hoe heet notenleer dat je de noten uit je hoofd leert

marcuscw

Ingeburgerd
er is zo;n naam voor. salvage of iets dergelijks. dat je de tonen van de noten uit je hoofd leert en uiteindelijk melodietjes rechtstreeks op papier kan zetten. weet iemand deze term en welk proggie je kan gebruiken om dit te leren ?

Solfège is de kunst om afstanden tussen verschillende tonen te kunnen bepalen, zowel na elkaar (melodie) als tegelijk (harmonie = akkoord)

Tonen uit je hoofd kunnen herkennen is veel moeilijker en dat wordt een 'absoluut gehoor' genoemd, dus iemand kan een willekeurige toon benoemen, bv: "Da's een a - twee gestreept". Dit is niet te leren, maar is een kwestie van een bijzonder geheugen, dus een gave, maar soms ook een plaag... Iemand met een absolut gehoor kan zich vreselijk zitten ergeren als een muziekstuk in een andere toonsoort dan voorgeschreven wordt gespeeld. Dat geldt voor alle vormen van muziek. Jurriaan Andriessen (van de componistenfamilie Andriessen) heeft me eens aangetoond aan de hand van twee versies van een Beatlesnummer dat een toon lager beslist andere muziek is!

Noten uit je hoofd leren is eenvoudig: gewoon weten welke sleutel er op de balk staat en dan weet je wel heel erg snel dat bij de G-sleutel de 'e' onderop staat. Bij de F-sleutel is dat een 'G'.

PS Jansen 'Solfège' is een zeer bruikbaar boek, maar neem er wel een leraar bij!

Wout

thnx! maar ik las laatst bv dat paul mccartney de tonen voor een strijker stuk neuriede voor george martin en dat george het dan opschreef. dat wil ik ook kunnen :p dat als je een melodie in je hoofd hebt je het dan zo kan spelen of opschrijven. maar dat is geen solfege ?

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Dit is niet te leren, maar is een kwestie van een bijzonder geheugen, dus een gave, maar soms ook een plaag...
I beg to differ: het is wel degelijk te leren, alleen niet heel snel/makkelijk. En als je het niet van nature had (voorzover daarvan sprake kan zijn -waarschijnlijk is het meer een kwestie van heel vroeg geleerd), kun het daarna ook weer verleren, helaas.

Ik heb het een tijdje echt gekund, toen ik nog echt veel viool speelde i.c.m. een bepaalde methode om goed zuiver te spelen, maar heb het niet bijgehouden, dus ben ik het weer kwijt =( De "truuc" is om naar de "interne klank" van een noot te luisteren: dit is informatie die de hersenen toevoegen aan een noot/toon en horen niet bij de noot/toon zelf, maar je kunt wel leren die info uit te lezen.

Ik denk trouwens dat de aangeleerde variant i.h.a. wat vriendelijker is voor de bezitter; dat je bijv. niet gek wordt als de kraan vals drupt :D

Origineel geplaatst door marcuscw
thnx! maar ik las laatst bv dat paul mccartney de tonen voor een strijker stuk neuriede voor george martin en dat george het dan opschreef. dat wil ik ook kunnen :p dat als je een melodie in je hoofd hebt je het dan zo kan spelen of opschrijven. maar dat is geen solfege ?
Da's meer "dictee" :D

Het is wel handig om met solfege te beginnen en dan met name het herkennen van intervallen. Dictee is dan een kwestie van de grondtoon cadeau krijgen en dan alle achtereenvolgende intervallen herkennen.

alle babies tot ik geloof 1 jaar hebben allemaal een absiluut gehoor.. leuk he?

daarna leert t kleine mensje dat dat eigenlijk alleen maar irritant is en vergeet ie hoe dat moet :D

sommigen zijn niet zo slim en zullen de rest van hun leven kromme tenen krijgen bij een vioolconcert

Dat deed hij vaker, maar de eerste en mooiste keer was natuurlijk bij het nummer 'Yesterday', waar McCartney zelf verlagingen in de cello-partij aangaf, waar Martin niet zomaar aan gedacht zou heben en hij was toch eigenlijk ook niet de kleinste!

Lewisohn, Mark - The Complete Beatles Recording Sessions - London 1988

Helaas een aantal jaren geleden in de ramsj terecht gekomen en zal daarom wel nooit meer in reprint komen. Gelukkig zijn zij die het boek wel hebben!

De meeste (grote) componisten werkten of werken aan een schrijftafel en niet aan de piano. Beethoven componeerde zelfs nadat hij doof geworden was... Allemaal op geheugen en voorstellingen.

Solfège is een der wegen die naar deze kunst leiden. Je kan jezelf er aardig in trainen. Je moet niet toondoof zijn, zoals Laurens Hammond, die z'n eigen orgel nooit kon bespelen!

Wout

PS "Dictee" is een onderdeel van solfège, waarschijnlijk het zwaarste onderdeel. Onder goede begeleiding van een bekwaam docent is solfège binnen een half jaar redelijk goed onder de knie te krijgen, op het niveau van een eenvoudig melodisch dictee, bv een melodie als 'Yesterday', dus de juiste maatsoort, begintoon meestal gegeven - want de modulatie in de tweede maat is al vrij lastig, en de juiste hoogte/duur van iedere noot.

