Harddisk in GEM Equinox

Heine

Passief toetsenist
Hoi,

ik heb nu al eventjes een GEM Equinox, en heb recent de interne batterijen vervangen.
Die waren dus echt letterlijk overleden.
Toen viel me op dat er een mooi plaatsje in die doos is om een harddisk in te mikken.
Kijkend op internet kom ik een aantal dingen tegen:
- iets over een 1.4 gieg harddisk
- iets over een 2.0 gieg harddisk

Ik heb uit wat oudere pc's nog een aantal hardisks liggen, waaronder een drietal maxtors van rond de 500 mb.
Weet iemand of ik een van die dingen er zo in kan mikken, of is er nog iets speciaals nodig.

Alvast bedankt voor de reactie.

Ik kan het natuurlijk ook gewoon proberen....
Maar eerst even informeren lijkt me net wat fijner.

Peter

Hoi René,

waar is dat allemaal goed voor ??

Die 32 mb ram lijkt me geen probleem, maar waar zou die GEM dat voor nodig hebben ?
Misschien als werkgeheugen, soort L2 cache, maar dan anders ?

Wat moet ik met dat SCSI ?
Als ik op de print kijk in de GEM zie ik zo de aansluitingen zitten.
Ik ken SCSI eigenlijk voornamelijk als hardware interface, bijvoorbeeld naar scanners en harddisks.
Voor mijn gevoel zit er al een interface in.
Misschien is dat die SCSI wel, waar jij het over hebt.

Ik hoor het nog wel

Peter

Helaas Heine, life is not that simple wanneer je een stel late jaren negentig ontwerpers een synth laat ontwikkelen in Italië..dan is dat vragen om unieke ontwerpbeslissingen in plaats van keuzes voor standaard technologie. [/irritatiemodus] Italianen weten namelijk alles beter [/einde irritatiemodus]

De harddisk in die GEM kan gewoon een IDE disk zijn, dus daar heb je SCSI niet voor nodig. Eventueel wél om snel samples e.d. te laden naar je EQ en ook om samples groter dan 1,44 Mb naar die harddisk te laden, immers anders moet alles via floppies en dat wil je niet. Conclusie: je gaat SCSI nodig hebben.... Zonder..laat dan die HD ook maar zitten. Ook wil je meer dan de standaard 2 Mb flash ram. Je wilt dus ook geheugen om je (multi)samples te laden.

Gebruik van die harddisk anders dan voor samples is ook niet nodig, immers je beschikt over meer dan 2000 presets in die bak. Ik programmeer mijn Equinox wel eens, maar zo veel geluiden heeft volgens mij echt niemand voor de EQ ontwikkeld, zelfs GEM zélf niet eens ha ha.

Dan nu het echte probleem: helaas heb je een speciale connector nodig om die IDE harddisk op het moederbord van de EQ te koppelen. En dat is een proprietary formaat kabel van GEM. Ook moet je nog wat jumpertjes anders instellen geloof ik. Ik wilde in de zomer van 2004 precies hetzelfde doen als jij en heb me helemaal suf gezocht naar de juiste flatcable...

welnu: die bestaat dus wel...maar niet in computerland. Alleen GEM kan je daaraan helpen.

Het meest serieuze probleem dient zich dan nu aan: de woorden "servicing" en "GEM" gaan niet samen in één zin. Ik woon dan toevallig nog in een dorp met een muziekwinkel die GEM dealer is. Deze dealer wil me wel helpen, maar dan kost zo'n "officiële" kabel gelijk weer EUR 100 ofzo. Laat dus maar....Heb recent ook GEM Benelux nog gevraagd of ze "new old stock" nog wat flatcables hebben liggen van 't goede soort. Antwoord: we hebben geen oude voorraden meer.

Typisch gevalletje van jammer...Maar out of curiosity: wat wou jij met die HD gaan doen dan?

Overigens...is er nog iemand die mij kan helpen aan 32Mb SIMMS (2 x 16) van 't goede soort.

En weet iemand dan ook wat de goede soort is?

Ik dacht 70 nanoseconden, 9 bits type?

