Hoi Jettie, welkom op synthforum!
Als je en handson bedieningsgemak en een beperkt budget hebt, wil ik je de Korg Electribe EA-1 Analog Modelling Synth en de ER-1 Rhythm Synthesizer aanraden; De mark 1 versies zijn tegenwoordig al voor € 125 te koop.
Ze zijn beiden zeer overzichtelijke en makkelijk te bedienen. Ze hebben beiden een goede step-sequencer ingebouwd, zijn beiden pattern-based en klinken gewoon goed en zeer veelzijdig.
Verder kan ik je ook nog de Korg MicroKorg en de Yamaha AN1x aanbevelen; beiden kosten tweedehands ca. €250,-
Andere forumleden adviseren o.a de Akai MPC en Yamaha RM1x; dit zijn zonder meer hele goede samplers en sequencers, maar misschien wel meteen iets te uitgebreid en te ingewikkeld.
Een andere mogelijkheid is een goede tweedehands Roland W-30 met werkende floppy-drive en handleiding te kopen en gewoon eerst eens wat te proberen met alle ingebouwde ROM klanken, de sampler functie en ingebouwde sequencer.
Hij heeft weliswaar niet veel sample geheuden, maar voor een goed geluid heb je niet persé veel geheugen nodig en bovendien zijn de ROM klanken al zeer bruikbaar. Verder heeft de W-30 acht separate outputs, die je met een mixer er externe effectapparatuur gescheiden verder kunt verwerken.
Met de W-30 zijn in het verleden heel wat goede house en techno platen gemaakt.
Voor trancy geluiden heb je synths nodig die niet alleen voorzien zijn van ingebouwde effecten maar ook bediend kunnen worden met MIDI continue control data of ingebouwd "motion" sequencers, zoals de Korg EA-1 en de Yamaha AN1x.
Ik adviseer je om voordat je tot aanschaf overgaat van welke synth dan ook, het internet te raadplegen en vooral eerst de handleiding te downloaden zodat je een idee krijgt van de mogelijkheden en beperkingen van de betreffend synth. Van veel merken is dit tegenwoordig mogelijk; alleen Roland doet nog steeds erg geheimzinnig over hun apparatuur.
Veel succes met deze moeilijke keuze!
Ps. Als je van de Korg Electribe EA-1, ER-1, Microkorg of Yamaha AN1x de handleiding niet kunt vinden of downloaden, laat dit dan even in een persoonlijk bericht weten; dat mail ik ze wel als bijlage.