Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
I beg to differ: het is wel degelijk te leren, alleen niet heel snel/makkelijk. En als je het niet van nature had (voorzover daarvan sprake kan zijn -waarschijnlijk is het meer een kwestie van heel vroeg geleerd), kun het daarna ook weer verleren, helaas.Origineel geplaatst door Wout Blommers
Dit is niet te leren, maar is een kwestie van een bijzonder geheugen, dus een gave, maar soms ook een plaag...
De "truuc" is om naar de "interne klank" van een noot te luisteren: dit is informatie die de hersenen toevoegen aan een noot/toon en horen niet bij de noot/toon zelf, maar je kunt wel leren die info uit te lezen.
Da's meer "dictee"Origineel geplaatst door marcuscw
thnx! maar ik las laatst bv dat paul mccartney de tonen voor een strijker stuk neuriede voor george martin en dat george het dan opschreef. dat wil ik ook kunnen :p dat als je een melodie in je hoofd hebt je het dan zo kan spelen of opschrijven. maar dat is geen solfege ?

Origineel geplaatst door marcuscw
thnx! maar ik las laatst bv dat paul mccartney de tonen voor een strijker stuk neuriede voor george martin en dat george het dan opschreef. dat wil ik ook kunnen :p dat als je een melodie in je hoofd hebt je het dan zo kan spelen of opschrijven. maar dat is geen solfege ?
.Origineel geplaatst door richard2000
Ik denk dat je jezelf al heel wat kan aanleren door de melodietjes die door je hoofd spoken direct inprogameert in je seqeuncer inplaats van inspelen op je keyplank.
Origineel geplaatst door marcuscw
lijkt me een heeeel interesant boekmaar ik heb begrepen dat om op de hku of op het conservatorium te komen je ook een dictee krijgt als toelatings test :S

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ik vraag me af hoe je dat dan doet?????
Hoe kan je dat programmeren?
Graag stap voor stap uitleggen...
Wout
, alleen zet ik in me seqeuncer in keyedit omdat ik geen notenschrift kan, wat moet ik eraan uitleggen...Origineel geplaatst door richard2000
Eehh hoe bedoel je?
Je heb een melodietje in je hoofd en schrijft m op, zoals Beethoven het deed, alleen zet ik in me seqeuncer in keyedit omdat ik geen notenschrift kan, wat moet ik eraan uitleggen...
Je moet natuurlijk wel ritmies en muziekaal gevoel hebben denk ik, dus weten wanneer een noot gespeeld wordt en hoe hoger of lager die is dan de vorige noot en ik weet niet of je dat kan aanleren.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Dus een dictee is geen enkel probleem.
Of je het nu noteert op zo'n piano-rol of op een notenbalk, dat is eigenlijk hetzelfde.
Dat is nu eigenlijk de vraag: hoe is dat te leren?
Maar waarom kan je dat dan niet op een toetsenbord?
Ben je zo goed dat je wel ingewikkelde en snelle structuren kan opschrijven, maar niet spelen?
Of zijn de snelste tonen niet korter dan een halve tel?
Maar die zijn dan weer eenvoudig te spelen...
Vanuit het hoofd via een 'Edit' naar muziek... Ik vind het raadselachtig, of we schrijven langs elkaar heen
Wout
, dus zo goed ben ik niet
, maarre niet verder vertellen he