mpc-2000 xl data wheel herstellen?

m-prez

Stamgast
Heb zonet een mpc-2000 xl ontvangen via ebay,

maar blijkt het data wheel niet te werken. ;{

Ook heeft de note variation slider een flinke duw gehad tijdens het transport en is de mpc faceplate op die plaats zelfs wat naar binnen geduwd.

De note variation slider interesseert me weinig, maar het data wheel is superbelangrijk bij mpc!
Ik heb de mpc-forums doorzocht en die data wielen gaan dus wel vaker stuk...

Heeft iemand ervaring met de akai service in benelux (ik woon in België en weet niet goed waar naartoe) ?

Ik wil het data wheel hersteld hebben. Of kan ik het eventueel zelf herstellen?

uh... had de verkoper van de mpc gezegd dat het datawiel stuk is ? als dat zo is zou je gelijk de eigenaar moeten mailen, of de vervoerder...

Als je handig bent met de soldeerbout kun je het zelf doen, en kost het je een fractie van wat je normaal zou moeten betalen. De encoder die gebruikt wordt is namelijk een goedkoop type dat je in elke electronica zaak voor twee keer niks kunt kopen. Hetzelfde geldt voor de note variation slider, die een doodgewone schuifpotentiometer is.

Succes!

Zo ziet de binnenkant van de mpc eruit. Ik moet dus de printplaat zien los te maken en de switch los te solderen (5 pinnetjes).

Iemand tips voor het losmaken van die printplaat zonder andere componenten stuk te maken??

Mss best gelijk een nieuwe NV slider plaatsen ook

Attachments

• dsc00015.jpg
    dsc00015.jpg
    52,3 KB · Bekeken: 103
Laatst gewijzigd:
En het is deze selector die moet vervangen worden. Deze boven de letters sw240, lijkt dit een standaard ding?

Er zitten drie contactpinnetjes langs voor en twee langs achter.

Attachments

• dsc00019.jpg
    dsc00019.jpg
    49,7 KB · Bekeken: 105
bij akai service center kunnen ze je ook vertellen wat voor potmeter het is de waarde en het merk en net wat radiance zegt je kan hem net zo goed daar bestellen dat bespaard veel moeite. (akai duitsland gaat wat sneller als hier in nederland)

wat mij opvalt is dat de eprom niet in een voetje zit dat maak je zeldzaam mee met muziek instrumenten
zal wel goed zijn

Idd, bij de MPC2000XL zit ie rechtstreeks gesoldeerd en dan ook nog niet eens
op het moederbord aan de binnenkant, waar wel een eprom socket op gesoldeerd is
die loos is......:confused:

Origineel geplaatst door mikemix
Idd, bij de MPC2000XL zit ie rechtstreeks gesoldeerd en dan ook nog niet eens
op het moederbord aan de binnenkant, waar wel een eprom socket op gesoldeerd is
die loos is......:confused:

Is die socket niet bedoeld voor die 8mb flash ram optie?

Helemaal niks, de klik is ook weg bij het roteren.

Maar ik heb al gelezen dat als je de knop losmaakt van het board de knop weer goed kan krijgen
door iets op zijn plaats te duwen en de klik er dan terug is.

Origineel geplaatst door OnAcid
Deze is (hoogstwaarschijnlijk) gelijk aan de Alps, een stuk goedkoper & gemakkelijker te verkrijgen.

http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?M-SW-ROT

http://www.voti.nl/winkel/index.html

Deze encoder wordt namelijk dooor veel mensen gebruikt die de ucapps projecten bouwen. (gebaseerd op de Alps stec-b encoder)

Ondanks de vele response is mijn probleem nog niet opgelost m.a.w. de akai service zuigt!

Kan iemand bevestigen of bovenstaande rotator ook zou werken in mijn mpc? Dan bestel ik vandaag nog bij voti.
Het is wel een 24 stappen rotator in tegenstelling tot de 12 stappen bij akai

Ik wachtte nog af om te bestellen bij voti om een origineel akai stuk te hebben, maar 3 weken is me echt veeeel te veel!

Frustrerend: eindelijk een mpc, kan ik em niet gebruiken

Origineel geplaatst door m-prez
Ondanks de vele response is mijn probleem nog niet opgelost m.a.w. de akai service zuigt!

Kan iemand bevestigen of bovenstaande rotator ook zou werken in mijn mpc? Dan bestel ik vandaag nog bij voti.
Het is wel een 24 stappen rotator in tegenstelling tot de 12 stappen bij akai

De encoder in mijn 2000XL is een 24 staps hoor... Volgens mij zit je goed als je die van Voti koopt. En dan nog, als het niet werkt, zul je er geen buil aan vallen (wel wat werk natuurlijk).

Succes!

Back