Waarschuwing Windows 11-update KB5079473 (maart 2026)

@Fifth Bot en anderen met problemen,

Bij mij waren de problemen aardig opgestapeld, maar intussen werkt alles weer als een trein (afkloppen).

-Na het deinstalleren van de 25H2 update kunnen er resten achterblijven in je systeem. Check via een opdrachtpromt (CMD) met admin rechten je systeem met sfc /scannow Mochten er bestanden worden geïnstalleerd start dan eerst opnieuw op. Daarna open je een nieuwe admin CMD en test je met een DISM tool. Bij mij gaf dat iedere keer een zogeheten 'error2'. Dan ontbreekt er iets of is er iets beschadigd in je Windows installatie. Bij mij is dat opgelost met een zogeheten inline Windows replacement. Je installeert dan Windows NAAST je bestaande installatie, die wordt hernoemd naar Windows.old en je behoudt al je apps en bestanden. In tegenstelling tot een system reset waar je apps opnieuw moet installeren (=lees, alles opnieuw moet doen). Gaat hier te ver om hier alles uit te leggen, maar je kunt me altijd PM-en bij vragen.
- De midi checker tool (About Windows MIDI Services) even laten draaien zou ik zeker doen en met de Midi SDK kun je eventueel een registerreparatie doen.
- rtpmidi timestamps had ik geen problemen mee, dus die oplossing heb ik niet gedaan.
- de net start en stop midisrv kun je proberen. Als je in services.msc kijkt en je ziet bij Windows midi dat de actieve handeling is 'service wordt gestopt' en je wilt daarna de midisrv herstarten werkt dit meestal niet. En dan kom je bij het probleem uit waar de grootste kans op een oplossing ligt...

Start je computer op en zet daarna ALLE midi apparaten aan. Ga naar windows apparaatbeheer en verwijder bij 'besturing voor geluid' eerst alles dat lichtgrijs (greyed out zoals dat heet) is. Selecteer wel eerst even 'verborgen apparaten weergeven'. Daarna opnieuw opstarten. Al je gekoppelde midi apparaten zijn zichtbaar en je gaat ze nu vervolgens ALLEMAAL de-installeren. Rechter muisknop en verwijder/deinstalleer apparaat inclusief bijbehorende drivers en ander stuurprogramma's. Na opnieuw opstarten met al je midi apparaten nog ingeschakeld gaat windows ze remappen en drivers opnieuw koppelen (ook class compliant). Onder het kopje 'softwareoplossingen' onder apparaatbeheer zie je ieder apparaat nu drie keer staan als het goed is en allemaal 1x bij het kopje 'besturing voor geluid...' (behalve apparaten als digitakt II et cetera, maar die sturen anders aan). Grote kans dat nu alles weer werkt. Je komt veel spookverhalen tegen over KORG drivers. Zolang je zorgt dat je Korg apparaten weer binnen de eerste 10 midi apparaten vallen is er geen enkel probleem.

Je moet het zo zien dat de interne Midi bekabeling van Windows door de update in de war is gegooid. Windows moet dus gewoon weer even orde op zaken stellen. Dat is eigenlijk het grootste probleem, maar het duurt uren voor je daar achter bent en ik verwacht niet dat de april update dit gaat oplossen zonder voorgaande stap. Hoop dat het verhaal een klein beetje de goede richting aangeeft, want alles in deze korte 'notendop' samenvatten...

ennuh, voor je gaat rotzooien...back-up, back-up, back-up. Ik maak altijd een 1:1 kloon van mijn Windows drive met Aomei partition assitant. Veel ervaring met niet back-uppen in het verleden :-)

@LupkeII thnx voor je uitgebreide antwoord. Een eerste sfc scan gaf geen issues, ik kijk het ff een paar dagen aan, of er nog echt issues zijn, niet zo'n zin om vandaag weer een hele dag met computer beheer shit door te brengen, ben net terug van vakantie, eerst maar weer ff muziek maken :D.

