hoe heet notenleer dat je de noten uit je hoofd leert

Origineel geplaatst door mrt
nog een programma waar je iets mee bent: Ear Master Pro
Succes!

m.r.t.

Die gebruik ik ook, is erg handig, voor het benoemen van intervallen, melodische dictees ritmische dictees, herkennen van akkoorden (maj, min, dim, etc.) en akkoordprogressies.
En je hebt gewoon toewijding nodig, want alleen door elke dag te oefenen kom je vooruit.

Origineel geplaatst door D-man

En je hebt gewoon toewijding nodig, want alleen door elke dag te oefenen kom je vooruit.

zo is dat. een paar weken niet gespeeld is gelijk achteruitgang (bij mij dan :))

Origineel geplaatst door marcuscw
maar ik heb begrepen dat om op de hku of op het conservatorium te komen je ook een dictee krijgt als toelatings test :S
klopt, ik heb toelating gedaan tot de hku, en ik had het dictee dus nogal slecht gemaakt, simpelweg omdat ik geen noot kon lezen 8o) , maar verder waren m'n dingen die ik gemaakt had wel goed zat, en raden ze me verder dus maar aan om deel te nemen aan de basisopleiding, waar ik inmiddels mee bezig ben, waar je dus onder andere ook solfège krijgt... :) het is best moeilijk in het begin, maarja, het is in principe gewoon een kwestie van erg veel oefenen, veel meer niet.. ik ben in ieder geval blij dat ik nu al enigzins begrijp hoe een notenbalk werkt :D :P

Die noten heb ik dus nooit op een fatsoenlijk tempo leren lezen juist omdat ik het op gehoor uit mn hoofd zo makkelijk kan :bekdicht: na een keer of wat ken ik het gewoon uit mn hoofd, en zijn die noten overbodig. En dan is het ook nog eens veel leuker om wat te jammen of een eerder geleerd stuk te spelen in plaats van saaie oefeningen te doen, dus ik heb maar besloten om noten sneller te leren lezen door klassieke piano stukken als "oefening" te pakken, maar zelfs dat schiet niet op :bekdicht:

't is een luxeprobleem, geef ik meteen toe :)

Eerlijk waar: zoek een goede en leuke leraar!

Ik heb er eentje gevonden in Zoetermeer, die behalve uitstekend les geeft, briljant kan spelen, noten kan lezen en spelen of'tie de krant leest, zelf popmuziek op hoog niveau maakt en nog synthesizer speelt ook. Hij is nog onder de vijfentwintig jaren oud en kiest alleen die oefenstukjes, die de leerling graag wil spelen. Ik volg de duurste lessen: per week drie kwartier les voor € 70.- per maand. Ik vind het de moeite waard om er een uur heen en een uur terug te treinen (Gelukkig woont hij vlak bij een station)

Wout

Solfege is de sleutel tot muziek, waarom?

Ik heb pas piano les, en 1 van de eerste dingen die mijn leraar mij geleerd heeft, is dat het ongelofelijk belangrijk is de muziek niet uit het oog te verliezen.
Klinkt bijna debiel logisch, maar hij bedoelt ermee dat de meeste mensen muziek leren door vooral patronen te leren, zoals notenschrift lezen, tellen, en bijv. de toetsen op de piano. Voor ongeoefende mensen, en mensen zonder muzikale aanleg, is dat de intiutiefste manier. Sterker nog, ik had begrepen dat een groot gedeelte van afgestudeerde conservatorium studenten het op die manier aangeleerd hebben....
Ga maar na.
1) Noten lezen,
2) ritme hieruit analyzeren
3) de noten mappen naar het toetsenbord
en vooral: dit process voor je linker en rechterhand. Dus het is ontzettend moeilijk voor je hersenen dit allemaal realtime te verwerken. (visueel, motorisch, analytisch en ook nog een beetje wiskunde (tellen) ) Dus?
Kijk, oefenen oefenen en nog eens oefenen is slechts een gedeelte van het antwoord.

Solfege, of in ieder geval de kunst om muziek en noten eerst in je hoofd te horen, en het via die weg over te brengen naar het muziekinstrument is het andere gedeelte.
Wat blijkt nu? En ik vind het zelf best een wonder; is wanneer je dit proces muzikaal benadert, het opeens vanzelf lijkt te gaan. Het lijkt dat wanneer je het muziekje eerst zingt, en het daarna zonder notenschrift probeert te benaderen met de piano, alles via je "muzikale brein" gaat. En dan opeens komen er krachten naar boven, die je zelf versteld doen staan.

