MicroWave I - vraag over verschillende CEM chips in hardware revisies

bikkel

Everything is on the One
Naar aanleiding van o.a. deze post:

Heb hier zowel een WAVE als twee MW1's staan en kan melden dat die beslist niet hetzelfde klinken...

5000 euro vind ik behoorlijk veel trouwens, zeker als ie gewoon 16 stemmen heeft.

de CEM chips in de de Microwave 1 B revisie zijn dezelfde als die later in de WAVE gebruikt zijn (CEM 3387). Revisie A van de Microwave 1 had CEM 3389 chips. Dat was de eerste Waldorf synth (1989). De WAVE is van '93.

Ondanks dezelfde chips in Rev B is de filtersound van de WAVE onvergelijkbaar met die van de Microwave. Vergeet niet dat de WAVE ook BP en HP heeft. De UI van de WAVE lijkt bij eerste aanblik misschien als een vliegtuigcockpit maar werkt echt fantastisch. Zodra je een knop aanraakt springt het menu naar die sectie-pagina.

In zijn algemeenheid vind ik de sound van de MW1 eigenlijk het prettigst te gebruiken in een mix. De WAVE is ERG aanwezig. Het geluid "plakt" aan alle kanten en je (ik) pik(t) hem er zo uit.

Maar de aanblik van de WAVE in zijn algemeenheid he?

Boele (zie voor een plaatje ook: http://www.synthmusic.info)

Ik ben er wat verder in gedoken, en er zijn dus twee hardware-revisies van de MicroWave I, buiten de WaveSlave. De tweede revisie gebruikte de zelfde filterchip als de Wave, en deze filter kan dus gewoon meer dan de 3389.

1) Welke serienummers hebben welke versie aan boord?
2) Is het mogelijk iets te modden om ook BP en HP of zelfs combinaties te hebben op de nieuwere revisies, net zoals externe inputs toegevoegd kunnen worden?

denk het .. al vind ik de vraag zeker even interesant ! ( de mw1 iig staat op me lijstje ! )
al vermoed ik dat ie dat niet kan .. is er op het inet niks te vinden ?

Ik neem aan dat je deze site al hebt gezien? (de info en plaatjes zijn ook al van Boele, zie ik hier... :D)

microWave in the hardware revision A
frontpanel dark metalic blue, not painted, anodized metal
rotary encoder has 52 ticks per revolution, has rippled, metal shaft with slot
uses Curtis CEM 3389 (Voltage Controlled Signal Processor)
"Included on-chip are a wide-range four-pole lowpass VCF with voltage controlled resonance, and three high quality VCAs, two of which pan the output signal of the third between two outputs."
LCD has black characters on green background
case is black

microWave in the hardware revision B
frontpanel is made from Nextel, gray-blue, silkscreening blurry, rubs off
high quality red dial
rotary encoder has 24 ticks per revolution, has even, flattened plastic shaft
uses Curtis CEM 3387 (low noise VC signal processor)
Was used also on the Waldorf WAVE.
"The CEM 3387 is a general purpose audio signal processor intended for applications requiring high audio quality. Vontained on-chip is a 3-pole low pass voltage controlled filter, cascaded to a 4-pole low pass VC filter with voltage controlled feedback path for Q enhancement (resonance): also included is a final voltage controlled amplifier which drives two additional VCAs for voltage controlled pan into left and right outputs."
LCD has green characters on black background
case is grey

Revision B atop revision A unit:
MWs_display.jpg

Ik neem tenminste aan dat je de serienrs. wilt weten om ze uit elkaar te houden?
Kan je dus beter kijken naar de display en naar de kleur van de Microwave.

Re: MicroWave I - vraag over verschillende CEM chips in hardware revisies

Origineel geplaatst door bikkel
2) Is het mogelijk iets te modden om ook BP en HP of zelfs combinaties te hebben op de nieuwere revisies, net zoals externe inputs toegevoegd kunnen worden?

Dat lijkt me persoonlijk heeeel sterk, maar wie weet... ;)
Volgens mij maak je trouwens een denkfout. De Microwave revisie B heeft wel dezelfde filterchips als de Wave, maar heeft hoe-dan-ook alleen maar een LPF. De andere mogelijheden van het filter worden op geen enkele Microwave benut, los van de revisie.

