Subwoofer + versterker???

David20

Ingeburgerd
Ik heb een 2 kanaalsversterker (Alesis RA 150) en daar heb ik 2 monitoren op aangesloten. Ik vroeg me af of het mogelijk was om hier een subwoofer extra op aan te sluiten. Dus ik ben gaan zoeken maar ik kon hier eigenlijk niets over vinden. Is het mogelijk om een subwoofer erbij te plaatsen of heb je dan simpelweg een andere versterker nodig?

Je moet voor een actieve subwoofer kijken die zijn veel beter dan een passieve want een subwoofer heeft een flinke versterker nodig =>alle power van je versterker gaat naar je sub want 't laag heeft het meeste energie nodig.
Verder heeft een actieve sub lijnsignaal nodig evt ook speakersignaal maar dan met hoge impedantie zodat je amp er niet onder lijdt.
D'r exciters/sub-synthezisers van dbx die een aparte uitgang hebben voor een sub.8D

bedankt voor je reactie. als ik het goed begrijp is voor een actieve subwoofer een lijnsignaal voldoende. misschien een stomme vraag, waarvandaan haal ik dat signaal? m'n versterker?!?

Als je met een mixer werkt, moet dit niet zoon probleem zijn, daar zitten meestal wel een paar extra outs op. Je versterker moet wel een line out hebben, dat hebben ze niet allemaal..

HHmm...dat klinkt interessant. Ik heb de Yamaha 12/4 FX. Heb 2 groepen, ctrl room out, aux sends, en 2 standard out XLR en 2 standaar out jack. Daar zou ik dus in principe een sub op aan kunnen sluiten?? Op m'n versterker zitten 4 outputs, 2 balanced en 2 unbalanced. heb trouwens de gebalanceerde in gebruik. Welke output kan ik dan het beste gaan gebruiken???

Dan heb je een ruime keus:) Ik zou een out van je mixer nemen (een van de mains, of een van je control rooms) die het best bij de input van je sub past. Links of rechts maakt niet uit, je bas is toch mono...

En als je nu een mix hebt waar niet alles in het midden zit? als je je sub nu hebt aangesloten op "Main out R" en er is een geluid wat links zit?

Vind het best een goede vraag eigenlijk, ik heb 2 monitortjes die aardig wat missen in het laag. Als ik daarvoor een 'aanvullende' sub-woofer bij haal, waar moet ik die dan op aansluiten zodat ik altijd alles hoor?

Sowieso wordt in het hele "sluit je sub maar ergens aan het maakt niet uit" verhaal vergeten dat je dan nog steeds het hele spectrum naar je monitors stuurt, inclusief al het laag dat ze niet of slecht weergeven. Het deel dat ze wel weergeven resulteert waarschijnlijk een brede band waar het laag zowel uit je monitors als uit de sub komt, met alle fase-ellende van dien. Ik weet dat voor veel mensen hier het enige dat telt is dat het laag zo hard mogelijk is, maar voor sommigen toch liever niet :D

Oftewel, als je een sub op line-niveau gaat aansluiten, moet er denk ik toch echt een cross-over filter ergens tussen dat het laag en de rest gaat scheiden naar de juiste speaker. Zelfs als je een sub hebt die wel filtering op z'n line-in doet, dan zit die nog steeds niet op je monitors, en als je die apart gaat filteren moet je die twee filters wel heel goed op elkaar af kunnen stemmen...

Ik zou gewoon het linker signaal van je mix out opsplitsen als je geen aparte sub of mono out hebt. Dan kun je namelijk ook niet perongeluk je subwoofer te hard of te zacht zetten als je gaat uitmixen maar het juiste volume op de versterker van je subwoofer vast zetten.

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Als ik een sub op de mainout plaats, heb ik geen controle over de sub tov de monitors. Wat is dan de meerwaarde van het gebruik van een cross-over?? Ik kan hem niet op een andere mainout aansluiten? (heb dr 4, 2 xlr en 2 jack)

Hoe hebben jullie je subwoofer aangesloten dan??

Origineel geplaatst door David20
Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Als ik een sub op de mainout plaats, heb ik geen controle over de sub tov de monitors. Wat is dan de meerwaarde van het gebruik van een cross-over?? Ik kan hem niet op een andere mainout aansluiten? (heb dr 4, 2 xlr en 2 jack)

Mjah je geeft nu pas aan dat je een crossover gebruikt.

Dan is het main out -> crossover in

HIGH/MID -> monitoren

SUB -> Subkast.

Maar individuele volume regeling van je sub moet je echt vermijden. Waarom? je gaat hem op smaak afstellen en niet op eerlijkheid.

Stel je voor dat je te weinig bass in een track vind zetten. Je loopt dan het risisco je subwoofer harder te gaan zetten. Met als resultaat dat het sublaag harder klinkt maar dat er geen verschil zit in je uiteindelijke opname.

Als je je sub aan je main out koppelt en hem afstelt zodat hij "eerlijk" is ten op zichte van je monitors kun je nooit je sub te hard zetten.

Dat was mijn punt....

Vriend van mij heeft ook een losse sub en had erg veel last van dit probleem.

Origineel geplaatst door David20
Hoe hebben jullie je subwoofer aangesloten dan??

Niet...:D Ik persoonlijk houd er niet zo van... de muziek die ik graag luister of maak(zou maken 8o) ), is wel stereo in de lage frequenties...

Leuk en aardig, maar kom je dan niet een beetje tekort in het lage??? Of heb je grote monitors??

Er zijn subs met een stereo ingang en uitgang . de q over zorgt ervoor dat de nears niet het lage doen en de sub niet het hoge gebied . Bij een wat luxe active sub kun je ook nog de overgangs freqentie afstellen .

de stereo ingang komt van je mixer

de stereo uitgang gaat naar je versterker en nears of direct in je active monitors

Heb m'n ouwe REL Quake (I) maar weer es van zolder gesleept.
Vond dat m'n actiefjes (Tapco S5) wel eens een schop onder hun kont mochten hebben onder de 100 Hz.

Heeft 2 aansluitingen: low level (stereo tulp op line niveau) en high level (speakon op speaker niveau).
Omdat ik geen power amp heb, ben ik maar voor de stereo tulp ingang gegaan.
Kabel aangesloten, daarop 2x tulp/jack converters en deze op de AUX uitgang van m'n EQ (Behringer DEQ-2496).
Is erg handig, want die AUX kan ik op alle manieren routen, dus ook als 'kopie' van de main outs.

Vroeger had ik 'm op de Speaker B aansluiting van m'n hifi setje. Gewoon met zo'n stereo bare wire -> 1x speakon kabel, direct in de speaker-aansluitingen van m'n hifi. En dan gewoon Speaker A en Speaker B aanzetten.

Eventjes goed afstellen, en hup, sonst knallt's... :D

Back