Zal me even voorstellen & heb direct wat syth. vraagjes

Ik zou zeggen, probeer Reason eens. Zit vol met modules en fx om een ruige track te maken. Met diverse samplers, distortions, synths en sequencers.

Wat ook niet te versmaden is, is een Radikal Technologies Spectralis, deze is echter nog steeds in ontwikkeling en vrij prijzig.
Hiermeer kan je al diverse dingen doen (samples inlezen via usb, drumsequencing, filterbank, va synth en analoge synth in een in een makkeleijke looplichtsequencer)

Mischien is het makkelijk als je een budgetbedrag aangeeft...

And Punk aint dead no!!!

Hoi Jettie, welkom op synthforum!

Als je en handson bedieningsgemak en een beperkt budget hebt, wil ik je de Korg Electribe EA-1 Analog Modelling Synth en de ER-1 Rhythm Synthesizer aanraden; De mark 1 versies zijn tegenwoordig al voor € 125 te koop.

Ze zijn beiden zeer overzichtelijke en makkelijk te bedienen. Ze hebben beiden een goede step-sequencer ingebouwd, zijn beiden pattern-based en klinken gewoon goed en zeer veelzijdig.

Verder kan ik je ook nog de Korg MicroKorg en de Yamaha AN1x aanbevelen; beiden kosten tweedehands ca. €250,-

Andere forumleden adviseren o.a de Akai MPC en Yamaha RM1x; dit zijn zonder meer hele goede samplers en sequencers, maar misschien wel meteen iets te uitgebreid en te ingewikkeld.

Een andere mogelijkheid is een goede tweedehands Roland W-30 met werkende floppy-drive en handleiding te kopen en gewoon eerst eens wat te proberen met alle ingebouwde ROM klanken, de sampler functie en ingebouwde sequencer.
Hij heeft weliswaar niet veel sample geheuden, maar voor een goed geluid heb je niet persé veel geheugen nodig en bovendien zijn de ROM klanken al zeer bruikbaar. Verder heeft de W-30 acht separate outputs, die je met een mixer er externe effectapparatuur gescheiden verder kunt verwerken.
Met de W-30 zijn in het verleden heel wat goede house en techno platen gemaakt.

Voor trancy geluiden heb je synths nodig die niet alleen voorzien zijn van ingebouwde effecten maar ook bediend kunnen worden met MIDI continue control data of ingebouwd "motion" sequencers, zoals de Korg EA-1 en de Yamaha AN1x.

Ik adviseer je om voordat je tot aanschaf overgaat van welke synth dan ook, het internet te raadplegen en vooral eerst de handleiding te downloaden zodat je een idee krijgt van de mogelijkheden en beperkingen van de betreffend synth. Van veel merken is dit tegenwoordig mogelijk; alleen Roland doet nog steeds erg geheimzinnig over hun apparatuur.

Veel succes met deze moeilijke keuze!

Ps. Als je van de Korg Electribe EA-1, ER-1, Microkorg of Yamaha AN1x de handleiding niet kunt vinden of downloaden, laat dit dan even in een persoonlijk bericht weten; dat mail ik ze wel als bijlage.

punk met een ea1 en dan ook nog zeggen dat punk niet dood is.

punk? prophet600!

Hoi,ben ik weer..

Nou persoonlijk ben ik erg te spreken over mijn Nordlead2! Ik zit dus te twijfelen om hier een nordmodular of nordrack3 bij te kopen. Iemand enig idee wat het meest past bij mijn nordlead2?

In een Nord Modular kan je de NL2 helemaal nabouwen, dus dat voegt niet zoveel toe. Is een Alesis Ion niets voor je?

nou eh, als het wat ruiger mag zou ik toch zeggen: nordlead2 eruit en nord modular1 erin. (bij wijze van spreken dan hè.)

Ben het op zich met klaas eens dat een korg Er-1 een prima bak is. Echter jij geeft aan dat je voorkeuren punk, rock, goa, techno, trance(achtig) & klassieke muziek zijn.

En als je al die stijlen wilt raken kom je toch echt al snel op een drumsampler terecht. Of misschien een Emu commandstation ofzo.

