen de analoge apparaatjes. :)
Novation heeft inderdaad een herkenbare sound. Ik heb zelf een K-Station gehad maar vond de filters daarvan weer iets trancy klinken voor mijn muziek.

Back