BootsyBass??

Missing Links

Ouwe rot
Ik ben dus echt verliefd op die jaren '80 bootsy collins bass sounds. Denk ook bijv. rick james enzo...

Maar goed, ik heb dus geen geld voor een minimoog ;)

now what?

geinspireerd door onderstaande link, ben ik op zoek naar iets goedkopere BootsyBass alternatieven. Ik weet het, het komt voor een groot deel neer op goed programeren, maar ik kom er met mijn huidige setup echt niet uit. NordLead2x klinkt te techno, Juno106 te wollig en gaat niet diep en punchy genoeg en in mijn triton is al helemaal niets te vinden.

Dus.. check de link en kom maar op met die tips (of misschien stiekem toch een goede patch voor mijn nord...)

Thanx!

http://www.synthmania.com/Audio%20Files/Synthesizers/Korg/Poly-61M/16%20%20Funk%20Bass.mp3

Bootsy Collins speelde op een 4 snarige bassgitaar en niet op een synthesizer.

Attachments

• bootsy011.jpg
    bootsy011.jpg
    14 KB · Bekeken: 111
Wat je nodig hebt voor punchy basslines is een synth met ADSR's die clippen.

Zoals een Minimoog, Sequential Pro One of elke modulaire synth waar je de ADSR's van clipt.

:okdan:

Of een basgitaar. Fender P-bass heeft zeker die punchy sound. Je kunt natuurlijk ook een patch van een soundmodule hiervoor gebruiken. In een Emu Proteus 2000 zitten er bijvoorbeeld veel bruikbare basgitaar geluiden, maar ik ben er zeker van dat dat ook zo is bij je Triton. Misschien moet je enkel nog wat tweaken aan de envelope.

Die basgitaar sound kun je dan, indien gewenst, nog door een filter halen, wat goed werkt om bepaalde tonen meer te accentueren.

Basgitaren worden heel vaak gebruikt bij funky house. Althans, de house waar ik naar luister.

Edit: ik heb net effe geluisterd naar die sound snippet die je gepost hebt en daar zal een e-bass natuurlijk niet naar klinken ;)

heb sinds kort de digitech-bass-synth envelope follower, (groen pedaalte)
en daar kun je dit soort dingetjes wel uithalen!

ik denk dat idd de echte basgitaar-input veel effect heeft op het geluid!

bootsy gebruikt een stack shit
dat wil je niet weten
ten 1ste hij speelt
ten 2de defunk
ik doe het met rebirth
het zit m in het spel
niet de knikkers
:D

en hij wordt natuurlijk stiekum geholpen door casper
it takes 2 to funk namelijk :D

ik vind bootsy's bassen t vetst als ie ze speelt op zn snaren.. paar pedaaltjes dr over mag... :D

NordLead2x klinkt te techno, Juno106 te wollig en gaat niet diep en punchy genoeg en in mijn triton is al helemaal niets te vinden.

Hey koop een Boss SYB-3 basssynth pedaal, daar kun je zelfs een casio MT-32 doorheen halen en dan klinkt die megafunky.

Er staat er een hier op het forum te koop voor een schappelijke prijs.

ik heb de syb 2 dagen in huis gehad en gelijk weer teruggestuurd naar musik service.

super funky geluid maar de tracking slaat nergens op.

Thanx voor jullie antwoorden so far!

- Wat is het 'clippen' van je envelope?
- Ik ben op zoek naar die typische synth-bass sound. Natuurlijk weet ik dat op veel funkplaten gewoon een basgitaar gebruikt werd met een dikke wahwah er overheen ofzo, maar het gaat mij nou net even om die synth sound.

Dus help me aub even verder in die richting, zonder me te wijzen op basgitaren.

Check anders ook nog ff de clip hieronder (Voor de liefhebber, Carl Carlton - "She's A Bad Mama Jama"):

Attachments

• synthbass.mp3
    151 KB · Bekeken: 111
Origineel geplaatst door Missing Links

- Wat is het 'clippen' van je envelope?

Clippen is gewoon distortion. Je maakt de scherpe punt van het AD gedeelte plat. Hierdoor blijft het signaal langer op het maximale volume waardoor je punch krijgt.

Ik heb zelf geen pro one maar een vriend van me wel en dat ding heeft echt punch. Anders een micromodulair waar je de envelope door een clipper/distortion gooit.

Origineel geplaatst door Missing Links
Natuurlijk weet ik dat op veel funkplaten gewoon een basgitaar gebruikt werd met een dikke wahwah er overheen ofzo, maar het gaat mij nou net even om die synth sound.

Dus help me aub even verder in die richting, zonder me te wijzen op basgitaren.

Check anders ook nog ff de clip hieronder (Voor de liefhebber, Carl Carlton - "She's A Bad Mama Jama"):

Volgens mij moet dit met een Nordlead kunnen. Je moet een beetje met distortion en met de pitchbend experimenteren tijdens het inspelen.
Die gast gebruikt zoals iemand al zei een Minimoog. Ik heb zelf geen ervaring met een Nordlead, maar als ik demo's op de Clavia site luister moet het kunnen door het net iets smeriger te maken dan de presets.
Met de Triton moet het ook mogelijk zijn lijkt al denk ik dat de Norlead smeriger zou kunnen klinken.
Succes.

sorry hoor, het is hier al een paar keer aangegeven: bootsy speelt een basgitaar, niet een synthesizer! als jij je synths zo kunt bespelen als bootsy z'n bassgitaar ben jij een hele grote koning.. plukken, slappen etc. allemaal typische basgitaar dingetjes

Origineel geplaatst door olafmol
sorry hoor, het is hier al een paar keer aangegeven: bootsy speelt een basgitaar, niet een synthesizer! als jij je synths zo kunt bespelen als bootsy z'n bassgitaar ben jij een hele grote koning.. plukken, slappen etc. allemaal typische basgitaar dingetjes

hij doet meer dan dat ! hij zingt ook en de vocoder heeft ie ook wel eens bespeeld .. maar idd de meest bekende synth bassen zijn van Bernie ! al kan ik me wel herinneren dat er genoeg filters en synths zijn die je dmv een bassgitaar aankan sturen en dan toch dat moog achtige geluid krijgt ! (synth envelope follower enzow )

john arnold werkt ook met gitaar voor het inspelen .. maar dat terzijde

Aan alle bootsy miereneukers:

ik (en ik denk iedereen) WEET dat bootsy VOORNAMELIJK bekend is geworden met zijn basGITAAR spel en niet de bass synths. ik noemde alleen zijn naam om een bepaalde muziekstijl aan te duiden.

Dus, aan alle betweters hier, ik verzamel al jaren actief funk en boogietunes en weet waar ik het over heb. Ik praat hier over bass synths. Dus of je helpt me verder, of je zegt niets. Maar ik wil hier geen discussie gaan voeren over hoe dom je wel niet moet zxijn om te denken dat bootsy synth speelde.

Back