Wie spelen hier op synthforum.nl eigenlijk in een band?

Wie spelen hier op synthforum.nl eigenlijk in een band?

• Nooit in een band gespeeld, zou wel willen

Stemmen: 14 10,2%
  • Nooit in een band gespeeld, zou ook niet willen

Stemmen: 8 5,8%
  • Wel in een band gespeeld, en nog steeds!

Stemmen: 45 32,8%
  • Wel in een band gespeeld, maar gestopt..

Stemmen: 29 21,2%
  • Zit in een schrijverscollectief, treed niet op

Stemmen: 2 1,5%
  • Zit in band én collectief, treed ook op

Stemmen: 23 16,8%
  • Werk alleen, treed nooit op

Stemmen: 11 8,0%
  • Gaat je geen barst aan wat ik doe..

Stemmen: 5 3,6%

• Totaal aantal stemmers
    137
Het heeft me nooit echt aangesproken om in een bandje te spelen.
Als ik zin heb, doe ik m'n eigen ding. En als ik geen zin heb? ... doe ik nog steeds m'n eigen ding! :D

Nee, eigenlijk niet! Ik kan er trouwens al niet tegen als er één iemand over m'n schouder staat mee te kijken (vraag m'n muziekleraar! :D) laat staan 2 gitaristen met bijbehorend ego, een hyperactieve drummer, een stonede bassist en een zanger die zich afvraagt of z'n panty wel goed zit... (om maar even alle clichés uit de kast te rukken).

Het dichtst wat ik er bij in de buurt kwam, was het uitwisselen van zelfgemaakte Tracker bestanden, in de Amiga tijd.
Zo van, kijk eens naar dit liedje? En dan kreeg je 'm de volgende week onherkenbaar veranderd terug.
Dat vond ik wel leuk, trouwens.

Ik vind het juist een uitdaging om je live sound zo te maken dat 1) het goed te spelen en 2) ook goed nog eens goed klinkt. In de studio of thuis klooien is dan relatief simpel: erase, delete en de << knop bestaan namelijk niet, live spelen is genadeloos. Er gaat ook wel eens iets mis, soms heel grappig, soms niet. Stroomuitval of zo, regenbuitje, gillende vrouwen op het podium ;)

Origineel geplaatst door Sjaak
Ik vind het juist een uitdaging om je live sound zo te maken dat 1) het goed te spelen en 2) ook goed nog eens goed klinkt. In de studio of thuis klooien is dan relatief simpel: erase, delete en de << knop bestaan namelijk niet, live spelen is genadeloos. Er gaat ook wel eens iets mis, soms heel grappig, soms niet. Stroomuitval of zo, regenbuitje, gillende vrouwen op het podium ;)

Helemaal mee eens.. Sounds die in je studio geweldig klonken, klinken vaak live helemaal nergens naar. En de spanning van live spelen geeft zeker een kick..

....gillende vrouwen..? Is dat positief of negatief? ...en voor jou? ;)

ach, 't is maar net wat je lekker vind he ? Voor mij zit de lol van het live spelen vooral in de interactie met het publiek. Ok, we hebben ook wel k*t optredens gehad, maar gelukkig zijn die echt in de minderheid. Als er zo'n hossende menigte voor het podium uit z'n dak staat te gaan dan voel ik me toch wel heel erg lekker 8)

ik speel al een jaar of 3 met heel veel plezier in een coverband, wij hebben het geluk om die éne gitarist zonder opgeblazen ego erbij te hebben, zodat er ook nog wat ruimte overblijft voor mijn bliepjes en bloepjes. Verder zit ik in een rockopera project (wat nu een beetje aan de grond zit omdat mijn maatje zo nodig met het nieuwste project van Arjen "Ayreon" Lucassen mee moest drummen (wat ik eigenlijk wel erg gaaf vind!)), en verder zit ik in een combo voor een koor/musicalgezelschap.
Muziekmaken is zoveel leuker als je het met z'n allen doet.... vind ik tenminste. Anderen kunnen me geweldig inspireren, en meestal is wat eruit komt meer dan de som van de afzonderlijke delen.
Ik heb bijna alleen maar goede ervaringen met samenspelen.

...het lijkt wel of ik mezelf hoor (s)preken...;) Helemaal mee eens, hoor!

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Helemaal mee eens.. Sounds die in je studio geweldig klonken, klinken vaak live helemaal nergens naar.

Inderdaad! Wordt o.a. veroorzaakt door te veel FX, slechte acoustiek, slechte mix, frequencties van andere de instrumenten die in de weg zitten, slechte monitoring etc. Altijd een uitdaging en nooit hetzelfde.