Laatst gewijzigd:
lijkt me een heeeel interesant boek :D maar ik heb begrepen dat om op de hku of op het conservatorium te komen je ook een dictee krijgt als toelatings test :S

Ik denk dat je jezelf al heel wat kan aanleren door de melodietjes die door je hoofd spoken direct inprogameert in je seqeuncer inplaats van inspelen op je keyplank.
Ik kan zelf voor geen meter spelen op zo'n keyplank dus ik progameer alles en dat lukt me aardig, toonafstanden gaat redelijk, het in de tijd plaatsen van een noot ook, ik heb alleen moeite met welke noot je hoort, kan amper de C3 herkennen en een akkoord herkennen is helemaal lastig.
Doe ik wel allemaal in key edit natuurlijk want ik kan ook geen noten lezen8) .

Origineel geplaatst door richard2000
Ik denk dat je jezelf al heel wat kan aanleren door de melodietjes die door je hoofd spoken direct inprogameert in je seqeuncer inplaats van inspelen op je keyplank.

Ik vraag me af hoe je dat dan doet?????
Hoe kan je dat programmeren?
Graag stap voor stap uitleggen...

Wout

lijkt me een heeeel interesant boek :D maar ik heb begrepen dat om op de hku of op het conservatorium te komen je ook een dictee krijgt als toelatings test :S

Dus werk dat boek door onder begeleiding van een docent en je haalt dat dictee heus wel!

Wout

PS met dat boek bedoel ik wel Jansen, niet Lewisohn :)

Ik vraag me af hoe je dat dan doet?????
Hoe kan je dat programmeren?
Graag stap voor stap uitleggen...

Wout

Eehh hoe bedoel je?
Je heb een melodietje in je hoofd en schrijft m op, zoals Beethoven het deed:D , alleen zet ik in me seqeuncer in keyedit omdat ik geen notenschrift kan, wat moet ik eraan uitleggen...
Je moet natuurlijk wel ritmies en muziekaal gevoel hebben denk ik, dus weten wanneer een noot gespeeld wordt en hoe hoger of lager die is dan de vorige noot en ik weet niet of je dat kan aanleren.

Tenzij je echt a-muzikaal bent, kun je dat (hoger/lager, hoeveel hoger/lager) jezelf gewoon aanleren. Het gaat natuurlijk wel wat tijd kosten, dus je moet niet na 1 avond al opgeven -zoals veel mensen blijken te doen.

En over notenschrift hoef je niet geheimzinnig te doen: het is maar een notatie, alleen eentje die heel veel gebruikt wordt (o.a. door "serieuze" muzikanten, waardoor het handig is om er wat mee te kunnen), (dus) tamelijk gestandariseerd is en veel (alweer tamelijk gestandariseerde) expressiemogelijkheden biedt. Of je nou de Key Edit gebruikt of de Score Edit...maakt in mijn optiek weinig verschil in hoe je daadwerkelijk muziek schrijft. De hele grap met notenschrift is dat je even bekend moet worden met welke noot waar zit, maar da's echt in een paar avonden te leren.

Er is ook een programmaatje op de markt om piano te leren en ook dus noten.

Misschien dat iemand dat hier kent want ik zou het echt wel willen leren. Ik heb het gevoel dat dit een enorme rem is op het componeren.

Teach Me Piano Deluxe noemt het.

Zal wel niet hetzelfde zijn als een echte leraar, maar budgetair gezien gaat dit makkelijker erdoor.

Origineel geplaatst door richard2000
Eehh hoe bedoel je?
Je heb een melodietje in je hoofd en schrijft m op, zoals Beethoven het deed:D , alleen zet ik in me seqeuncer in keyedit omdat ik geen notenschrift kan, wat moet ik eraan uitleggen...
Je moet natuurlijk wel ritmies en muziekaal gevoel hebben denk ik, dus weten wanneer een noot gespeeld wordt en hoe hoger of lager die is dan de vorige noot en ik weet niet of je dat kan aanleren.

Dus een dictee is geen enkel probleem.
Of je het nu noteert op zo'n piano-rol of op een notenbalk, dat is eigenlijk hetzelfde.
Dat is nu eigenlijk de vraag: hoe is dat te leren?
Maar waarom kan je dat dan niet op een toetsenbord?
Ben je zo goed dat je wel ingewikkelde en snelle structuren kan opschrijven, maar niet spelen?
Of zijn de snelste tonen niet korter dan een halve tel?
Maar die zijn dan weer eenvoudig te spelen...

Vanuit het hoofd via een 'Edit' naar muziek... Ik vind het raadselachtig, of we schrijven langs elkaar heen :)

Wout

Dus een dictee is geen enkel probleem.
Of je het nu noteert op zo'n piano-rol of op een notenbalk, dat is eigenlijk hetzelfde.
Dat is nu eigenlijk de vraag: hoe is dat te leren?
Maar waarom kan je dat dan niet op een toetsenbord?
Ben je zo goed dat je wel ingewikkelde en snelle structuren kan opschrijven, maar niet spelen?
Of zijn de snelste tonen niet korter dan een halve tel?
Maar die zijn dan weer eenvoudig te spelen...

Vanuit het hoofd via een 'Edit' naar muziek... Ik vind het raadselachtig, of we schrijven langs elkaar heen :)

Wout

Nou dictee geen enkel probleem..., ik kan het een beetje, als ik een melodie in me hoofd heb weet ik ongeveer hoe dat in keyedit er zal zien, niet vlekkeloos, was dat maar waar, dus met een beetje klooien kom ik er meestal wel, het is een beetje als een drumbeat, dan tel je de maten en dat doe ik bij melodies ook, het zijn dan ook geen hele symphonieen ofzo, gewoon simpele 1 tot 4 maten.
En ik kan niet op keys spelen omdat ik er nooit moeite voor heb gedaan:D , dus zo goed ben ik niet =( , maarre niet verder vertellen he:D

Back