Yamaha A5000 knoppen

cns

sfm
Hier even een vraagje voor mensen die bekend zijn met het enigszins vervelende ver-schijnsel van de draaiknoppen. Deze knoppen staan bij mij nu niet meer echt strak, is daar iets aan te doen en zo ja wat? Een maatje van me heeft gister een A4000 ge-kocht en die knoppen staan super strak, verspringt niet als je naar beneden wil eerst 3 naar boven dan 3 naar beneden om dan eindelijk uit te komen waar je wil, qua sample program etc.

Overigens stuur ik nu mijn samples sommige via sds dus vanuit soundforge naar mijn sampler is hier nog een andere makkelijke manier voor? Of moet ik dan aan scsi gaan denken?

Thanks

Het AxK knoppen euvel, erg jammer idd!

De knoppen van de A3000 zijn verreweg het ergst, maar die van de A4 en A5000 kunnen er ook wat van.

Het bijgevoegde zip bestand is een remote control voor de AxK's, via midi. Is dus (bij de A3 en A4000) niet tegelijk te gebruiken met je sequencer, maar is wel super makkelijk voor alle andere bewerkingen. Er zijn ook macros te maken dus alle bewerkingen die je vaak doet kun je automatiseren!!

Wat betreft de knoppen: JE kunt nieuwe knoppen kopen, maar dit zijn gewoon dezelfde als die er al inzitten:

Well, I received and installed the new replacement board on the 13th,
so I've had 10 days to properly test it.

First, the board looks exactly like the old one, same numbers printed
on the board, etc. Turning the shafts feels exactly the same as the
old one so I think they're the exact same part. Not nearly as robust
as the A3000.

Before I completely removed the old board I wanted to see if it
worked perfectly while unmounted like it did a month ago when I was
experimenting. So I unscrewed the old board from the chassis leaving
only the wires connected. And it didn't jump at all for the 5
minutes I spent twirling the knobs. I don't know why the old board
jumps like crazy when its mounted to the chassis but seems to work
fine when dangling with only its wires connected. Oh well.

The new board installed easily, and has worked flawlessly for 10
days.

The installation is very easy. Just unplug your harddisk and remove
it with it's 2 mounting bars. Carefully remove the LCD wire from the
LCD - it pulls straight out. Then you'll need a pair of needle nose
pliers or very small screwdriver to remove 2 connectors that connect
the encoder board to the motherboard - one connector is on the
motherboard, the other is on the encoder board. (You may want to
mark the direction the connectors are inserted with a felt tip pen).
Unmount the old encoder, install the new one and reverse your steps.
Pay attention that no wires get pinched anywhere, especially under
the harddisk.

I'm not sure how much longer Yamaha plans on manufacturing these
boards, but at $70, it may be worth buying a spare to keep around. I
do know they don't make parts for the A3000 anymore. I expect this
new board to work great for a while - the previous owner smoked so I
believe that was the cause of the first problem.

It nice to have a properly working hardware sampler. :) I hope this
helps somebody.

Verder kun je natuurlijk B-Zone gebruiken, dat is ook een ideaal tooltje.

Ik heb mijn A4k via scsi in soundforge hangen en dat gaat behoorlijk geod al zeg ik het zelf. Wel moet je af en toe of de pc of de sampler opnieuw opstarten, dat is wel vervelend.

Attachments

• a3000rmt006.zip
    58,5 KB · Bekeken: 115
cool thanks man!! Ga het gelijk althans vanavond ff checken ik werk met midiman 4x4 staat een paar ???? achter maar goed, ga het gewoon proberen. Hoop dat het lukt iig. Heb overigens nog geen scsi kaart in mijn pc zitten dus dat moet ik dan maar eens checken :-) maar als het via midi gaat hou ik het daarop. Alleen is het niet te gebruiken als cubase dus openstaat ok :-)

scsi kaartje koop je op marktplaats of bij je lokale groenteboer voor eurootje of 5 a 10. Scheelt een hoop hoor, de dataoverdracht is helemaal niet vervelend traag. Ik gebruik de scsi verbinding altijd voor de kleine edits die op de sampler zelf te onhandig of onduidelijk zijn.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het aansturen van de 5 knoppen van Ax000's via een externe controller? (bv. behringer bcr/bcf 200)
Dit om het hardware gevoel te behouden en niet om de 3 jaar nieuwe knoppen te moeten aanschaffen ....

Heb hem net even opengemaakt om te kijken of hij misschien vies is .....

A4000-vies.jpg

:o:
En dat speelt zich al jaren af buiten het bereik van de borstelstofzuiger, geen wonder.
Kijken of het zelf schoon te maken is.

Laatst gewijzigd:
Ik ben benieuwd of het helpt...de knoppen op mijn a4000 zijn al een tijdje bijna niet meer bruikbaar...ze doen maar wat als je er aan draait. Was altijd al matig, maar eigenlijk heb je er gewoon geen zin meer in om dat ding aan te zetten.

Op mijn Nova zat ook een knop die het altijd matig heeft gedaan....laatste keer dat ik iets (nieuw) online in Engeland kocht...

