instellingen opname Sonar?

oboema

Nieuwkomer
Hallo,

Ik zou graag tips willen hebben mbt het opnemen van meerdere tracks in Sonar. Ik gebruik softsynths, die ik via de Fx console in een audio spoor open en gebruik. Het probleem is dat wanneer ik een track opneem en vervolgens nog een track wil opnemen ik de eerste ook weer hoor en dus ook weer wordt opgenomen op spoor 2.
Ik wil graag track 1 opnemen om vervolgens met de sound op deze achtergrond een 2e track op te nemen maar alleen de eerste track dan te horen zonder dat het verder wat doet.
Ik heb alle mogelijke instellingen geprobeerd. Ik nam eerst op met/via de 'What U Hear' ingang. Na het lezen van een tip heb ik deze uitgeschakeld en alles loopt nu via de Wave optie in de Volumeregeling. Ligt het aan Sonar of ligt het aan de audioinstellingen van mijn geluidskaart, aan Windows Xp of aan de audio drivers?

Zou het zeer op prijs stellen als iemand mij hierover iets meer kan vertellen

gegroet
O

Gear:
Windows Xp
Sounblaster Audigy ZS 2
Sonar 5
Amd Athlon 64

Er zijn meerdere mogelijkheden om dit te doen. Maar dat is een afhankelijk van wat je precies wilt.

Heb je je partij met de softsynth al ingespeeld in midi? Of wil je 'live' spelen en dit direct opnemen in een nieuwe audio track zonder het eerst in midi in te spelen? Ik ga even uit van het laatste.
Als het goed is heeft de softsynth die je hebt gekozen een zg. audio output track gekregen in Sonar (tenminste, ik neem aan dat je een softsynth in het virtuele synthrack van Sonar hebt gemaakt?). Daarnaast heb je een lege audiotrack waar de opname in moet komen. Als audio input hiervoor kun je de output van die softsynth kiezen.

Als je er nou voor zorgt dat de reeds ingespeelde softsynth z'n eigen audio output track heeft, dan kun je voor het opnemen van de 2e dus selectief de andere ouput track selecteren. Je hoort dus ook de opname van 1, maar omdat je selectief de 2e als opnamebron hebt, neem je deze niet nog een keer op.

Overigens wordt alle audio intern in Sonar gerouteerd, en komen de audio in- en ouputs van je geluidskaart voor het opnemen van softsynths helemaal niet aan de orde.
Nog betere methode voor het opnemen van softsynths: speel ze eerst in als midi. Gebruik daarna de Bouce-to-Track functie om ze om te zetten in audio, nadat je de midi tracks evt. eerst hebt ge-edit om ze te perfectioneren ofzo. Hoe je de Bounce-to-Track functie kunt gebruiken staat uitstekend beschreven in de helpfuncties.

Mijn dank Dr Ripsaw

Wist niet eens dat er een synthrack bestond (Ben ook een niewbie)
Ik opende ze in de FX console in de audiotracks

Ga nu even pielen met wat je hebt voorgesteld en dan zie ik het wel

MVG
O

Back