Dit gedeelte van je hersenen train je door solfege te doen. Muziek luisteren, en een instrument bespelen natuurlijk ook. Helaas kost het voor velen veel oefening om dingen muzikaal te benaderen, maar het is imho de enige echte weg om je gevoel te kunnen uiten in muziek.

Voor mensen zonder aanleg, is het raar om het zo aan tepakken. Het is ook niet makkelijk toegang te krijgen tot dit stukje onderbewustzijn.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Jurriaan Andriessen (van de componistenfamilie Andriessen) heeft me eens aangetoond aan de hand van twee versies van een Beatlesnummer dat een toon lager beslist andere muziek is!
Wout

Dat klopt zeker! Dat is ook lastig in een band: zanger wil zingen in een andere toonsoort, omdat z'n bereik niet toereikend is, maar haalt daarmee vaak de kern en het gevoel uit een nummer.

Origineel geplaatst door maxdox
Solfege is de sleutel tot muziek, waarom?

Solfège is het instrument waarmee je een voorstelling kunt maken van muziek.
(Voorstelling bedoeld als mentaal begrip, niet een performance :)

Wout

Ik speel zelf dwarsfluit en gitaar. Wanneer iemand bijvoorbeeld een melodietje voorspeelt op een piano, dan lukt het mij (meestal) vrijwel dirrect om dit na te spelen op mijn dwarsfluit. Maar, wanneer men een zelfde soort muzieksken op een piano speelt, en er speelt tegelijkertijd nog een bas, een ritme gitaar en een drum mee, blijkt het al heel wat moeilijker te gaan, en ik heb geen idee hoe dat komt. Akkoorden herkennen is al helemaal niet meer te doen (ook al speel ik zelf een beetje gitaar)...

Komt er nog bij dat ik eerst dwarsfluit geleert heb op een muziek academie: hierdoor ben ik eerst met notenleer begonnen en dan pas met instrument. 't Jammerlijke gevolg hiervan is dat ik naar mijn gevoel te veel vasthang aan een blad met noten erop :(

Origineel geplaatst door kefkekeyser

Komt er nog bij dat ik eerst dwarsfluit geleert heb op een muziek academie: hierdoor ben ik eerst met notenleer begonnen en dan pas met instrument. 't Jammerlijke gevolg hiervan is dat ik naar mijn gevoel te veel vasthang aan een blad met noten erop :(

Ah, een praktijk voorbeeld! Maar hoe komt het nu dat dit zo vaak op muziekscholen gebeurd? 't zou eigelijk verboden moeten worden ;)

Waarom dit gebeurt?

Het is geheel afhankelijk van de didactische visie op het muziekonderwijs.
Het probleem is groter dan je in eerste instantie zou denken.
In het normale onderwijs is muziek al een ondergeschoven kindje, dus alle algemene didactische theoriën zijn voor muziekonderwijs bijna onbruikbaar. Veranderingen moet je dus niet snel verwachten.

Ik denk dat muziek- en kunstonderwijs per definitie generatief moet zijn, met andere woorden de leraar of lerares is uitermate belangrijk, vooral de eerste die met een leerling aan de slag gaat. Die moet verbazing, onderzoekslust, plezier en vaardigheden aanleren. Goede musici hebben nog steeds een relatie met de docent, tot op hogere leeftijd. Het persoonlijke is m.i. belangrijk.

Generatief onderwijs is een bekende methode, vooral bekend uit de Middel Eeuwen, het zogenaamde Gilde systeem. Een leerling zocht een meester uit en die meester aanvaarde die leerling. Beide kozen dus. Meestal was er een economische factor, dus de leerling werkte mee en woonde meestal ook bij de meester in. Dat gaat tegenwoordig natuurlijk wel wat ver. Maar de meester en de leerling bepaalden wel zelf de inhouden van de lessen.

Maar ik ben er een groot voorstander van. In het onderwijs zeg ik simpel tegen mijn klas: "Morgenmiddag, woensdagmiddag, ga ik naar het museum. Wie mee wil mag". Kaartje bus en entree kosten zoveel, etc. Dan krijg je alleen de leerlingen die echt willen mee en dat vindt iedereen heel erg leuk. Niet een hele klas om 10 uur op de donderdagochtend...

Wout

Back