Nearfield wensen

mischa

Ouwe rot
Hi ,

Over de winter maanden ga ik een nearfield ontwerpen . Wat het presies gaat worden weet ik nog niet . Als basis ga ik comment uit deze tread gebruiken . Ik wil graag een gemiddelde weten van wat men het belangrijkste vind .

Ik denk aan b.v.

Hoe groot mag het zijn ?

Hoeveel mag het kosten ?

Wat is belangrijker stereo beeld / impuls gedrag of freq berijk ?

Wat mis je met je huidige Monitors ?

Welke Monitors zou je heel graag willen en waarom ?

Active of passive of maakt het je niet uit ?

kleur ?

volume ?
Ik dank U :)

Laatst gewijzigd:
Hey Mischa...

Je zult wel denken, heb je hem weer... :D

Hieronder mijn visie op jouw vraagstellingen :

> Hoe groot mag het zijn ?

Monitoren mogen "aanwezig" zijn. Te klein ziet er goekoop uit, te groot lijkt vaak een overkill.
Ik denk dat het formaat KRKV8 in principe wel de juiste kan zijn.

> Hoeveel mag het kosten ?

Tussen de 1500 en 2000 euri?

> Wat is belangrijker stereo beeld / impuls gedrag of freq berijk ?

"Honesty is the key". Ik ben van mening dat het geluid uit de monitoren eerlijk moet zijn. doch, een monitor met een frequentiebereik van 35Hz tot 22Khz zou een goede binnenkomer zijn.

> Wat mis je met je huidige Monitors ?

Te klein, te weinig laag. Het geluid is wel redelijk eerlijk maar ik mis de lage frequenties.

> Welke Monitors zou je heel graag willen en waarom ?

Tja, het is moeilijk om zo even eentje te noemen. Quested, KRK, Adam en dynaudio's vallen bij mij op dit moment goed in de smaak, meot ze alleen nog afzonderlijk luisteren.

> Active of passive of maakt het je niet uit ?

Actief ofcourse... Scheelt weer een rackspace en het een en ander is naar mijn idee beter op elkaar afgestemd qua amps en crossovers.

> Ik dank U

Graag gedaan... :halleluja

Groet,

avs

p.s. wanneer je mijn bevindingen in overweging neemt, wil ik best beta testen of uiteindelijk mijn eigen setje Mischa's aanschaffen... :D

Re: Nearfield wensen

Hoe groot mag het zijn ?

dat hangt van de kwaliteit af, maar ongeveer KRK V8's MKII idd!

Hoeveel mag het kosten ?

tussen de 1000 en 1500 voor een set. Als je hier meer mee wil gaan doen, dan kan de prijs je "unique selling point" zijn ;)

even belangrijk. Ze moeten goed in balans zijn. anders zou je ze bijv. voor het stereobeeld gebruiken en andere speakers voor het freq. bereik?

Ze zijn niet lineair, het laag is niet strak en ze zijn passief.

KRK V8's MK II, vanwege het strakke laag, mooie design (het ook wil ook wat), actief, en erg geschikt voor dance muziek.

100% active

Ik dank U :)

ik wens je succes :W

Active is filter voor versterker Passive is filter na de versterker . Inbouw versterker met een paar instellingen is 2 a 3 keer duurder dan een losse filter met 2 losse versterkers .. Klingt beter en de wereld aan instel mogelijkheden .

Beide helemaal active maar de 1ne heeft als nadeel de kabels en de andere gebrek aan instellingen en prijs .

Interne amps is imho zinvol als je regelmatig verhuis. Of zie ik iets over het hoofd ?

ehm....:confused:

Tot nu toe heb ik bij een aantal nearfields de amps eruit gehaald en aangestuurd met een extern filter en amps . De verchillen waren behoorlijk . Niet dat de standaard autoradio amps slecht zijn maar helaas moet je dergelijke transistors gebruiken voor een inbouw amp omdat je gewoon niet meer kwijt kan .

Ik wil dus nog niet het active verhaal over boord gooien , alleen aangeven dat er meer mogelijk is .

Origineel geplaatst door mischa
Hoe groot mag het zijn ?

Wat mij betreft is maatje Tapco S-5 (heb ik nu) groot zat.
Dus pakweg 30cm hoog, 20 cm breed, 25 cm diep.