Maar mijn vraag was eigenlijk, moet ik die Midi SDK nu installeren of de preview van Discord, en of dat dan de problemen oplossen (voordat Windows weer automatisch de update doorvoert en het issue gewoon weer optreedt)

Maar mijn vraag was eigenlijk, moet ik die Midi SDK nu installeren of de preview van Discord, en of dat dan de problemen oplossen (voordat Windows weer automatisch de update doorvoert en het issue gewoon weer optreedt)
Je moet eerst FF je Windows updates pauzeren. Als je die laatste update hebt verwijderd en je computer start opnieuw op zal windows update die update gewoon weer zoeken en installeren. Onder Windows update zie je staan 'meer opties' en daar pauzeer je de updates zo lang je wilt.

Die Midi SDK en Github preview gaan naar verwachting nu niet je problemen oplossen. Met de SDK tool kun je eventueel wel de tool midifixreg in CMD gebruiken (voor het repareren van corrupte registervermeldingen door oude drivers) Daarnaast om problemen met hardware herkenning op te lossen. Dat is altijd het proberen waard.

De Github preview gebruik je nu vooral om problemen met MIDI loops en winrt timestamps op te lossen. Het pakket is nu nog ongesigneerd en zal pas later aan een update worden toegevoegd. Daar zou ik op wachten. Je moet er namelijk ook de developer modus voor activeren, dus weet wat je doet en ze geven specifieke informatie over het gebruik in combinatie met Korg drivers.

De meeste kans om zaken op te lossen is voor nu herinstallatie en remapping in apparaatbeheer. Geeft ook het minste gedoe. Als dat niet werkt kun je weer andere opties bekijken.

Hmm helemaal k$t gewoon. Ik wil niet updaten maar moet wel echt multi clients drivers hebben. Nu zuigt editors draaien echt hard met midiloop ed.

Wellicht koop ik een edu licence. Die versie zou de minste spyware troep hebben.

Hmm helemaal k$t gewoon. Ik wil niet updaten maar moet wel echt multi clients drivers hebben. Nu zuigt editors draaien echt hard met midiloop ed.

Wellicht koop ik een edu licence. Die versie zou de minste spyware troep hebben.

Die spyware-callback-phonehome-IT haal ik er bij elke update uit met The Ultimate Windows Utility

Hij killed ook overbodige processen (zover je wilt), dus je zou ook iets van een performance verbetering moeten zien.

Ik was keer op keer mijn LOOPmidi (virtual midi poort) kwijt. Sommige software die ik gebruik wordt zo gepatched en kan ik dan niet meer gebruiken. De procedure hieronder voer ik nu al meer dan een maand iedere keer weer uit, helpt niet voor lang helaas. Loop Midi hidden in Windows 11 25H2 fix

Op het Virtual DJ forum is ook al langer een draadje gaande. Daar begon het gezeur al met een eerdere update. VirtualDJ - Attention to Windows kb5074105 preview update. Some controllers could stop working
Er is nu een update van het programma Virtual DJ waari je midi 2.0 kunt uitschakelen. Het is alleen beschikbaar in de Early Acces versie. Dat zou het gezeur met midi controllers voor nu moeten oplossen. Werkelijk alles wat van InMusic is schijnt problemen te hebben en heel veel DJ's werken met apparatuur van de merken die bij InMusic horen.

We just released a new build of VirtualDJ (b9245) in Eearly Access, that offers a relief to the problem.

Just update to the latest EarlyAccess build, open the settings, go to the "controllers" page and open the "missing controllers?" tab, you now have a "Disable MIDI 2.0" checkbox at the bottom, that will let you disable or re-enable MIDI 2.0.

For everyone affected by this problem, just disable midi 2.0 for now, until either Microsoft releases a fix, or your hardware manufacturer update their drivers.

