ReFX vanguard VS Acces Virus

Origineel geplaatst door RPH
Ik heb 2x hetzelfde stukje uit vanquard op 2 verschillende samplerates :

1 = 44.1 kHz afgespeeld, en opgenomen

2 = 96 kHz afgespeeld, en opgenomen

er is verschil te horen, en te zien aan de wavefiles ... maar of dat ligt aan op welke samplerate het is afgespeeld, of aan de opname ... dat is me nog niet duidelijk.
misschien dat ik het nog een keer moet doen,maar dan afspelen op 44.1 en 96 ... en beide opnemen op 44.1 ofzo.

luister en oordeel voor jezelf. :W

De eerste lijkt beter te klinken....misschien omdat het geluid harder is.

Dit zegt overigens nog steeds niks over die 192 Khz kwestie. Daarbij ging het erom dat de audio engine zelf (intern in Vanguard) van 96 naar 192 Khz zou worden getild. Dit is puur een opnamen met 2 verschillende samplerate settings welke alleen een verschil van kwaliteit in de host aangeeft, niet in de plugin zelf.

In principe zou je dan de Vanguard met 96 Khz engine en Vanguard met 192Khz engine beiden op dezelfde samplerate moeten opnemen.

En wat heb je dan verder nodig als je aan hardware begint? En hoe werkt dat dan precies? Klinkt misschien stom maar heb er gewoon totaal geen ervaring mee.

Vooral je software niet wegflikkeren. Een hardware synth heeft alleen een sequencer
nodig en een fatsoenlijke audiokaart (geen creative troep). Tot slot een paar midi
kabels en klaaaar.

Later kun je altijd nog extra fx bakken kopen of samplers.

Ikzelf heb ook vorige maand een stuk hardware erbij betrokken en het
bevalt me perfect. Het is alleen ff wennen om met gerenderde audiofiles te werken
in plaats vst's op midi tracks.

Ik weet niet wat voor sequencer je gebruikt maar FL gaat behoorlijk goed om
met audiofiles en recording daarvan. Lekker vlot (das toch wel erg belangrijk)

Toppie man! 8) Daar heb ik wat aan!

Ik gebruik cubase dus dat zal geen probleem zijn neem ik aan! Ik begrijp dus dat je je synth een track toewijst in je sequencer en dat je geluidskaart een mdisignaal geeft aan je synth. Of zit ik dan helemaal verkeert?

Want heb al zitten zoeken hier maar kon nergens vinden waar dit nou een beetje werd uitgelegd.

Origineel geplaatst door Peekay
Toppie man! 8) Daar heb ik wat aan!
Totdat je meer synths hebt dan dat je geluidskaart inputs heeft, dan gaat 't pas echt hard pijn doen (mixers, etc) in de beurs.
Ik gebruik cubase dus dat zal geen probleem zijn neem ik aan!
Mwa, het zou met hetzelfde principe moeten werken.
Ik begrijp dus dat je je synth een track toewijst in je sequencer en dat je geluidskaart een midisignaal geeft aan je synth. Of zit ik dan helemaal verkeerd?
Nee, dan zit je helemaal goed.

Origineel geplaatst door Acidfever
De eerste lijkt beter te klinken....misschien omdat het geluid harder is.

hehe,. maf ik vond juist de tweede beter klinken... wat fijner in het gehoor.
De eerste lijkt harder... maar ik heb echt niets gedaan met het volume...het komt door de lagere samplerate ..i guess :confused:

Origineel geplaatst door Acidfever
Dit zegt overigens nog steeds niks over die 192 Khz kwestie. Daarbij ging het erom dat de audio engine zelf (intern in Vanguard) van 96 naar 192 Khz zou worden getild. Dit is puur een opnamen met 2 verschillende samplerate settings welke alleen een verschil van kwaliteit in de host aangeeft, niet in de plugin zelf.

In principe zou je dan de Vanguard met 96 Khz engine en Vanguard met 192Khz engine beiden op dezelfde samplerate moeten opnemen.

96 kHz, 192 kHz engine ? ... i dunno, maar wordt een plugin niet gemaakt dat die op elke samplerate werkt die de host ondersteund ?... anders zou je plugins hebben die niet werken op lage samplerates toch ?

het lijkt me iets van oversampling ?

