[mixer] volumeverschil outputs na stilstand

OnAcid

Slager van Schiedam
Ik ben na een lange periode (>jaar?) eindelijk weer eens muziek aan het maken, maar nu heb ik een probleempje met m'n mixert: Het rechterkanaal is opeens zachter dan het linker kanaal op de main outs. Ik heb alle instellingen gechecked en er lijkt iets toch niet in orde te zijn.
  • Het volumeverschil is ook zichtbaar op de vu meter.
  • Ik kan het in principe rechttrekken door het linkerkanaal zachter te zetten.
  • De kwaliteit van het signaal is schijnbaar niet minder, er is geen gekraak of ruis hoorbaar.
  • Subgroepen OK.
  • Subgroep inserts OK.
  • Aux sends OK.
  • Main inserts OK. Beide geven even hard signaal.
  • Verschil lijkt groter te worden bij meerdere actieve kanalen. (summing probleem?)
Het probleem lijkt zich voor te doen in laatste deel van het audiopad tussen de faders en main outputs. Ik vermoed een slechte fader, maar weet het niet zeker. Ik heb de fader al 100x heen en weer bewogen en schoon geblazen, maar geen resultaat. Er zit verder ook geen kraakje of wat in, dus ik ga toch denken dat het iets anders moet zijn. Een versterkingschippie ofzo? Het laatste punt uit de lijst hierboven wijst daar ook op.

Iemand een idee wat het kan zijn of nog een goede manier om de er zeker van te zijn dat de fader 100% ok is? Ik heb namelijk weinig zin om m'n mixer 'even' open te maken. Dat lijkt me nogal een 'naar werkje'.

Oh ja, het is een Behringer MX-2442 mixer, zo'n oude regelrechte Mackie kloon. En tot nu heeft dat ding het altijd probleemloos gedaan. dus aub geen behringer bashing;)

Trouwens, m'n Zoom effectbakkie had er ook geen zin meer in, na echt heel lang niet meer te zijn gebruikt. Deze heb ik gelijk maar uit zijn lijden verlost...

Maar iemand ervaring met mixer repairs? Oftewel subtiele SCHOP!

Hmm, ik heb nog eens zitten denken. Niet te gleuven, he?

Als er geen volumeverschil is bij het solo inschakelen van een subgroep of aux return en de vu meters geven ook geen verschil, dan moet het probleem wel gewoon in de master fader zitten.

Zou ook wel logisch zijn na een tijd stilstaan (stof e.d.). Hopelijk heb ik vanavond tijd om het nog eens goed te testen.

Iemand een idee wat voor faders in er in kunnen zitten en waar ik vervangende kan kopen? Conrad staat me bij...

Hoe oud is de mengtafel ? Het is namelijk een bekend verschijnsel dat oudere condensatoren gaan "lekken" en dat zou de verschijnselen die je beschrijft kunnen verklaren. "Men" zegt dat dit al voor kan komen bij condensatoren van vijf jaar oud en dan vooral wanneer ze langere tijden spanningsloos hebben gestaan.

:geslaagd: Een lekkende condensator gaat zich als een weerstand gedragen :geslaagd:

Mocht dat het geval wezen dan zit er niets anders op dan de betreffende condensatoren te vervangen.
Een beetje electro-boer moet dat zo vast kunnen stellen. Sterkte

Bedankt voor je antwoord! :)

Het lijkt er inderdaad op dat dit het geval is. M'n mixer is in ieder geval ouder dan 5 jaar en wie weet wel het dubbele.

Toch maar eens kijken of ik hem binnenkort open kan maken. Of schema's regelen... ;)

Origineel geplaatst door renema
Hoe oud is de mengtafel ? Het is namelijk een bekend verschijnsel dat oudere condensatoren gaan "lekken" en dat zou de verschijnselen die je beschrijft kunnen verklaren. "Men" zegt dat dit al voor kan komen bij condensatoren van vijf jaar oud en dan vooral wanneer ze langere tijden spanningsloos hebben gestaan.

:geslaagd: Een lekkende condensator gaat zich als een weerstand gedragen :geslaagd:

Mocht dat het geval wezen dan zit er niets anders op dan de betreffende condensatoren te vervangen.
Een beetje electro-boer moet dat zo vast kunnen stellen. Sterkte

Aan lekkende condensators zat ik inderdaad ook te denken. Meestal tref je dit soort verschijnselen aan in apparaten van 15 jaar en ouder. Maar goed, we hebben het hier natuurlijk wel over een Behringer, dus het zou best kunnen dat de tafel van OnAcid er nu al last van heeft. ;)

Korte update...
Na wat overleg met enkele PA0 vrienden (de legale zendamateurs) kwam er ook nog de volgende tip....

Sommig soldeelvloeimiddel (dat gelige spul dat je soms om solderingen heen ziet zitten) kan hygroscopisch zijn. M.a.w. het trekt water aan en gaat een beetje geleiden. De tip die uit deze hoek kwam was "Voorzichtig het overtollige vloeimiddel wegkrabben" en dan zien of dat effect heeft.

Ik weet niet of dat alleen bij hoogfrequente apparatuur zo is maar het lijkt me toe dat je dat beter eerst kunt proberen voordat je de soldeerpook in je tafel zet.

@renema,

Ik zal er op letten als ik de mixer open heb. Maar het condensator verhaal klinkt toch het meest aannemelijk.

@Boemtsjak,

ik heb het ff gechecked, de mixer is krap 10 jaar oud. En dat halen de meeste Behringers al niet eens. :duivels: :dubbel:

Back