[jazzy hiphop] Spirit

hee hee

klinkt lekker wel.... de clap is een beetje hard wel... kan wat zachter...

de melodieën mogen wel wat meer op de voorgrond...
een mooie blazer erbij zou zeker nog wat toe kunnen voegen denk ik,
nog een mooi thema erop...

Gitaarsolo is errug lekker, beetje Eddie Roberts-achtig..... meer van dat!!!

de clap is teveel in your face .. zelf geclapt ?

lekker dikke basslijn .. al mag je die wel side compressen .. als de kick erin komt verzuipt die in de basslijn ... mag ook iets meer power hebben om de clap te vergezellen

ook mag de juno wat meer karakter tonen .. vind hem nu iets te weinig aanwezig .. die dilla methode brngt altijd net wat meer sfeer door vage electronica er bij te mixen ..

als de gitaar er inkomt ddacht ik wel een beetje dat er een andere nummer begon .. misschien kan je die overgang mooier maken ..

al met la erg nice gast !

Thanx voor de eerste reacties!

Claps: nee niet zelf geclap, 3 verschillende clap samples over elkaar heel losjes ingespeeld. Ik was er zo trots op, maar ik zaL 'm wat zachter zetten. =(

Baslijn: daar ben ik inderdaad mee bezig. Het is moeilijk, want de baslijn is in pricipe gewoon een gefilterde versie van de gewone sample. Het blijkt moeilijker dan gedacht om precies de juiste frequenties eruit te pikken. Ben ook niet zo'n held in sidechainen.... denk dat ik er mee verder ga als de vocals eroverheen liggen. dan begint het echte afmixen natuurlijk pas ;)

Juno: sja.. die pingeltjes zijn echt alleen om 'm een bepaalde 16-en shuffle feel mee te geven, maar ik zal eens proberen om 'm harder te zetten. Weet 't niet hoor.

Blazers: komen er niet in. Is al zo vaak gedaan en voegt niet echt iets toe. Vergeet niet dat er ook nog vocals overheen komen dus dan is de track wel 'vol' denk ik.

Origineel geplaatst door Missing Links
Overigens, Mad'r, "Missing Links" en "Klappen"??

Hihi...

je bent gehandicapt ? :confused:

mooie street sfeer...doet me denken aan een ontwakend metropool
de sound is precies mn ding

vind t arrangement tijdens de changes ups echter beetje gehaast
de rust die je in t begin hebt, wordt er imho wat door verstoord, mss extra maten er tussen?
of die oplopende vibes iets minder vaak voorbij laten komen

de gitaarsolo aan t einde is idd erg lekker

Hey,
Lekkere feel in ieder geval!
Het duurt nu veel te lang voordat er wat gebeurt in het nummer, maar als er zang in komt zal dat geen punt zijn. Die clap moet idd zachter en een klein beetje reverb zou ik zeggen. Verder is de mix hier echt super lekker! Lekker die percussie ook. Die claps aanpassen zang erin en je hebt echt een top track!:halleluja (mits goed gezongen natuurlijk8D ) Krijg meteen zin om ook weer aan de slag te gaan8>

clap staat zeker niet te hard hoor! zo laten. voor de rest super chille track. mooi mooi.
het stoort wel een beetje dat alles wat mono klinkt en de claps zo breed leggen. mag wel hoor maar niet zo overdreven. als de percus erbij komen valt de clap beter int stereoveld
moooie gtr opt einde 8)

jep fijne clap, muzikale achtergrond meer naar voren brengen,,,

Mooie track! Erg easy sfeertje. Zou de clap ook een ietsie pietsie zachter zetten. Waar komt dat heerlijke plakje ruis vandaan, is het een sample, of heb je dat met reverb gedaan?

bedankt voor al het positieve commentaar weer gasten!

Korte comments:

- Er komen nog vocals over heen, dus vandaar dat ik het een beetje rustig aan doe met de sample meer naar voren brengen.

- Er zit al best wat reverb over de track heen en ik denk dat de track te gladjes gaat klinken als er meer bijkomt, er moet wel een soort van rawness in blijven zitten.

- de ruis in het begin is de iZotope Vinyl plugin. (typisch zo'n leuk grapje dat je in 1 track kan gebruiken en daarna nooit weer! ;) )

- alle andere ruist zat in de plaat en inderdaad al die chords zijn een sample. obscure jazzfunk.

- en wat betreft die claps, ik wacht even met echt gaan pannen enzo totdat de vocals eroverheen liggen, maar het sfeertje wat ik wilde creeeren is dat van een groepje gasten dat mee staat te klappen over een oorspronkelijke plaat. Vandaar dat alles in het midden staat en de claps breed gepanned zijn.

maar nogmaals, thanks voor de goeie reacties!! Vooral leuk om te lezen dat er mensen zijn die spontaan hun mening over hiphop bijstellen. Echt waar mensen, hiphop is niet alleen tupac en 50 cent!