Ik begrijp dus dat je je synth een track toewijst in je sequencer en dat je geluidskaart een mdisignaal geeft aan je synth. Of zit ik dan helemaal verkeert?

Want heb al zitten zoeken hier maar kon nergens vinden waar dit nou een beetje werd uitgelegd.

Yoozer zei al dat het juist is (dat klopt) maar dan heb je wel te maken met
een korte delay van de sequencer. Het audio signaal moet immers verwerkt
worden.

Bovendien is een synth niet zo erg multitimbraal. Dat wil zeggen dat je maar een
paar tracks via midi-out kunt gebruiken omdat je synth (hangt helemaal af welke
synth je hebt) zijn polyfonie kwijtraakt naar mate je een lead partij, een bass loop
en nog wat bliepjes er doorheen pompt.

Maak daarom in je midi-out kanaal een stuk (kale synth, bas, bliepje, pad, whatever)
waar je tevreden mee bent en record deze op naar een wav file. Deze wav file kun
je later in je mix gooien (eventueel nog met effecten die je er daarna overheen gooit).

Maar werkt dat dat niet irritant. Want als je later in je track een noot uit die track weg wil laten of een noot wil verlengen moet je je synth helemaal opnieuw instellen om m vervolgens opnieuw op te nemen.

Maar werkt dat dat niet irritant.
Tja, een gitarist zit met hetzelfde 'irritante' probleem ;)
Want als je later in je track een noot uit die track weg wil laten of een noot wil verlengen moet je je synth helemaal opnieuw instellen om m vervolgens opnieuw op te nemen.
Nou, de melodie staat er in ieder geval nog. Wat instellen betreft, gewoon de preset opslaan.

Maar kan je bij alle hardware synths dan wel presets opslaan? Want ik neem aan dat de knopjes niet automatisch meedraaien of swithen naar hoe jij ze heb opgeslagen...

Ja dat kan. Je knoppen staan welliswaar niet op de juiste plaats maar in het
geheugen van de synth staan ze wel goed. Of je moet zoals ik een nordlead3
hebben. die knoppen staan meteen goed (ze draaien door en de led indicatie
geeft aan waar de huidige positie op staat)

Ik weet niet of andere synths hier ook aan doen

Klinkt goed! Het lijkt me wel wat zn hardware synth. Maar als je die tweede hands koopt is dat gevaarlijk? en waar moet je dan op letten?

Maar werkt dat dat niet irritant. Want als je later in je track een noot uit die track weg wil laten of een noot wil verlengen moet je je synth helemaal opnieuw instellen om m vervolgens opnieuw op te nemen.

Nee hoor....

Je hoeft toch niet de hele tijd fx erover heen te horen? Want ik geloof dat dat de issue is...

Gewoon midinoten nar je synth en je hoort geluid...

Waar je trouwens op moet letten bij een synth is de klank...

Maarr als ik voor een tweede hands virus of nordlead zou kijken kunnen die verrot zijn of zoiets? als de vorige gebruiker er niet goed mee om is gegaan.

Ik check meestal of ALLE knoppen werken / niet ruisen en of het geluid ok is. Een Virus is iig extreem sterk gebouwd, ik verwacht niet dat je veel afgeragde exemplaren tegen zal komen. NL heb ik geen ervaring mee, maar die zijn volgens mij ook heel sterk gebouwd.

Origineel geplaatst door MikeJarod
NordLead heb ik geen ervaring mee, maar die zijn volgens mij ook heel sterk gebouwd.

De behuizing is helemaal van ijzer (je tilt je nen breuk) en het modulatiewheel is van STEEN.

Maarr als ik voor een tweede hands virus of nordlead zou kijken kunnen die verrot zijn of zoiets? als de vorige gebruiker er niet goed mee om is gegaan.
Als ie van de trap gevallen is zal het wel zichtbaar zijn ;)

Voor de rest, nee in princiepe kan er weinig mis mee zijn (tenzei je een moog uit 71 hebt ofzo :P haha). Speel er gewoon even op, draai aan wat pots, kijk of ze doen wat ze moeten doen, en dan zit het wel goed. :)

Back