nog een n00bvraag :D

Toetje33

Ingeburgerd
Hallo,

Ik wil graag studiomonitors kopen, en daarop mijn stagepiano + Computer aansluiten en een microfoon ( via mixer ).

Heb ik nu actieve monitors nodig, of passieve + versterker, wat is het gevaar qua opblazen van actieve monitors?

Mvgr,

Gerben

btw: er klmen vast nog een aantal vragen bij :D

Aktief of passief +versterker: kan allebei, in alle prijsklassen. Ik ben heel lang tevree geweest met een HiFi versterker + speakers (mixer aansluiten op de Tape of Aux of tuner ingang). Daarna passieve monitoren + eindversterker, beide gericht op de thuismuzikant. Nu aktieve jongens. Alles is op te blazen kan ik je wel vertellen, ik kan uit ruime ervaring spreken. Wat heel goed gaat is een lichte versterker voluit met een laag frequent pulssignaal: daar krijg je speakers die een veel hoger nominaal vermogen dan de versterker hebben mee op de schroothoop.
Als je echt nog helemaal aan het begin staat zou ik gewoon met HiFi spulletjes uit de kringloopwinkel beginnen. Na een paar maanden zelf uitproberen en luisteren bij mensen die (denken dat ze) betere spullen hebben kun je altijd je HiFi setje aan je buurmeisje geven en iets meer investeren. Tip: er staat een setje Spirit Absolute Zero's hier op het forum te koop, daar zul je je geen buil aan vallen, als (eind)versterker heb ik een tijd de Alesis RA-150 gehad. Ben je samen voor ruim onder de 300 euro klaar. Voor de rest: zet een bakkie koffie, gebruik de zoekfunctie hier en lees een loze zondagmiddag weg met gehakketak over monitors. Je zult zien dat je daar niet veel wijzer wordt, gebruik je oren en maak muziek.

Re: nog een n00bvraag :D

Origineel geplaatst door Toetje33

wat is het gevaar qua opblazen van actieve monitors?

Dat ze het niet meer doen :D

Ehm.. monitors blaas je net als andere speakers eerder op met een versterker met te WEINIG vermogen dan met TEVEEL vermogen. Een goedkopere underpowered versterker heeft namelijk een lichtere voeding die bij oversturing van de versterker niet in staat is om deze van voldoende stroom te voorzien. Het gevolg daarvan is dat het uitgangssignaal een sterk afgevlakte versie wordt van datgene dat je erin stopt. Een sinusgolf verandert in een blokgolf. Een blokgolf bevat relatief veel "gelijkspanning" in de pieken. Gelijkspanning = stilstaan spreekspoel van de speaker bij maximale uitslag = hitte = doorfikken. Je kunt dus beter een versterker kopen met wat meer vermogen dan je speakers in plaats van andersom. (1000 watt op 10 watt speakertjes is natuurlijk ook weer overdreven). Als je dat advies netjes aanhoudt bij de aanschaf van passieve monitors en een versterker is de kans op opblazen zeer gering. Sommige monitoren hebben overigens een ingebouwde beveiliging die eruit "klapt" als de speaker gelijkspanning (DC pieken) krijgt te verwerken. Een beetje versterker heeft zo'n beveiliging trouwens ook.

Hey DJDM misschien krijg je dit soort antwoorden omdat anderen er het vliegend sch**t van krijgen dat dezelfde vragen steeds terugkomen.

De Zoek functie staat niet voor niets in het rood :stupid

He spijtige is wel dat dit in 99,9% van alle topics met een vraag komt te staan :(

Naar mijn mening is een forum er nog altijd om mekaar te helpen, als je dat niet wilt omdat een vraag al is gesteld is, antwoord dan beter niet dan zo een antwoord te geven vind ik.

Oke, ik ben mooi geinformeerd :) nu dus de grte vraag:

welke monitors + welke versterker ( eventueel )

Mja.. nu wordt het cliche.. maar ook daar lopen al een groot aantal threads over. De voorgestelde oplossing aan het begin van deze thread is geen slechte.. de keuze van een monitor en versterker is afhankelijk van het type muziek dat je maakt, de afstand tot de luisterpositie, je budget en de ruimte waarin je ze wilt gebruiken. Ik geef zelf de voorkeur aan geld sparen en dan wat goeds kopen in plaats van goedkoop kopen en daarna weer iets anders willen :).

