909 troubles

crx303

VTECTurbo.nl
Mensen ik heb een probleem met m'n TR-909.

Ineens hebben de mono links en rechts output, de bassdrum output en in mindere mate de snare een enorme brom/ruis. De andere outputs hebben geen problemen. Rommelen met de jackplug helpt niks.

Als ik de main volumeknop dichtdraai verdwijnt de brom/ruis op de L en R output.

Als ik de bassdrum volume dichtdraai verdwijnt de brom/ruis NIET op de bassdrum output. De kick klinkt een beetje metalig nu door deze storing.

De snare heeft meer een harde "snappy" achtige ruis (begrijp je? :) )

Iemand enig idee in welke richting ik moet zoeken om dit op te lossen?

Ik heb 'm al opengehad en rond de potmeters was het erg smerig (kruimels en stof)

Als je een jack kabel in zowel de bassdrum out als de snare out steekt en dan de main out beluistert, hoor je dan die brom nog op de main out? Het lijkt me op het eerste gezicht een voedingsprobleem. Of er is iets mis met de voeding zelf of de ground hangt ergens los op de printplaat. Als je er niet uitkomt, dan wil ik je 909 eventueel wel repareren. Stuur me maar even een PB als je geinteresseerd bent.

Ik zal het eens proberen, thanks.

Voedingsprobleem, hmmm.

Voor zover ik weet was dit ooit een USA 909 die omgebouwd is naar 220 (oude 909 van mono-poly). Ik zal de voeding en ground eens onderzoeken. Wat wel toevallig was, of juist niet, is dat de memory batterijhouder (ook zelf erin gezet, hing een 9V batterij in toen ik 'm kocht, heb ik vervangen voor 2x 1,5V) kapot was (gebroken). De main out was al een tijdje met brom, sinds die batterijhouder stuk is ook de bassdrum out.

Kom ik er niet uit, dan PB ik je wel. Thanks.

Origineel geplaatst door crx303
Wat wel toevallig was, of juist niet, is dat de memory batterijhouder (ook zelf erin gezet, hing een 9V batterij in toen ik 'm kocht, heb ik vervangen voor 2x 1,5V) kapot was (gebroken). De main out was al een tijdje met brom, sinds die batterijhouder stuk is ook de bassdrum out.

Niet toevallig dus kom ik net achter. Als de 909 gereset is, wat dus gebeurd is, krijg je van die leuke mitrailleur patterns en tracks met alle noten gevuld van alle geluiden. Druk je dan op een knop dan hoor je dat al als brom door de outputs. De patterns een voor een gedelete en de brom werd steeds minder en nu is de kick weer als vanouds evenals de snare. :okdan:

Main outs hebben nog wel een stevige bak ruis (geen brom), is dit nou wel normaal, 909 gebruikers?

Niet toevallig dus kom ik net achter. Als de 909 gereset is, wat dus gebeurd is, krijg je van die leuke mitrailleur patterns en tracks met alle noten gevuld van alle geluiden. Druk je dan op een knop dan hoor je dat al als brom door de outputs. De patterns een voor een gedelete en de brom werd steeds minder en nu is de kick weer als vanouds evenals de snare. :okdan:

Main outs hebben nog wel een stevige bak ruis (geen brom), is dit nou wel normaal, 909 gebruikers?

Na het wisselen van de batterijen kun je ook al je tracks patterns tegelijk naar de factory instellingen resetten door de Track 1 en Pattern 1 knop tegelijk ingedrukt te houden en dan de 909 aan te zetten.

Als je de main out meer dan een kwart openzet, dan krijg je inderdaad een flinke portie ruis kado. Da's een feature. :)

Ik zal het eens proberen, thanks.
Voedingsprobleem, hmmm.
Voor zover ik weet was dit ooit een USA 909 die omgebouwd is naar 220 (oude 909 van mono-poly). Ik zal de voeding en ground eens onderzoeken. Wat wel toevallig was, of juist niet, is dat de memory batterijhouder (ook zelf erin gezet, hing een 9V batterij in toen ik 'm kocht, heb ik vervangen voor 2x 1,5V) kapot was (gebroken). De main out was al een tijdje met brom, sinds die batterijhouder stuk is ook de bassdrum out.Kom ik er niet uit, dan PB ik je wel. Thanks.
hoi crx303 heb je nu weer een 9v batteryen er in zitten op die memory.

