Wavesequencing met "normale" synthesizers

bronswerk

nog steeds lid
We kennen natuurlijk de Korg Wavestation die van die aparte loopjes heeft waarbij steeds verschillende samples ná elkaar in rap tempo ten gehore worden gebracht. Deze truc is ook toe te passen in een iets andere vorm met normale synths door in een sequens steeds een verschillende midi Program Change uit te zenden. De adder onder het gras is dat de synth in kwestie snel genoeg moet zijn om Program Changes (plus de bijbehorende noot) naar behoren uit te voeren, wil het zinvol zijn om wavesequencing zoals in de Wavestation na te bootsen. Dit wetende vallen er al heel veel synths af volgens mij. Het duurt simpelweg te lang bij het switchen tussen 2 geluiden voordat het nieuwe geluid gehoord kan worden.

Na mijn pas geleden aangeschafte Kawai K3M kwam ik er al snel achter dat deze heel vlot op midi Program Changes reageerde en dat inspireerde mij tot een experiment waarbij bijgevoegde mp3 een voorbeeld is. Zijn er nog meer synths die dit ook zouden kunnen?

Attachments

• ws_kawai_k3m.mp3
    346,5 KB · Bekeken: 68
Voor een mono-timbrale synth een grappige oplossing. Maar met whatever voor multitimbrale doos mik je je sequencer toch vol met allerlei leuks over meerdere kanalen, en dus meerdere geluiden ?
Lijkt mij het versturen van program-changes niet echt nodig.
Doosje met 16 kanalen multitimbraal, per kanaal een voor dit doel bruikbaar geluid, en wat geduld.
Maar, misschien sla ik de plank helemaal mis....

Origineel geplaatst door Heine
Voor een mono-timbrale synth een grappige oplossing. Maar met whatever voor multitimbrale doos mik je je sequencer toch vol met allerlei leuks over meerdere kanalen, en dus meerdere geluiden ?
Lijkt mij het versturen van program-changes niet echt nodig.
Doosje met 16 kanalen multitimbraal, per kanaal een voor dit doel bruikbaar geluid, en wat geduld.
Maar, misschien sla ik de plank helemaal mis....

Niet helemaal, maar het is juist dat abrupte afkappen, wat natuurlijk niet opgaat in een multi-timbrale situatie, wat het interessant maakt. Heb in Logic's environment een stepsequencer gerealiseerd wat in dit geval geen noten maar program changes uitstuurt. Handig te bedienen en je hoort patronen die je zelf, met jouw bovenstaande manier, waarschijnlijk niet bedacht zou hebben. En natuurlijk zijn oude (lees mono-timbraal) analoge synths perfecte kandidaten.

Dat klinkt erg lekker!

Goed idee zeg, ik ga het morgen eens met een K4r proberen.

Met nord modular (g1/g2) is dit ook makkelijk te realiseren. Gewoon een stuk of 8 verschillende golfvormen in serie afspelen en dan heel snel zetten :P maarja, dat zijn dat geen samples maargoed, het klinkt wel aardig

Back