Plaatsing van je monitoren is vaak erg kritisch om een goed geluidsbeeld te krijgen. Kleine monitortjes "verdwijnen" makkelijker in het geluidsbeeld, maar hebben als nadeel dat ze een overdreven stereoscheiding weergeven omdat ze zo dichtbij staan. Grotere monitoren zijn vaak wat meer "aanwezig" hebben meestal een betere laagweergave, maar zijn duurder en hebben een frequentierespons die sterk afwijkt indien geplaatst in de buurt van loodrechte vlakken. Ze moeten vaak ook wat verder van de luisterpositie af worden geplaatst en dat is niet altijd mogelijk in de beschikbare ruimte. De ideale opzet is er 1 met verschillende typen monitoren bij elkaar zodat je kunt schakelen tussen near en mid/far field monitoren, maar dat is gezien budget slechts voor weinigen weggelegd :erm:

Ik zou nooit speakers puur op aanraden van een ander aanschaffen. Altijd zelf luisteren. Ga eens bij feedback langs ofzo en vraag ze om wat monitoren te demonstreren, dan krijg je een betere indruk van het karakter van de verschillende merken en modellen.

Veel monitoren zijn voor leuke prijzen op de tweedehandsmarkt verkrijgbaar. Tenzij ze echt heftig zijn misbruikt, zijn tweedehands monitoren met drivers die heel zijn net zo goed als nieuwe. Op dit forum staan zeer regelmatig leuke instappers te koop en af en toe ook hele serieuze profi spullen.

Indien je voor kleine monitortjes gaat, hou dan rekening met de beperkte basweergave van die dingen. Een sub is vaak een must om low-frequency rommel in je mix te kunnen waarnemen. Een diepe basweergave met ulta-compacte monitortjes zonder sub kun je op je buik schrijven. Nou is sub-laag een stuk minder kritisch dan laag, mid en hoog, dus je kunt er altijd later een goedkoop actief subje bijkopen :) Voor een eurootje of 40 heb je een dB meter waarmee je je sub prima kunt afstellen op de rest van je speakers aan de hand van een referentie cd of dvd.

En als je, net zoals ik als noob, wil beginnen met kleine actieve monitors dan raad ik toch de M-Audio DX4 aan.

Kwaliteit voor geen geld!

Origineel geplaatst door DJDM
He spijtige is wel dat dit in 99,9% van alle topics met een vraag komt te staan :(

Naar mijn mening is een forum er nog altijd om mekaar te helpen, als je dat niet wilt omdat een vraag al is gesteld is, antwoord dan beter niet dan zo een antwoord te geven vind ik.

Ik help die persoon toch!
Door hem op de zoekfunctie te wijzen waardoor hij de volgende keer niet weer een vraag hoeft te stellen die al zo vaak gesteld is en die met een simple search beantwoord had kunnen worden!
Niet iedereen weet dat er een zoekfunctie is, ondanks dat deze rood gekleurd is...

Het beste is om inderdaad helemaal niet te antwoorden maar daar heeft die persoon dan ook niks aan. Bovendien is de thread dan toch al gemaakt.

Dus nogmaals:

https://www.synthforum.nl/forums/search.php?s=

Het is is dus heel belangrijk dat ik ook die studio monitors kan gebruiken om mijn geluid vanaf mijn pc af te spelen!! dit is echt noodzakelijk :D

Maar goed, niemand dus een tip> Ik zat zelf aan de monitors te denken rond de 150-200 p.s.

versterker 150 ?

Maar niemand kan mij helpen met iets zoeken? of niemand weet iets?

iedereen die me helpt dank ik zeer :)

Zie het forum als een Encyclopedie dus zoek d.m.v. trefwoorden of er een thread is waar je info over het desbetreffende onderwerp kunt vinden.....niet gevonden ? zoek dan nog ff beter....kom je er echt niet uit ? Vraag het dan maar.
Veel vragen zijn hier al gesteld en er zijn ook al veel antwoorden en meningen gegeven.

hmm 150 tot 200 de stuk?

Dan moet je KRK RP5's kopen! ;)

Gehehe, ga je dat nou ook doen?? Nee, ik dacht het niet! Gewoon ff zoeken en rondneuzen en je oren gebruiken in plaats van een forum! Info genoeg hier, begrijp me niet verkeerd, maar als koopwijzer zou ik niet je overgeven aan het advies van forumleden. Veel te subjectief. Bah, stoute forumleden, bah!

:confused:

Gevonden!!!

Ik heb gekocht:

een Alesis Ra-100 Versterker + Alesis Monitor one studio reference monitors

Back