compressor vraag alweer 1 ja alweer 1

totalee

Ingeburgerd
hoe kan ik de basline en de kickdrum zo met elkaar combineren zodat ze elkaar niet in de weg zitten
hoe ik het nu ongeveer heb moet ik mijn kickdrum zo hard in de input laten komen zodat hij gedistort word
ik gebriuk de vst compressor van nomad essential suite
threshold rond de -38 db
ratio rond de 4:5:1
atack 1 ms
release rond de 50 ms
make up 0.2 db
=) bij voorbaat dank

Het is onmogelijk om deze vraag te beantwoorden als je niet weet hoe je bass en kick klinken. Het is een kwestie van experimenteren. Niet alleen met een compressor maar (misschien nog belangrijker) met EQ. Het is een kwestie van frequenties op elkaar afstemmen zodat ze niet elkaar iin de weg zitten.

Goed luisteren dus. Dit is niet te beantwoorden door instellingen en getallen te noemen.

een heel simpel truukje is met een parametrische middenequalizer de 'knal' van de kick op te zoeken en die wat te boosten. Nu zet je op je basgeluid ook een parametrische mid, op dezelfde frequentie. In plaats van boosten cut je deze frequentie een beetje. Hierdoor maak je in de bas een gaatje voor de kick. Wat minder laag in de kick wil ook wel es helpen.

Zoals meesha74 al zei... experimenteren en je oren gebruiken

-C-

Sidechain compressie!

Sidechain compressie? :confused: dat raakt kant noch wal in dit verhaal...

Meestal is het wel fijn -meestal- als de bassline qua freq. wat lager ligt dan de basskick.

Zeg maar, als je de basskick los hoort, en die bassline komt erbij, dan moet dat echt lekker gaan klinken ineens zovan "goh, waar bleef die bassline zolang!!"

side-chain compressie is een volume tool op het geheel en heeft niets met EQ te maken; EQ is een volumetool op frequentie niveau. Dat gebruiken ze vaak als zo'n irritante verslaggever op de radio door je favoriete nummer heen zit te mekkeren en daarmee het nummer verziekt; dat heet dan 'ducking' :)

Re: compressor vraag alweer 1 ja alweer 1

Origineel geplaatst door totalee
hoe kan ik de basline en de kickdrum zo met elkaar combineren zodat ze elkaar niet in de weg zitten
hoe ik het nu ongeveer heb moet ik mijn kickdrum zo hard in de input laten komen zodat hij gedistort word
ik gebriuk de vst compressor van nomad essential suite
threshold rond de -38 db
ratio rond de 4:5:1
atack 1 ms
release rond de 50 ms
make up 0.2 db
=) bij voorbaat dank

Probeer eerst eens geluiden te gebruiken die samenklinken. Zelfs een compressor gaat slecht gekozen geluiden niet goed maken. Een goedgekozen BD hoeft een baslijn niet in de weg te zitten, dat moet IMO al zonder enig EQ/compressie duidelijk zijn.

Treshold op een compressor zorgt voor gain reduktie, vandaar dat er meestal een make up gain op zoiets staat. -38 dB treshold en dan een make up gain van 0,2 dB , ik denk dat je dan beter eerst nog eens de manual van je compressor leest. -38 dB is sowieso al veel, dan spreek je niet meer over kleine nuances.

Zet eens een compressor op een drumbus, treshold -20 dB, make up gain evenredig met hoeveel gain reduktie er is en dan speel je wat met attack en release waardes. Bij de waves ren EQ bv. zie je in het midden (onder de ratio knop) hoeveel gain reduktie er plaatsvindt, match dat met de make up gain.

Side chain compressie kan eens leuk zijn maar maakt nog altijd de geluidskeuze niet beter.

Back