Wij spelen vrij veel "unplugged" nummers en dat betekent dat je veel ruimte hebt in de muziek. Aan de ene kant moet je netjes spelen maar aan de andere kant kun je soms patches gebruiken die er bij andere bands niet goed doorkomen doordat ze overstemt worden door gillende gitaren. Een acoustische gitaar mixt wat dat betreft wat makkelijker met synths. Over het algemeen besteed ik veel tijd aan mijn patches, is een hobby. Ik probeer toch altijd de juiste sfeer en sound te pakken te krijgen met originele patches.

....gillende vrouwen..? Is dat positief of negatief? ...en voor jou? ;)

:D Gelukkig valt dat erg mee bij ons, geen U2 of Frans Bauer taferelen. We spelen covers, tis puur voor de fun, wij zijn verre van beroemd

Ik spelen nooit in een band. Maar ik gaat dat binnenkort wel doet. Bij een metale band. Met de MPC en de scratchtafel. :)
Sorry, ik kunnen niet zonder fouten schrijf. Ik hebben problemen met vervoegingen :doei:

Origineel geplaatst door RpW
ach, 't is maar net wat je lekker vind he ? Voor mij zit de lol van het live spelen vooral in de interactie met het publiek. Ok, we hebben ook wel k*t optredens gehad, maar gelukkig zijn die echt in de minderheid. Als er zo'n hossende menigte voor het podium uit z'n dak staat te gaan dan voel ik me toch wel heel erg lekker 8)

en je krijgt nog knaken ook , terwijl je het idee hebt dat je aan het stappen bent .

...ook geen onbelangrijk aspect.... Vroegah (toen ik nog in een dance classics bandje zat en regelmatig op feesten stond) wilde het nog wel eens gebeuren dat de band langsliep bij het buffet en onze gitarist dan semi-beledigd tot de ober achter de tafel de gedenkwaardige woorden sprak: "Wat?!? Alweer kreeft?!?"....

Jaja, wat hebben we het slecht, als muzikanten.... ;)

Sinds dik een half jaar weer begonnen met een bandje. Drum, Bass, Slag en Lead gitaar en keyboards. We spelen wat koffers (mike & the mecanics, uriah heep, roxy music) en wat pril eigen werk. Sommige repetitie avonden klinkt het zo goed dat je direct een CD wilt uitbrengen en de week daarna .... daar lusten de honden geen brood van. De zang is een maand geleden ook versterkt met twee zangeressen. :) Dat klinkt perfect, helaas moeten nu een paar nummers uit B gespeeld worden omdat ze er anders "niet bij kunnen". Het blijkt nu dat afleren van een toonsoort nog moeilijker is dan het aanleren van een nieuw nummer :confused: Het gaat mij voornamelijk om het plezier van samen muziek maken en het is gewoon leuk en ontspannend.

Origineel geplaatst door Hanz
Het heeft me nooit echt aangesproken om in een bandje te spelen.
Als ik zin heb, doe ik m'n eigen ding. En als ik geen zin heb? ... doe ik nog steeds m'n eigen ding! :D

...zie ook geen 'Leo' mogelijkheid in de poll8o)

Ik heb veel in bandjes gespeeld en vond het altijd erg plezierig! Heb veel gedaan in de psychedelische hoek als synthesist maar ook als zanger van death metal en grind bandjes.
Door een studie had ik geen tijd meer over en heb ik het hele bandgebeuren opgegeven. Af en toe mis ik het nog wel maar ik maak op het moment het liefst "zelf" muziek.

Origineel geplaatst door bassio
en je krijgt nog knaken ook , terwijl je het idee hebt dat je aan het stappen bent .

precies !! :okdan:

(behalve natuurlijk het niet onbelangrijke feit dat je al die troep - lees: instrumenten - na afloop weer moet opruimen) :erm:

..waarom denk je dat ik die Rhodes 73 en Fender Dual Showman er uit gedaan heb?!?

tja, ik ben ondertussen ook al teruggegaan van 4 naar 2 synths op het podium...

Speel in verschillende bands, met verschillende instrumenten: gitaar, basgitaar en synthesizer; versterkt en onversterkt; verschillende stijlen: Balkanees, Iers, rock en experimenteel. Ik speel ook veel in projecten en soms doe ik wel wat studiowerk (reclame) Podium is er niet veel meer bij. Maar het blijft hobby :)

Wout

Gewoon samenwerken kan natuurlijk ook zonder band en/of serieus collectief.
Af en toe iemand benaderen die je op je pad tegenkomt, en dan degene in jouw compositie laten spelen. Soort sessie-muzikant idee. Lijkt me zeer inspiratief

Back