Origineel geplaatst door dr.DRé
hoi crx303 heb je nu weer een 9v batteryen er in zitten op die memory.

Ik mag het hopen van niet.

Een tip voor 909 gebruikers: STOP GEEN 9V BATTERIJ IN JE 909! Er horen 2 penlite batterijen van 1,5 V in een batterijhouder in je 909 te zitten. Als er geen batterijhouder in je 909 zit of de oude batterijhouder is gescheurd, koop dan een nieuwe batterijhouder bij een electronicaboer.

Precies wat Boemtsjak zegt was het eerste wat ik toendertijd gedaan heb na aankoop. De 9V batterij er gelijk uitgeknikkerd. Je kunt een mooi houdertje kopen voor twee 1,5 volt penlights met een "9V" aansluiting.

OK ruis is normaal, dan is m'n 909 weer helemaal in orde, inclusief factory presets.

Kreeg het al benauwd :P

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Ik mag het hopen van niet.

Een tip voor 909 gebruikers: STOP GEEN 9V BATTERIJ IN JE 909! Er horen 2 penlite batterijen van 1,5 V in een batterijhouder in je 909 te zitten. Als er geen batterijhouder in je 909 zit of de oude batterijhouder is gescheurd, koop dan een nieuwe batterijhouder bij een electronicaboer.
Precies wat Boemtsjak zegt was het eerste wat ik toendertijd gedaan heb na aankoop. De 9V batterij er gelijk uitgeknikkerd. Je kunt een mooi houdertje kopen voor twee 1,5 volt penlights met een "9V" aansluiting.

OK ruis is normaal, dan is m'n 909 weer helemaal in orde, inclusief factory presets.

Kreeg het al benauwd :P
Ik kreeg het ook al erg benouwd van dat je dat 9v blok er weer in had gezet

Een onbeantwoorde vraag die ik al eens eerder gesteld hebt? ;)

Wie gebruikt de 909 in External mode?

cis

Ik bemerkte gisteren dat de Hihats & Ride Cymbal output van mijn 909 ineens ook een lichte (50 Hz)brom hadden. Deze brom was alleen hoorbaar bij het triggeren van de drums. Zowel bij externe- als
interne sequencing.

Na hulp zoeken op dit forum en kwam hier terecht. :okdan:

Ik heb direct de batterijen vervangen en een reset gedaan zoals hieronder staat beschreven.
Het lijkt erop dat ook bij mij de brom is verdwenen, ik zal de 909 dit weekend nog eens goed testen.

Hebben andere 909 gebruikers ook ervaring met dit fenomeen?

Een onbeantwoorde vraag die ik al eens eerder gesteld hebt? ;)

Wie gebruikt de 909 in External mode?

cis

Wat bedoel je hier juist mee : MIDI syncen/aansturen van de 909 via externe Sequencer, of de External Instrument om via de 909 Sequencer Midi uit te sturen ?

Zeer hoogst waarschijnlijk is "die" tr-909 al weer 3 keer van eigenaar gewisseld. 7 jaar terug is best lang.

kuch, waarom geen 9v blok in de 909?
hij doet het proma lijkt het.. durf nu ook niet te verwisselen.

Wat bedoel je hier juist mee : MIDI syncen/aansturen van de 909 via externe Sequencer, of de External Instrument om via de 909 Sequencer Midi uit te sturen ?

Hoe kun je de pitch hoogte instellen per step in External Instrument seq. bij uitsturen of kan dat niet.

Hoe kun je de pitch hoogte instellen per step in External Instrument seq. bij uitsturen of kan dat niet.

check de manual : je kan maar één octaaf uitsturen dacht ik.
Per 'noot' heb je een andere 'external instrument'.

Back