Wie is dealer hier op synthforum??? Het leek jou geen probleem Heine? Kunt u mij danwellicht helpen where to get it??

Thanx

O en Heine?

Hoe en waarmee heb je die batterij vervangen. Wil / moet ik gaan doen met mijn EQ61.

Alvast bedankt voor je antwoord.

Greetz

Yo Dremmet,

In zeer korte tijd ben ik weer een stuk wijzer.
Het leek me wel grappig om een harddisk met een zooi midi-files er in te plempen, maar dan moet dan wel een makkie zijn.
Samplen doe ik niet, dus daar hoef ik ook die harddisk niet voor te hebben.
En dus ook dat geheugen niet.

Rest nog voor jou het probleem om aan geheugen te komen.
Ik dacht dat ik dat wel ergens in Rotterdam op de kop zou kunnen tikken.
Heb zelf nog niet gezocht, maar mijn behoefte is nu helemaal 0.
Andere truuk: rommelmarkten af op zoek naar 386 of 486 resten. Die kunnen ze aan de straatstenen niet kwijt, en met een beetje mazzel (eerst even goed kijken natuurlijk) zitten daar van die juweeltjes in.

En dan nog de batterij: ik heb eens goed gekeken op het lijk wat er nog in zat, en ben met die kennis naar een electronica-winkeltje in Rotterdam gegaan. Daar hadden ze net zoiets, maar dan met draadjes eraan i.p.v. platte stukjes op de plus en min pool.
Eerst even de resten losgesoldeerd. De nieuwe batterij netjes met de draadjes vastgesoldeerd, en vervolgens zo'n fantastische tie-wrap(een dunnetje) gepakt om de batterij vast te zetten op het print-plaatje.
Daarna heb ik dat ding aan laten staan totdat de batterij-meter toonde dattie 'vol' zat.
Dat heeft dus ruim 24 uur geduurt !!

Nog even over die batterij: het zijn drie platjes op elkaar met een capacitiet van iets van 280 milli-ampère. Je hebt ze ook van 600, maar dat is dus nergens goed voor.
Waarschijnlijk ten overvloede, maar toch: het zijn nikkel-cadmium oplaadbare beestjes, geen 'gewone' niet-oplaadbare cellen.

Het is trouwens errug fijn om gewoon weer iets te kunnen saven. Wat weet je dan zo'n simpel batterijtje te waarderen, zeg.

Veel plezier, en nogmaals dank. Mijn kruistocht is bij deze ten einde

Peter

Bedankt vriend!

BTW prog jij je Equinox ook? Kunnen we misschien wat geluidsjes uitwisselen he he.

Of ben je meer een live man?

groet Temme

Hoi,

ik hem de GEM nu al even, maar door die kapotte batterij had geluiden maken geen nut.
Die heb ik nu een maand geleden (of zo) gerepareerd, en sindsdien heb ik pas twee geluiden gemaakt, niet veel afwijkend van de preset waar het om ging.
Ik ben inderdaad een live-man, als toetsenist in een 7-mans band actief.
Ik sleepte eerst alleen mijn XP80 met me mee voor de oefenavonden, maar sinds de reparatie van de GEM sta ik op het punt om ook die mee te nemen.
Je sjouwt je alleen elke keer een breuk.
Qua geluiden kom ik met die XP80 vrijwel altijd uit de voeten, maar 5 extra octaven is ook wel prettig. Er zijn nummers waar ik toch zo'n 5 verschillende geluiden mag maken, en dan zijn 76 toetsen al snel te weinig.
We zitten nu net met 'Anyplace anytime anywhere' of zo, van Nena en Kim Wilde.
Dat trek je niet met alleen een XP80. Ik wilde eerst nog mijn KS-rack erbij halen, maar daar heb ik geen extra toetsen mee.
Als we optreden neem ik ook nog mijn RD600 piano mee.
RD600 onderop, XP80 erboven, en de GEM daar weer boven.
Ideaal setje. Altijd de piano bij de hand, en verder 11 octaven aan wat je maar wil.

Peter

Back