Origineel geplaatst door Missing Links

maar nogmaals, thanks voor de goeie reacties!! Vooral leuk om te lezen dat er mensen zijn die spontaan hun mening over hiphop bijstellen. Echt waar mensen, hiphop is niet alleen tupac en 50 cent!
Of dit is geen hiphop;)

sorry hoor maar ik vind het altijd zo wack als mensen zeggen a la .... of in de stijl van....
hiphop gaat over vrijheid en natuurlijk heb je dan ook de vrijheid om invloeden van anderen te gebruiken maar niet als je je daar heel je stijl aan ontleend. nou weet ik natuurlijk niet hoe serieus dit is... want voor de grap kun je natuurlijk weleens proberen om iemand te imiteren, maar die gitaarsolo verteld me toch dat het best serieus is. of heb ik het mis?
het komt natuurlijk heel zeikerig over, maar ik bedoel alleen duidelijk te maken dat ik het echt zonde vind dat mensen tegenwoordig bijna niet met hun eigen stijl aankomen. maar ik moet voor de rest wel toegeven dat de beat zeker niet verkeerd in elkaar zit. ik maak mijn beats meestal niet zover af haha. deze kritiek is niet volkomen op jou gericht hoor maar het moest er gewoon ff uit omdat tegenwoordig iedereen madlib en jay dee probeert na te doen ofzo. ik ben benieuwd hoe ver je spectrum aan stijlen reikt.

PEACE

Wack dit, wack dat... dat vind ik juist een probleem binnen hiphop: support die shitz nou een keer. Stel ik zou als Dilla willen klinken, fuck it. Dan klink ik tenminste niet als al die top40 hiphop bagger, die de muziek als stroming een slechte naam geeft.

Maar goed, nee, ik wil niet als Dilla klinken! Alleen kan ik er wat aan doen dat ik van jazzy, semi-electronische hiphop hou? Dat ik van claps hou en donkere jazz samples? Het zijn de platen die ik spin, in de club of op de ipod. Dan raak je daar vanzelf door geinspireerd. En ja, dat er dan al iemand als Dilla voorbij is gekomen, betekent dat dat ik maar gewoon op moet houden?

Ik had het er ook niet bij kunnen zetten. Maar het is altijd handig om je luisteraars een beetje referentiekader te bieden. Als een soort houvast weet je? Anders had ik comments gekregen als: "lekker track, maar het klinkt toch meer als lounge dan als hiphop". Juist voor de mensen die alleen maar 50 cents en puffy kennen, even een referentie erbij, snap je?

conclusie:

"het moest er gewoon ff uit omdat tegenwoordig iedereen madlib en jay dee probeert na te doen ofzo"

Was het maar zo, dan werd er over de hele lijn een stuk betere hiphop gemaakt!

Peace!

nou dat is dus echt zo in mijn omgeving... ik ben heel die stonesthrow shit pas net 2 maanden geleden gaan waarderen ofzo terwijl mijn vrienden het al fokking lang luisterden en zij gingen ook allemaal in die stijl beats maken enzo...en dan hoor je vaak van " jay dee doet dat ook zo" "madlib doet dat zo". laatst kwam ik zelfs bij een maat van mij en ik vond zijn nieuwe artiestennaam gewoon van madlib gejat en hij zet een beat op en ik denk meteen dit is een imitatie madlib beat... en vervolgens zegt ie ook nog "dit is echt een madlib beat he?"
kijk wat jij zegt voel ik ook wel, maar ik hoop dat je mij ook begrijpt. nogmaals het was niet zozeer op jou gericht, maar dit was de druppel voor mij om er wat over te zeggen. snaptu?

ik zal binnenkort wel eens een keer een beat van mij online droppen dan mag je me terugpakken :P

Origineel geplaatst door Chulukinat
hiphop gaat over vrijheid...

hiphop gaat over vrijheid?
volgens mij gaat 90% van de hiphop over geld, vrouwen, geweld, maar vooral macht en 'respect'..

Dat het misschien ooit begonnen is als 'vrijheid' van zwart amerika tegenover de blanke overheid lijkt me
niet echt meer van toepassing. ik snap eigenlijk ook niet dat hiphop nog steeds 'in' is, terwijl bv.
funk al jaren als retro wordt beschouwd. Hiphop is ondertussen ook al meer dan 30 jaar oud geloof ik...

Anyway, dit heeft natuurlijk niks met deze track te maken, die in mijn ogen eerder onder triphop dan
hiphop valt zo zonder vocals, maar ik snap dat hele hiphopgebeuren niet meer zo.....
en ik heb toch best wel wat hiphop in m'n platenkast staan 8o)

:dj:

Back