Groter vind ik onhandig, en denk ik dat niet tot z'n recht komt in een klein studiootje.
Kleiner zou leuk zijn, maar dan vrees ik voor de laag weergave.

Hoeveel mag het kosten ?

Tja, ik ben een budget-denker. M'n huidige tapco's waren geloof ik 500 euro per paar.
Zou ik omhoog gaan, dan zou ik denken: rond de 1000 euro per paar, maximaal.

-Een makkelijke manier om even snel het volume aan te kunnen passen. (het zijn actiefjes, dus geen amp om dit te doen)
Vind het een beetje zonde om weer iets als een Big Knob te moeten kopen, eigenlijk.

-Een baspoort op de frontside. Of eigenlijk: ik stoor me aan de baspoort op de achterkant.
Geeft toch al gauw problemen bij het opstellen te dichtbij een muur (gedreun).
En in een kleine hobby studio kan je niet altijd de ideale positie van je monitors vinden.

-Goeie bevestigings mogelijkheden. Wil je die dingen ophangen, of op stands zetten, moet je altijd gaan boren in je mooie kast. Is het nou zo moeilijk een paar goeie bevestigingspunten eraan te maken?

Daarover heen, wat vind ik technisch goed aan mijn huidige monitors:
-De mogelijkheid om nog wat na te kunnen eq-en op hoog en laag (schakelbare curve op high en low freqs).
-Aansluitingen op XLR, balanced jack en tulp.
-Clip led (!) voor als je zuinig bent op je spullen.

Ik ben niet zo'n monitor fetisjist, maar ik moet zeggen dat ik de Tannoy Elllipse er wel erg mooi vind uitzien.
Het oog wil ook wat, dat is wat ik maar even wil zeggen.

Die zijn op dit moment rond de 500 euro per stuk in de aanbieding, en ik moet zeggen... dat vind ik best acceptabel eigenlijk. Kortom: als je zelf wat gaat maken, moet je rekening houden met wat de concurrent in de aanbieding heeft ipv. de 'adviesprijzen' van de concurrent.

rec0002072-000.jpg

Verder heb ik in bij het aanschaffen vergeleken met o.a. de KRK rockit monitortjes, die vond ik een goeie sound hebben ondanks hun beperkte formaat.

Als het even kan: active. Scheelt ruimte voor een power-amp, en ik heb het gevoel dat de onderdelen van een actieve monitor intern beter op elkaar afgestemd kunnen zijn.
En het is handig voor een wat portable setup, als je eens een keertje makkelijk wat wilt kunnen aansluiten.
Bijvoorbeeld voor een synthforum meeting :D

even een paar idee en .

Een gesloten systeem omdat deze het beste presteren kwa geluid ( o.a. bijna geen vertraging in het laag .. geen lek door bass reflec etc . Solide resonatie vrije behuizing. Nadeel is dat je al snel een kast nodig heb van een 50 hoog 30 diep en 20 breed om 45 hz te halen op -3 db

Om hetzelfde te halen met een bassreflec zou het veel compacter kunnen . Nadeel is echter laag responce .. die is welis waar net zo diep alleen veel minder netjes ( phase / impuls )

of b.v. een poort monitor ala mpc. Met dus een gevouwen hoorn principe . Gaan nog lager als de 2 boven genoemde maar kwa formaat 60 bij 30 bij 20 ( H. D . B . )

Bij een passive disign zou ik een schuine voorkant gebruiken zodat hoog en laag op het zelfde moment aankomen ( ala eartworks sigma )

Als het extern word aangestuurd kan het ook gewoon recht omdat je electronisch alles kunt corrigeren .

Als je bedoelt: kies maar tussen "actief en groot" en "passief en kleiner" dan zeg ik: liever dat tweede.
Wat is het prijsverschil, kwa maak kosten, denk je?

Even een paar reakties op hanz .

Als grotere monitors die lager komen problemen geven komt dit omdat er ineens room modes aan het licht komen waar je geen last van had met de ( kleinere ) nearfields .

Ik snap best dat je geen bakken nodig heb 1 meter van oren wil hebben .. al is het alleen maar voor de looks .

In de meeste pro controll rooms van 20 m2 staan hele grote zware jongens .

Maar goed het gaat hier over nearfields . En idd bassreflec aan de achterkant is niet makkelijk te plaatsen .. Aan de voorkant heb je in het sub wel eens poort geflapper wat ook niet leuk is .

