Waarschuwing Windows 11-update KB5079473 (maart 2026)

LupkeII

Ouwe rot
Hoi mensen,

Even een korte waarschuwing voor Windows 11-update KB5079473 (maart 2026 - 2026-03 Beveiligingsupdate (KB5079473) (26200.8037))

Het is niet gezegd dat je er problemen mee krijgt, maar er zijn veel gebruikers die melding maken van niet startende software. Ik ben net zelf uren bezig geweest om de boel weer aan de praat te krijgen. Vooral uitzoeken en bepalen waar het probleem zat was het meeste werk. Programma's als Cubase, software van UVI, Applied Acoustics et cetera et cetera werden niet meer uitgevoerd. Andere software, zoals die van Arturia, werkte dan weer wel. Het probleem zit in de genoemde Windows Update.

Als je het probleem hebt en er op gaat zoeken, ga dan niet rotzooien in je systeem met alle AI suggesties. Het is een Bug die Microsoft in volgende updates zal (moeten) oplossen en dus een bekend probleem.

De snelste manier is om deze update te uninstallen. Daar zitten weer andere risico's aan, maar meestal gaat dit goed. Uiteraard heeft iedereen zijn/haar 'back-up' al klaarstaan :-) Zorg er in ieder geval voor dat je altijd systeem herstelpunten hebt gemaakt in Windows.

Om deze update te wissen ga je naar instellingen --> windows update --> geschiedenis van updates --> blader naar beneden en klik op 'installatie van updates ongedaan maken' --> selecteer ALLEEN de genoemde update in de lijst en klik op 'installatie ongedaan maken'. Volg alle aanwijzingen en na herstarten even testen of al je programma's weer werken.

Het is maar een preventieve waarschuwing. Doe ermee wat je wil of niet wil. Mijn advies: wacht met het installeren van deze update als je dat nog niet hebt gedaan tot Microsoft een bugfix heeft uitgebracht.

Laatst gewijzigd:
Heb je ook een andere bron dan alleen jezelf?

Heb je gezocht op problemen met de update? 40.000 meldingen, kun je toch even opzoeken? Het is een advies, geen must. Als jij wilt installeren, dan installeer je. Misschien heb je geen enkel probleem.

Laatst gewijzigd:
Dat snap ik, en heb deze update nog niet zelf geïnstalleerd. Maar al je een bericht als dit maakt waarvan het probleem een aardige impact zou kunnen hebben, geeft het meer body om er ook wat bronnen bij te plaatsen ookal hoeft dit niet voor iedereen te gelden. Verder wel goed gevonden :okdan:

Met een reserve computer samen deed ik ook de update. En had ik niet het gevoel dat ik overal alles in de hand had. Maar na wat langdurig gezwoeg van een paar uur is het uiteindelijk toch nog voor elkaar gekomen. Bij allebij de computers.
Er werden me zelfs dingen uit handen genomen vermoedelijk door A.I.
De test met midi werkte niet, zoals boven beschreven dwz er was dus geen midi dat was even schrikken.
Maar na afsluiten en opnieuw opstarten ging alles weer.

Dit was de mededeling die ik kreeg. :
Op sommige Windows-computers vertraagt Windows Defender het opstarten van de server soms met een minuut.
Ik moet twee keer opstarten. Er is me uitgelegd hoe het handiger kan maar ik heb geen zin om me daar in te verdiepen.
daarom blijf ik maar bij twee keer opstarten voorlopig misschien zolang als het duurt. Geen probleem
Twee computers blijven altijd `vers` en up-to-date en on-line.
Alleen Sonic -Pi gebruik ik met midi. Dat werkt.

Verder heb ik alle oudere software betaald jaren geleden al en die hoeven voor mij geen updates.
M`n drie of meer? andere computers komen nooit op het internet en hebben dan ook nooit updates

Laatst gewijzigd:
Lijkt een beetje overdreven hoor. Uiteraard vervelend voor je. Een falende firmware rebuild van een Zigbee-coordinator kostte mij vanavond ook ongepland een half uur van mijn leven ;)

Loopmidi en rtpMidi werkten niet meer door deze update. Via dat steinberg draadje heb ik een early release patch gevonden en geïnstalleerd daarna kwamen de midi poorten weer in de lucht.
Wel positief over betere native midi functionaliteit, maar nu mateloos gefrustreerd dat alles kapot was door een ogenschijnlijke simpele feature update.

Laatst gewijzigd:
Midi services? Zijn eindelijk die multi client drivers ui

:okdan:

1000046307.jpg

Ik heb op aanraden van @LupkeII toch maar even de update verwijderd, het zou fijn zijn als iemand een bugfix tegenkomt deze even meldt in dit topic.

Blijkbaar komt die update pas in de april release van Windows update. Ondertussen toch maar die genoemde Windows Midi SDK applicatie downloaden.

Hey leute,

Ik ben net terug van vakantie, en heb nu helaas ook problemen ondervonden met rtpMidi, MioXL kaput en SSL UF1/UF8 deed het ook niet meer. Na deinstalleren van version 25H2 lijkt eea het weer te doen (hoewel ik nog wel feedback loops krijg met external gear. Ik lees hierboved dat de Windows update echt pas eind April komt (hier ook bevestigd Windows MIDI Services 2026 release - known issues and workarounds - Windows MIDI and Music dev).

Was is nu jullie werkende workaround, die Discord preview installeren? Is dat hetzelfde als de genoemde Midi 2.0 SDK?

NB ik kwam ook een tip tegen om de Midi Services te herstarten (dat kan via de taskmanager of via commands: net stop midisrv & net start midisrv). Daarmee kon ik wel weer de Auracle X software aan de praat krijgen, als in daarna zag hij mijn MioXL weer in connected devices, maar dat fixte bij mij niet rtpMidi. Ik krijg daarna wel een stuk of 16 virtual midi ports te zien in Ableton, maar niet mijn MioXL rtp channels.

Back