weer een "welk geluidje?" of "hoe maak ik...?"

Gertje

Stamgast
Dag allen.

Hopelijk op de juiste plek gepost.

Ik ben op zoek naar een soundje uit Cats (jawel), dat ik twee keer in een attachment heb bijgevoegd. Het gaat me niet om het leadgeluidje, maar om het metaalachtige geluid op de achtergrond, dat omlaag wordt gepitched. Het geluid heeft iets van het effect van een digitale doorklinkende gong.

Hoe maak ik dat geluidje, of hoe kan ik een gelijkend ROMplergeluidje aanpassen, zodat ik dit krijg of benader? Het lijkt me iets metaalachtigs, maar het is lastig om iets in de buurt te vinden en te tweaken.

Wie kan me helpen? Bij voorbaat dank!

Groet

Gertje

Attachments

• attachment1.mp3
    152,2 KB · Bekeken: 82
Dank voor de reacties.

Ik heb geen FM-synth. De originele Cats is uit '80 of '81, dus het moet ook met (V)A (subtractive) kunnen. Prophet? Zou natuurlijk kunnen.

Maar ik weet weinig van synthese. Kan iemand uitleggen hoe ik een "envelope op de oscillator" zet? Het gaat dan om een envelope op de pitch/coarse tune, neem ik aan. Welke golfvorm moet ik nemen? Of welk soort soundje in mijn Fantom S kan ik als uitgangspunt nemen? Iets uitgelegd op Donald Duck-niveau zou fijn zijn :D

Bij voorbaat dank!

Origineel geplaatst door Gertje
Het gaat dan om een envelope op de pitch/coarse tune, neem ik aan. Welke golfvorm moet ik nemen?
Jups, helemaal correct - envelope naar pitch. De golfvorm die ik zou proberen (aangenomen dat 'ie er nog inzit) is een van de "digi" waveforms. Zet keytracking > pitch op 50% of zo omdat het geluid uit een stel dicht bij elkaar liggende tonen bestaat.

Of welk soort soundje in mijn Fantom S kan ik als uitgangspunt nemen? Iets uitgelegd op Donald Duck-niveau zou fijn zijn :D
Geen, denk ik zo. Dit is een beetje een gimmick-geluidje en het zou me niet verbazen als het origineel gewoon met goed pitch-benden wordt gedaan. Een envelope is natuurlijk handiger ;).

Origineel geplaatst door etaoin
Eh, ja, maar jouw voorbeeld is uit de Nederlandse Cats. Zit dit geluid ook exact zo in de originele Cats?

Yep, maar daar is 'ie iets minder goed te horen in de mix, dus daarom had ik de NL-Cats erbij gedaan. Op die live-opname is het beter te horen.

Ik zal eens kijken of ik een geschikte waveform (iets "metallics") in mijn waveformlist op mijn Fantom S kan vinden en dan eens stoeien met een envelope, die ik aan de pitch kan koppelen. Yoozer, dank voor je suggestie.

Als er nog goede suggesties zijn, blijven die van harte welkom!!

De sleutel: pitch envelope op een tubular bell-waveform en een geclusterd accoord spelen (dom7sus4)! Thanx Yoozer! Het is voor mij meer dan voldoende zo!

Het resultaat (beetje snel ingespeeld, niet erg strak) is bijgevoegd.

:slotje:

Back