Re: Re: MicroWave I - vraag over verschillende CEM chips in hardware revisies

Re: Re: MicroWave I - vraag over verschillende CEM chips in hardware revisies

Origineel geplaatst door Hanz
Dat lijkt me persoonlijk heeeel sterk, maar wie weet... ;)
Volgens mij maak je trouwens een denkfout. De Microwave revisie B heeft wel dezelfde filterchips als de Wave, maar heeft hoe-dan-ook alleen maar een LPF. De andere mogelijheden van het filter worden op geen enkele Microwave benut, los van de revisie.

das wel een beetje een gemiste kans destijds van waldorf ..
maar heeft een mw nou standaard 4 inputs ? das wel bizar !
dus 4 MW1's en je hebt een waldorf met 16 filters ?

:D

De bovenste lijkt het meeste op die van mij, dus ik heb waarschijnlijk een revisie B.

Ik vraag me af hoe je de 'andere mogelijkheden' op zo'n chip zou moeten benutten. Ik weet niet in hoeverre dat soort chips werken, maar volgens mij gaat het er puur om wat je op welk poortje aanbiedt. Uiteindelijk valt het met een Wave wel via de software van de machine aan te sturen, maar hoeveel tussenliggende hardware is daar werkelijk voor nodig? Ik zie nergens aanwijzigen dat er nog iets anders gebruikt wordt.

Ik heb een originele service manual bij mijn MicroWave, ik zal eens kijken of ik die van de Wave ergens kan vinden. Dan zie ik op zich wel of er verschillen zitten in de aansturing.

Re: Re: Re: MicroWave I - vraag over verschillende CEM chips in hardware revisies

Re: Re: Re: MicroWave I - vraag over verschillende CEM chips in hardware revisies

Origineel geplaatst door MadR
das wel een beetje een gemiste kans destijds van waldorf ..
maar heeft een mw nou standaard 4 inputs ? das wel bizar !
dus 4 MW1's en je hebt een waldorf met 16 filters ?

:D

Nee maar ik zag wel dat Leo er een verkocht met vier inputs ooit hier op het forum. Volgens mij was het wel een mod. Hij heeft 8 stemmen, maar in mono mode zijn de eerste vier hard-wired naar een individuele output, ik vermoed dat hij daarom vier inputs had.

Als het zou lukken om de filters volledig te benutten, heb je in principe een Wave in rack-formaat. Volgens mij klinkt hij nog steeds iets anders, maar qua functionaliteit en klank heb je voor een eurootje of 300 opeens een halve Waldorf Wave, en een hele heftige MIDI-aanstuurbare quad filterbank.

Maar ook zonder die fratsen blijf ik het wel apart vinden dat je ze zonder al te veel moeite voor een eurootje of 300 kunt scoren. Het enige wat ik altijd jammer heb gevonden is dat hij niet in staat was 12dB/oct te doen of andere filtersoorten, omdat de geluiden die je uit wavetable oscillatoren trekt ook totaal anders zijn, en nu blijkt dat het in principe qua chip in ieder geval kan!

ik zou maar ver uit de buurt van een soldeerapparaat blijven ..

een MW1 circuit benden .. vrees dat niet goed gaat ! }:|

maar serieus zo'n mod gaat toch ook functionaliteit kosten ?
en hoevele inputs heeft ie normaal ? 2 ?

Origineel geplaatst door MadR
ik zou maar ver uit de buurt van een soldeerapparaat blijven ..

een MW1 circuit benden .. vrees dat niet goed gaat ! }:|

maar serieus zo'n mod gaat toch ook functionaliteit kosten ?
en hoevele inputs heeft ie normaal ? 2 ?

Geen. Ik neem aan dat Leo geen niet functionerende apparatuur verkoopt?

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=29741

Volgens mij is de 4-externe inputs mod een in de fabriek aangebrachte mod.
Als ik het me goed herinner is de 'mean green machine' (limited groene uitvoering van de MW1) standaard voorzien van deze inputs.

Ik zie eigenlijk geen speciale eigenschappen buiten uiterlijke voor de 'mean green machine' vermeld op het internet.

Origineel geplaatst door bikkel
Geen. Ik neem aan dat Leo geen niet functionerende apparatuur verkoopt?

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=29741

ik kwam deze opmerkng toevallig tegen. ik neem ook aan van niet trouwens.

ik heb 2 keer een microwave met 4 inputs gehad. 1 keer was de een of andere meer bekende 'renowned-standaard' mod (soort van devilfish, maar dan voor de microwave), maar mij zei het niks.
in 1 geval waren de 4 individual outs geofferd en nu in gebruik als inputs. de andere mod had gewoon 4 inputs naast de 4 outputs.
en alles werkte.

Back