Eclips is idd een mooi disign .. neem ik mee

Bijna geen 1 monitor doet iets aan timing intern . dwz dat er gewoon een versterker in zit de filtering is echter stukken beter dan een passive versie.. Daarom klingt active altijd netter omdat de slope meestal 24 db octaaf is inplaats van 12 of zelfs 6 db wat de meeste passives hebben .

Om het echt goed te doen moet je de tweater vertragen .. hoeveel het vertraagt moet worden is echter weer afhankelijk van de luisterafstand.

Dit zijn specs die ik graag zou willen gebruiken maar dat kan tot op heden alleen extern door gebruik te maken van PA filters .

Pa filter .

digitaal in spdif / ebu en ok natuurlijk analoog

Limiter om bij een pccrash niet je speakers op te blazen

verstelbare x-over van woofer naar hoog ( voor de verschillende smaakjes )

eq om je persoonlijke smaak te kunnen doen ( beter dan low of hi shelf )

phase correctie

en natuurlijk kun je presets maken.. b.v. voor je collega of muziek soort.

Zo kun je b.v. een lofi preset maken .. hoe klingt het op een radio

imho erg handig

prijs is afhankelijk van componenten natuurlijk . Zo zijn er woofers van 300 euro en meer per stuk . Tweaters boven de 500 zijn er ook genoeg .

Dat gaan we natuurlijk niet doen . Dat er altijd beter is is helemaal waar. Mijn keuze zal vallen op een top component voor een eerlijke prijs .. Dit zullen over het algemeen al veel betere units zijn dan de bekende merken . Om deze componenten optimaal te benutten zou ik het liefts extern filteren met 2 losse amps .

2 Amp,s en 1 filter voor een 2 weg komt nieuw incl bij de gemiddelde winkel op een 350 euro (vanaf ) Heb je zelf nog een amp staan kun je natuurlijk die gebruiken .

Even detail .. Passive filters maken het de versterker erg zwaar om goed werk te leveren . De spoelen en condensators zijn min of meer dempers en kortsluitingen waar een middelmatige versterker direct van gaat balen .

Als je echter het filter voor de amp zet komt het middelmatige versterkertje ineens met spierballen en fluweel om de hoek .

Zo durf ik bijna te zeggen dat een budget amp die active gebruikt word beter klinkt dan een hele dure die een passive aanstuurt.

Mischien is het een goed idee om het zo te bouwen dat het passive en active kan .. Iemand die uit budget eerst passive wil zou dan heel simpel het moeten kunnen ombouwen tot active .

dit is zondermeer mogelijk alleen zal de passive dan wel een 75 euro duurder zijn omdat er meer componenten in zitten .

doen ?

Hoe groot mag het zijn ?

Liefst niet te groot. Weinig plaats in de studio. Hoe kleiner hoe beter, als het maar geen invloed heeft op de kwaliteit. Nu heb ik tannoy reveals, valt wel mee van maten. Mss iets minder diep zou handig zijn.

Uiteraard alles. ;)

Klinken wat rommelig, onduidelijk. Ik mis ook de heel lage frequenties.

Genelec 1030A. Ziet er wel gaaf uit. En ik lees er ook wel positieve verhalen over.

Actief is wel handig. Maar passief is geen probleem.

Origineel geplaatst door chielos
wat bedoel je precies met inpuls gedrag?

impuls gedrag is hoe snel de luidspreker uitslaat en hoe snel hij weer in rust positie is .

Als die onderste octaaf van laat is zeggen 20 tot 40 hz belangrijk is ga ik tog stiekem denken aan een 3 weg systeem .

Of wat mischien beter is is een sub die net zo hoog is als de nears zodat je met een 2e sub een volwassen mid / main systeem heb ,,

Nee zoiets heb ik al . Nearfield en compact dat is de bedoeling

en hoe kijken jullie hier tegenaan ?

Attachments

• sigma62_magic.gif
    sigma62_magic.gif
    18,3 KB · Bekeken: 133
voorbeeld hierboven is een passive speaker brede bassreflec dus poort geflapper is er niet echt bij . Een prima tweater die ik vaker gebruik schuine plaatsing van woofer zodat het kruitpunt van het geluid presies samen komt in je oren .

geloof v.a. 2800 euro per set .. dus exl amps

of zoiets /// puur even kwa optiek

Attachments

• frond.jpg
    frond.jpg
    11,3 KB · Bekeken: 122
Back