Wat betreft de synth zou ik als je al een Nord Lead 3 hebt zeker niet voor nog een Clavia synth gaan. Elke fabrikant heeft zo zijn eigen sound en alhoewel de Nord Lead 3 wel iets verschilt van de 2 hoor je nog wel de typische Clavia sound bij beiden.

Ik zou dan eerder een Access, Waldorf of misschien iets anders pakken.

Ja maar vind de clavia sound persoonlijk toch super! Maar waarom zou een nord3 & 2 niet matchen dan??

Misschien heb ik het mis maar voor het programmeren van een NordModular ben je toch afhankelijk van een software editor en computer!?

In het introductie verhaal van Jettie spreekt zij over een beperkte interesse of vaardigheid van gebruik van computers.

Dan lijkt mij de aanschaf van een NordModular géén alternatief.

Als je met één apparaat alle muziekstijlen wilt bereiken kom je inderdaad wel uit op een sampler, maar ik vind samplers ook niet allemaal zo handson en bovendien krijg je dan weer het oeverloos zoeken naar de juiste samples in plaats van muziek maken. Misschien is dan een combinatie van een goede hardware sequencer / sampler en een goede rompler een optie.

Wat mij betreft blijft dedicated hardware voor mij de enige duurzame keuze.
Software kan enorm veel maar vind ik niet inspirend en betrouwbaar; bovendien is alles wat je investeerd in computers vroeg of laat weggegooid geld. Een computer is niet voor niets na drie jaar afgeschreven! En dan maar hopen dat je dure software en plug-in VST instrumenten nog draaien en worden ondersteund op een nieuwere systeemversie.

Hardware draait bij normaal gebruik over tien jaar nog steeds, zonder upgrades.
Ook alle analoge synths en apparatuur zonder MIDI wil ik je sterk afraden; ook al klinken ze nog zo goed, omdat je weer aparte interfaces nodig hebt om ze met MIDI aan te sturen.

Origineel geplaatst door Jettie
Ja maar vind de clavia sound persoonlijk toch super! Maar waarom zou een nord3 & 2 niet matchen dan??

Mja veel overlap.....de Nord Lead 3 klinkt hier en daar wel iets anders maar het blijven elkaars broertjes he......dan kun je beter investeren in een totaal andere sound.

Maar goed...het is mijn geld niet he :D

Moet zeggen dat ik ook niet zulke lovende woorden hoor over deze synth. Hou me nordlead2 dus mooi maar. Is deze nordlead3 trouwens te vergelijken met een jp8000?(die oude van Roland)

Heb ik gedaan, Ik hoor dus dat de nordlead2 & 3 totaal verschillende synthesizers zijn! Hoe komt men er dan bij hier te zeggen dat het meer van hetzelfde is.

Hallo,

Dus met een nordlead2,sampler & nordrack3 (voor fm sounds) moet het dus wel lukken om wat lekkere punk,techno & goa etc.. te maken? En een mixer uiteraard.

Hoever kom ik met een

nordlead2/virus c & z8 & xv3080???

Is dit wel een goede setup dan?

je kan met een ouwe emmer, een steelpan en een vaatdoek nog lekkere goa, trance en techno maken. het gaat er om hoe je het gebruikt....
ga naar een winkel, druk een paar knoppen, luister naar de geluiden en kijken dan eens wat je op de kop gaat tikken. belangrijk is een mixer want anders kun je maar een apparaat gebruiken, daarnaast een ding om te sequencen en dan misschien iets om te sampelen.

of trek ergens reason vandaan, installeer dat op je komputer en ga eens een nummer maken dat je voor ogen hebt...je kan er hetzelfde mee als met hardware en qua geluid is het ook prima genoeg voor dit moment....

Wat is het belangrijkste dan om mee te beginnen?

Actieve monitors heb ik al & een nordlead2,wat heb ik dan nodig een mixer heb wel liefst een digitale zodat ik aan verschillende projecten kan werken. Een oud bandlid heeft een Tascam24 en hij zei dat ik deze het beste kon kopen.

ik zie de verbinding tussen digitale mixer en het werken aan verschillende projecten niet....met een analoge mixer kan je ook aan verschillende projecten werken...

hoeveel geld heb je te besteden? wil je meteen top of the bill of wil je eerst wat proberen?

Back