Ik heb hetzelfde probleem met mijn A5000. Ik heb MSC in Beegden gemaild (oa yamaha repair centrum). Ik kreeg de volgende reply op mijn vraag:

Goedemorgen,

Het vervangen van het onderdeel is een standaardreparatie.
Voor standaard reparaties kunt u uitgaan van een bedrag tussen € 60,00 en € 100,00 excl. BTW en eventuele verzendkosten.
Wordt dit bedrag meer zullen wij eerst met u overleg plegen.
Indien na onderzoek en overleg de reparatie te kostbaar blijkt, worden onderzoekkosten tot maximaal € 60,00 excl. BTW berekend.

Vertrouwende u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij

met vriendelijke groeten,

Marianne Dahmen

Music Service Center
Maaszicht 16
6099 BT BEEGDEN
Tel.: 0031 (0)475 - 572033
Fax : 0031 (0)475 - 578281
E-mail: info@music-service.nl

Dus voor een redelijk bedrag worden er nieuwe knoppen ingezet. Doe er je voordeel mee.

Ik vind dat nou niet echt goedkoop, zeker als je al een ...dehands AxK voor een paar meier hebt.

Als het goed is zijn de knoppen redelijk goed zelf te vervangen (zie yahoo group of A3kfaq) en ben je (wellicht/hoop ik) goedkoper uit!

Mijn knoppen zijn irritant, maar nog niet helemaal dood!

Moet ik eigenlijk niet zeggen, ff "afknoppen"

Origineel geplaatst door bazziman
Ik ben benieuwd of het helpt...de knoppen op mijn a4000 zijn al een tijdje bijna niet meer bruikbaar...ze doen maar wat als je er aan draait. Was altijd al matig, maar eigenlijk heb je er gewoon geen zin meer in om dat ding aan te zetten.

Op mijn Nova zat ook een knop die het altijd matig heeft gedaan....laatste keer dat ik iets (nieuw) online in Engeland kocht...

Inmiddels zijn we 2 maanden verder en het helpt wel. Gewoon met de hand en stofzuiger die bollen pluis/stof weghalen als je de casing ervanaf hebt gehaald, de knoppen flink heen en weer draaien en blazen. Werk er nu mee en de knoppen doen nog steeds af en toe moeilijk maar werken een stuk beter.

Ook ik heb music-service.nl eens gemaild over de LEVERING van het encoderboardje tbv Yamaha A5000 Sampler.
We hebben het dus niet over voor een reparatie en opsturen van een sampler, alleen de levering !

Wat zo "grappig" is.....is dat het net zo duur dan niet duurder is dan de kosten die aan Forumlid: Rollie was doorgegeven.
Tevens is levertijd vele malen langer dan zijn reparatie (standaard reparatie toch ?!)

Er wordt weer eens flink misbruik gemaakt van ellende die gebruikers door gebruik van slechte kwaliteit rotary-encoders hebben. Wat mij enorm dwars zit buiten de ellende, is dat Yamaha NOG EENS geld gaat verdienen op hun gemaakte fout.
Dat mag toch niet de bedoeling zijn !!

Ik ben van mening dat Yamaha verantwoordelijk is voor dit euvel en volgens mij zijn ze zelfs wettelijk verantwoordelijk daar er een minimale tijd voor staat dat een dergelijk apparaat naar behoren MOET functioneren.
Een een profesionele sampler na 2....3 jaar afschrijven is toch van de zotte !

Hier reactie van Music-Service.nl :

Goedemorgen meneer

Onderstaand vindt u een prijsopgave voor het gevraagde onderdeel.

1 * V4457200 CIRCUIT BOARD RE A4000/A5000 à € 61,77 -> *Back Order
Levertijd ongeveer 6/8 weken.

De prijs is exclusief 19% BTW, verzendkosten (€ 10,00) en
handlingskosten (€ 5,00).
Speciaal voor u bestelde onderdelen kunnen helaas niet worden
geannuleerd c.q. geretourneerd.
Mocht u dit onderdeel willen bestellen dan horen wij dit graag van u.

Met vriendelijke groeten,

In de tidj dat ik ook een A3000 had heb ik ook geinformeerd bij een Yamaha repair centre Lelystad.. Je kon dat hele boardje met rotary encoders bestellen, of alleen nieuw rotary encoders. Ik geloof dat die 15,- /st waren.

Ik heb toen gewoon maar een A4000 gekocht met goede knoppen....

even off topic:

Ik vond de A3000 wel wat sneller reageren btw.. Mn A4000 leek wel een tragere processor te hebben asl je door de menu's navigeerde. Als je een A3000 met goede knoppen hebt denk ik dat je daar sneller op werkt als de 4000. Ook het display van de 4000 biedt geen voordeel met editten....

maar goed.. de yamaha's zijn de deur uit..

En gelijk maar even de actuele prijs anno 2010

Goedemorgen meneer MokuM

Onderstaand vindt u een prijsopgave voor het gevraagde onderdeel.

1 * V4457200 CIRCUIT BOARD RE A4000/A5000 à € 61,78

Het onderdeel is helaas niet in voorraad bij Yamaha.
De levertijd bedraagt ongeveer 6/8 weken.

De prijs is exclusief 19% BTW, verzendkosten (€ 12,50) en
handlingskosten (€ 7,50).

Mocht u het onderdeel willen bestellen dan horen wij dat graag van u.
Na ontvangst van uw opdracht is het niet meer mogelijk te annuleren of
goederen retour te sturen.

Met vriendelijke groeten,

Last edited by a moderator:
Back