909 Sampelen of toch maar niet ?

Paul Jenner

Stamgast
Heel veel is er al over geschreven: Kan een gesampelde 808/909 kick nu net zo goed klinken als het origineel, of kun je dat op je buik schrijven ?

Als je dit aan duizend mensen vraagt krijg je waarschijnlijk 1000 meningen ... Ik weet het dus niet, want ik heb nooit een 909 in bezit gehad.

Misschien een afgezaagd onderwerp, maar in ieder geval lijkt dit forum mij de meest geschikte plek om nog eens na te vragen.

Wie heeft allebei staan, een 909 en een goede sampler, is bovendien in het bezit van goede fullrange monitoring en wil hier zijn mening geven ?

Ik ben benieuwd,

Paul.

volgens mij kan je em prima samplen met goeie DA convertors..... je mist alleen de sequencer en de realtime control over de sound parameters..en das toch wel behoorlijk belangrijk....wizoo.de heeft een hele goeie sample cd met de 808 en de 909 in 24bits en heel veel verschillende standen..

de beste 909 kit die ik ooit gehoord heb heeft een vriend van me gesampled, en die kwam niet van een TR909 maar van VINYL! hij heeft gewoon allemaal losse sounds bij mekaar gesampled....is denk ik te verklaren doordat iedereen de TR909 sound eigenlijk zwaar bewerkt kent, en niet zoals ie puur uit het doosje komt

Olaf

ik heb hem staan (pauwmode ... :D)

en olaf geeft het al aan het is goes te doen en samples rule soms nog meer. De seq is wel uniek , en zeker in een live situatie

Echter de echte freaks spreken over het feit dat het origneel elke boom net iets anders is. Is ook wel logisch met 2 sinussen overelkaar net na elkaar getriggered. echter ik hoor het niet echt.

De best kopie vind ik als ik me sp1200 gebruik
daar komt ie echt als een blok uitknallen
maar de daar zal nostalgie van de bak ook mischien wel zijn psychoacoustiek effect op hebben.

er is al zovaak gezegd bij reviews van samplers: wat erin gaat komt er ook uit. geldt dus ook voor 909's. realtime control nodig? gebruik dan die wizoo cd waar olaf het over had...

nou dan moet je wel wat beter luisteren hoor traizor.

vaak hoor je tijdens het samplen het geluid over outputs van de sampler

dat is vaak hoe het klinkt als je ze vervolgens triggered

zo nu ga ik weer moven heb geneog gemiereneukt :P

volgens mij kan je em prima samplen met goeie DA convertors.....

A/D converters neem ik aan dat je bedoeld ? Die zijn geen probleem , ik sample met de geluidskaart van mijn computer, die is moeilijk te kloppen ..

je mist alleen de sequencer en de realtime control over de sound parameters..en das toch wel behoorlijk belangrijk....wizoo.de heeft een hele goeie sample cd met de 808 en de 909 in 24bits en heel veel verschillende standen..

Da's inderdaad jammer, want een klein tikkie bijdraaien kan net effe een verbetering zijn.
24 bits, dan is het dus een data cd neem ik aan ? Dus voor een bepaald merk sampler zou ik denken ...

de beste 909 kit die ik ooit gehoord heb heeft een vriend van me gesampled, en die kwam niet van een TR909 maar van VINYL! hij heeft gewoon allemaal losse sounds bij mekaar gesampled....is denk ik te verklaren doordat iedereen de TR909 sound eigenlijk zwaar bewerkt kent, en niet zoals ie puur uit het doosje komt
Olaf
Ongetwijeld, zie ook de compressor threads. Er wordt behoorlijk gesleuteld hier en daar. Vooral MAD'R heeft zijn beroep als garage-houder misgelopen dacht ik :)

Paul.

Origineel geplaatst door MadR
ik heb hem staan (pauwmode ... :D)

Da's mooi, welke dagen en tijstippen was jij ook alweer naar die klaverjasclub ? :) (Klauw-mode).
Echter de echte freaks spreken over het feit dat het origneel elke boom net iets anders is. Is ook wel logisch met 2 sinussen overelkaar net na elkaar getriggered. echter ik hoor het niet echt.

Daar maak ik me ook niet zo'n zorgen om. Het gaat mij er meer om of die kick in zijn volle glorie weer uit die sampler tevoorschijn komt, zonder enig verlies van karakter of impact.

De best kopie vind ik als ik me sp1200 gebruik
daar komt ie echt als een blok uitknallen
maar de daar zal nostalgie van de bak ook mischien wel zijn psychoacoustiek effect op hebben.
Die sp1200 staat bekend om zijn vette sound. Helaas moet mijn S 1000 het afleggen. Er zit toch aardig wat verlies in.

Paul.

Origineel geplaatst door TraiZor
er is al zovaak gezegd bij reviews van samplers: wat erin gaat komt er ook uit. geldt dus ook voor 909's. realtime control nodig? gebruik dan die wizoo cd waar olaf het over had...
Hoe kom ik dan aan realtime controle ? Velocity crossfades ofzoiets ?

Paul.

Origineel geplaatst door MadR
nou dan moet je wel wat beter luisteren hoor traizor.

vaak hoor je tijdens het samplen het geluid over outputs van de sampler

dat is vaak hoe het klinkt als je ze vervolgens triggered

zo nu ga ik weer moven heb geneog gemiereneukt :P
Goeiedag MAD\r, heb je voor dat miereneuken gestudeerd ofzo ? Het duurde geloof ik 5 minuten voordat ik hem doorhad :)

Paul.

Origineel geplaatst door Paul Jenner

Hoe kom ik dan aan realtime controle ? Velocity crossfades ofzoiets ?

Paul.

neu.. gewoon een stelletjes samples voor wat parameters (decay enzo) verspreid over je masterkeyboard, pocketcontroller erbij voor het volume etc.

Back