Ik heb zowel een C (Virus Rack XL) en dan nu een Virus TI.
De reden dat ik naar de winkel ben gerend om een TI te halen is niet eens zozeer de soundsculpting mogelijkheden, maar de ruwe power van dat ding ten opzichte van de oudere Virus C en andere synths die momenteel op de markt zijn.
Ongeveer 80 voices polyphony bij de TI tegenover 32 bij de de C. Een aparte "hypersaw" oscillator zodat je superzagen kunt maken zonder dat het meteen in je polyphonie hakt. Een vernieuwde multi/sequencer mode met delay en reverb per part (tegenover "global effects" in multi mode bij de C). Sowieso het feit dat je 80 voices polyphony hebt, kun je meer uit je multimode halen, veel meer layeren en ook in sequencer mode kun je de TI gebruiken om echt meerdere parts te laten vervullen zonder dat je aan kwaliteitsverlies leidt. Ook het noemen waard: je hebt nu een aparte Delay en een aparte Reverb sectie en niet een Reverb/Delay of-of situatie zoals bij de C.
Dus processorkracht + betere multi/sequencer mode was voor mij de reden. Sounddesigners zullen denk ik met name blij zijn met de hyperzaag en de nieuwe wavetables. Er zullen ook mensen bij zijn die het juist helemaal niks vinden omdat ze de "virus klank" gewoon niet lekker vinden. Zo heeft iedereen wel z'n eigen redenen om wel of niet voor een Virus te gaan.
Oh, en de TI heeft 2600 presets (RAM banks A t/m D, ROM banks A t/m Q !BIZAR!) + nog wat additionele banks (waaronder de Tiesto Virus Soundset ding) en een Virus Control VST waarmee je totale integratie hebt met je sequencer, een midi librarian, een midi editor en een audio interface, omdat je je audio rechtstreeks over USB in je sequencer laat uitkomen.
In mijn optiek is het de meest krachtige synthesizer van dit moment. Ik heb gisteren 6 winkels gebeld en die in 1 a 2 dagen compleet door hun voorraad Virus TI's waren. Alleen Feedback had er nog eentje staan en ik had de extreme mazzel dat ik op tijd was, anders was die waarschijnlijk dezelfde avond nog weggegaan.
Overigens verwacht ik nog wel wat kinderziekten met de TI. Hij wordt uit de fabriek geleverd met een beta versie van het OS en alleen de eerste week zijn er al 2 OS updates uitgebracht. Er missen ook nog wat essentiele dingetjes zoals de mogelijkheid om patches te overschrijven in de ROM banks (burn to flash). Maar Access Music kennende komt dat helemaal goed.
Ik gooi trouwens mijn ouwe vertrouwde C niet weg. De TI wordt vanaf nu mijn werkpaard. Maar ik voorzie echt nog wel dat zelfs met 80 voices polyphony dat ik er doorheen raak en dat ik een leadgeluid dedicated door mijn C laat doen om de TI te ontlasten

.
Ehhhh
Nog vragen?
Cheers.
Joost.