But at least VirtualDJ got you covered in the meantime ;)

Mocht Windows midi 2.0 in je setup in de weg zitten.. Virtual DJ is gratis te installeren: VirtualDJ - Download VirtualDJ
Om deze tweak in je reigstry te activeren moet je de 'early acces' eerst aanvinken. In "Options" zoeken naar Early. Als je het activeert wordt de laatste versie kort daarop gedownload en wordt gevraagd of je deze wilt installeren. Zie hieronder:

Early acces.jpg

In deze versie kun je onder 'Options' zoeken naar Midi en vind je de optie om het uit te zetten. Uiteraard moet je de computer opnieuw opstarten.

Disable midi 2.0.jpg

Laatst gewijzigd:
Jij hebt toch een mioxl? Zou wel ff kijken of die met die update werkt.

Ik heb een win11 enterprise license maar blijf op win 10.

Hey leute,

Ik ben net terug van vakantie, en heb nu helaas ook problemen ondervonden met rtpMidi, MioXL kaput en SSL UF1/UF8 deed het ook niet meer.

Jij hebt toch een mioxl? Zou wel ff kijken of die met die update werkt.

Ik heb een win11 enterprise license maar blijf op win 10.
Dat is de reden dat ik het vraag, zie eerder in deze thread :D

Hmm, ik gok dat het pas in week 2 van juni voor iedereen beschikbaar is als ik het goed begrijp. Microsoft werk met een CFR systeem, een Controlled Feature Rollout, waarbij ondanks dat je een bepaalde update binnenhaalt, niet perse ook direct alle features uit die update krijgt. Zie deze post en een verwijzing naar Discord (afbeelding komt uit dezelfde thread op GitHub en is een verwijzing naar Discord.

1778917415336.png

Ik had mijn computer voor buiten de deur (wat licht en muzieksoftware) ook gepauzeerd. Helaas was ik iets te laat met uitstellen en kreeg ik de updates (met terugwerkendekracht) alsnog nadat ik mijn computer startte en ik ergens in opdracht wat moest doen (muziek en wat verlichting). Mijn DJ controllers deden het in eerste instantie wel maar LOOPmidi kreeg ik niet aan de gang en deze tool gebruik ik om een Streamdeck te patchen en zo de lichtsoftware te bedienen. Ook in System, waar ik eerder met Windows Midi Services 'stoppen' en 'starten' LOOPmidi weer actief had gekregen had ik nu geen succes maar alleen maar nog meer gezeur. Ik kreeg zelfs hierna mijn DJ software actief. Na 2 keer opnieuw opstarten leek het te werken en heeft het gelukkig de hele avond gewerkt, maar zonder de Streamdeck helaas.

Volgende dag ben ik verder gaan zoeken en de DJ software wilde wederom met geen mogelijkheid starten, zonder controllers zelfs. Toen eerst maar alle updates gaan doen.. ik geloof dat na kb5083631 de boel weer normaal leek te werken maar LOOPmidi kan ik nu niet meer gebruiken. Lijkt wel herkend te worden.. Hiervoor heb ik nu LOOPbe geïnstalleerd, die hetzelfde doet. Ik heb vorige week ook wat verlichting gebruikt en geen problemen met de Streamdeck patchen gelukkig.

Het lijkt wat random welke controllers door deze update moelijk doen. Ik las problemen met Denon controllers, welke ik ook gebruik. Wel heb ik op deze PC in de software die ik gebruik de mogelijkheid om via het DJ programma (Virtual DJ), midi 2.0 uit te zetten in de registry en uiteraard aangevinkt.

Ik moet mijn tweede backup laptop (die nog achterloopt met updates) voorzien van de laatste updates m,aar stel het nog even uit. :D

Het probleem met de nieuwe Rane System ONE (apparaat van 2.5k) ligt voornamelijk bij inMusic schijnt het. Virtual DJ released nog geen compatibaliteit voor deze controller (zowel Mac als windows), of mag ze eigenlijk niet releasen tot inMusic alles onder controle heeft.

Back