JX3P MIDI Expansion Kit

organix

Synth DIY Goeroe
Is iemand er op tegen als ik een beetje reclame maak? :)

Sinds 2003 ben ik bezig geweest met een uitbreidingskit voor de Roland JX3P synthesizer. Bezitters van een JX3P weten waarschijnlijk dat de MIDI functionaliteit minimaal is en de PG200 en MIDI ingang niet tergelijkertijd gebruikt kunnen worden.

Daarom is de JX3P MIDI Expansion Kit ontworpen.

Doormiddel van de uitbreidingskit kan de JX3P volledig worden ge-edit via standaard MIDI controller berichten. Geen reden meer dus om naar een PG200 te zoeken, het editen kan gewoon via een MIDI knobbox!

Bezitters van een PG200 krijgen daarnaast ook de mogelijkheid om de PG200 en de MIDI In tergelijkertijd te gebruiken. Verder zenden alle knoppen en schakelaars op de PG200 nu standaard MIDI controller berichten uit. Deze kun je opnemen in je sequencer of gebruiken om andere synthesizers aan te sturen.

Tevens kan de JX3P nu op meerdere MIDI kanalen worden ingesteld.

Het heeft redelijk wat werk gekost (reverse-engineering, onwerp, prototyping, testen) maar het resultaat mag er wezen... al zeg ik het zelf :)

Installatie is niet moeilijk maar verreist een handigheid en een kleine elektrotechnische kennis.

Voor meer informatie http://organix.inque.org/jx3pexpansionkit/

Laatst gewijzigd:
Ja dat klopt :) Dat was ook het doel van het project.

De MIDI controller lijst is in de handleiding te vinden.

en ik vraag me meteen af is het ook mogenlijk om hem voor de MKS 30 te gebruiken of moeten daar nog wat aanpassingen voor gemaakt worden

Heel knap :okdan:

Heb je zelf de firmware aangepast e.d.?

en ik vraag me meteen af is het ook mogenlijk om hem voor de MKS 30 te gebruiken of moeten daar nog wat aanpassingen voor gemaakt worden

Nee het echt alleen maar voor de JX3P gemaakt. De MKS-30 heeft welleenswaar ongeveer dezelfde structuur, maar is niet 1 op 1 gelijk aan de JX3P.

Overigens bestaat er een MIDI uitbreiding voor de MKS30, niet van mij maar van een duitser.

http://www.analog.no/mks30/index.htm

Ik ben zelf niet bekend met die upgrade, ik ken alleen de site.

Heb je zelf de firmware aangepast e.d.?

Dat klopt, ge-reverse enginered. In de firmware zit nu een kleine toevoeging. Deze is nodig voor communicatie met de merger (in een klein plastic doosje ondergebracht). De merger is het "hart" van de kit en verricht het meeste werk op het gebied van de nieuwe features.

tegek!
jammer dat ik mn jx3p ooit de deur uit heb gedaan

:okdan: :biertje:

Ik heb je site op Analogue Heaven gepost.

He thanks :)

Men verzoekt nu ook om je kits buiten de EU te leveren!

Ik heb er vandaag in verdiept. De verzendkosten vallen alles mee, er is alleen
een kans op extra kosten voor de ontvanger (belasting en invoerrechten).

De site is al aangepast. Vanaf nu worden de kits ook naar landen buiten de
EU verzonden.

Nou zeg, alsof de JX-3P zonder zo'n kit een onhandelbare invalide is ! Kijk ook eens op http://fa.utfs.org/diy/jx3p/jx3p.htm en zie wat er met deze prachtbak allemaal te doen is. En schaam je dat je 'm laatst voor 100 euro verkocht hebt (of hebt laten lopen ..........).

Je krijgt er voor die 79 euro wel leuke functionaliteit bij. Kun je nu ook je patches via Sysex dumpen ? Mac Sounddiver adaptatie ? Graag !

Ok dat is top!
Ik zal het meteen posten.

Cool :)

Kun je nu ook je patches via Sysex dumpen ?

Niet via Sysex, wel via midi CC's. CC's zijn veel makkelijker in het gebruik dan Sysex.

Om patches te maken kan de editor gebruikt worden, binnenkort zal ik een nieuwe versie op de site zetten waarmee patches opgeslagen en geladen kunnen worden op de PC. Een leuk iets is de randomize optie voor als je even koos inspiratieloos bent :)

Met een PG-200 is het ook mogelijk een patch te verzenden naar een computer. Wanneer er op de 'manual' switch wordt gedrukt zullen, naast dat de JX-3P alle instellingen overneemt van de PG-200, ook alle instellingen worden verzonden als midi CC's. Met andere woorden, maak een patch met de PG-200, start je midi sequencer, druk op de 'manual' knop, stop de midi sequencer, en je hebt een midi file met daar in een patch die je op elke andere JX-3P kunt afspelen om zo de patch over te zetten. Let wel even op het midi-kanaal bij het zenden en ontvangen.

Vervolgens kan de patch op de JX-3P opgeslagen worden via het standaard ritueel: 'Write' en dan een bank en patchnr selecteren.

Overigens kunnen de PG-200 en de editor tegelijkertijd worden gebruikt. Wijzigingen op de PG-200 worden direct overgenomen in de editor.

Mac Sounddiver adaptatie?

Ik heb zelf helaas geen Mac, en ook geen sounddiver. Maar in principe is het niet moeilijk om eigen panels te maken in wat voor programma dan ook. Een Cakewalk studioware panel die midi CC's uitstuurt is bijvoorbeeld makkelijk in elkaar te zetten.

Back