Duidelijk hoorbare verschillen RIAA correctie bij platenspelers?

ZERO1985

Stamgast
hoi,

Over een tijdje wil ik ook een platenspeler (geen dj-ding, een klassieke platenspeler) in mijn setupje gaan opnemen om
1. platen te kunnen luisteren en
2. vooral om platen te kunnen samplen met mijn Yamaha A4000

Nou vroeg ik me af:

Hoe hebben jullie (als je er een gebruikt) je platenspeler opgenomen in je setup? Ik heb al begrepen dat je de phono uitgang van de platenspeler altijd eerst moet voorversterken met een voorversterker die ook nog eens RIAA correctie toepast.
(heb
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=49440&highlight=platenspeler+riaa
reeds doorgenomen. Ook de draad van OlafMol over RIAA heb ik al doorgenomen maar was mij iets te technisch...)

Nou vroeg ik me ook af: zijn er hoorbare verschillen in RIAA correctie? Ikzelf ben geen audiofiel en heb hier nog een oude Marantz hifi versterker staan met een phono ingang. Ga ik verschil horen tussen deze versterker als voorversterker en bijvoorbeeld een losse phono voorversterker zoals deze?:
http://www.verkoop.licht-geluid.nl/ProductInfo.aspx?productid=HLD1515

Mochten er wel degelijk verschillen zijn, wat is dan een aanrader in de vorm van de losse voorversterker van het linkje hierboven?

Een dj-mixer lijkt me geen optie want ik heb verder niets met het dj-en, ik hoef ook maar één platenspeler.
Verder leek het mij niet handig als ik mijn sampler aan moet zetten als ik alleen platen wil luisteren, dus moet ik dan aux sends/groepen op mijn 'normale' mixer gebruiken om het platenspeler signaal door te sturen naar de sampler?
Wat is een logische werkwijze hiervoor? Ik wil uiteraard iets wat ik aan het luisteren ben, makkelijk kunnen samplen. (Dus bijvoorbeeld alleen mijn sampler nog aanzetten als die nog niet aanstond. Niet allemaal kabels omsteken e.d.)

Ik ben weer lekker langdradig... :S Wie helpt mij met deze laatste vraagjes?
bij voorbaat dank,

Daan

Gebruik die Marantz zou ik zeggen. Voorversterker daarin zal zeker wel goed zijn. Je kunt je later nog altijd een RIAA preamp aanschaffen, dat kost meestal rond de 50 euro, maar er zijn ook duurdere varianten, zoals die voorversterker van Rane:

raneps1.jpg

Je kunt je natuurlijk ook een draaitafel aanschaffen met ingebouwde RIAA preamp. Ik dacht wel dat dat meestal dj-draaitafels zijn.

Voor mijn eigen draaitafel gebruik ik de phono preamp van mijn Electrix FilterQueen. Die heb ik dan op een kanaal van m'n menger zitten, en de stereo aux bus van die mixer is dan weer verbonden met de input van mn MPC. Zo kan ik ook platen digitaliseren (via de stereo main bus naar mn computer) of beluisteren zonder dat ik moet repatchen en/of aan met aux moet gaan rommelen. Bovendien kan ik eender welk signaal zo de MPC binnen trekken om te samplen. Het is voor mij wel de bedoeling dat ik binnenkort een RIAA preamp koop, omdat ik de FilterQueen toch als effector wil gaan gebruiken.

Nog een tip: als je een kanaal tekort komt dan kun je even goed een (stereo) aux return gebruiken, als je die niet gebruikt tenminste. Ook kun je de 2track input gebruiken (voor zover je die nog niet gebruikt hebt). Op deze inputs heb je wel geen pan en eq maar dat gebruik je toch meestal niet om een vinyltje te samplen/digitaliseren.

Veel succes!

Back