VST Topic

Yonaz

Ingeburgerd
Ik heb enkele vragen i.vm. VSTs. Ik weet dat er al veel over gezegd is hier, maar toch weet ik nog niet alles.

Ik ben vooral op zoek naar plug-ins waarmee je leuke dancetracks kan maken, gaande van house tot trance tot hardstyle (die futuristische geluidjes dus). Hoe weet je nu welke VST geschikt is voor jou, of moet je ze echt allemaal downloade en testen?

Bij KVR staan er een hele hoop onderverdeeld in synth: additive, analogue, FM, formant, granular, hybrid,...
Wat zijn hier de verschillen, en moet ik daarop afgaan om mijn genre te vinden?

P.s. enkele links met dance-vsts mogen ook altijd :)

dance-vst? daar had ik nog niet van gehoord hehe

niemand kan je hierop antwoord geven. tis net zoiets als: ik wil een auto, welke moet ik kopen?

check wat voor geluid je wil en check gratis plugs.. klooien tot je weet wat je wil hebben

je moet gewoon een v-synth kopen, ben je klaar gheh

Re: VST Topic

Origineel geplaatst door Yonaz
Ik heb enkele vragen i.vm. VSTs. Ik weet dat er al veel over gezegd is hier, maar toch weet ik nog niet alles.
Ik ben vooral op zoek naar plug-ins waarmee je leuke dancetracks kan maken, gaande van house tot trance tot hardstyle (die futuristische geluidjes dus).
Je stelt de foute vraag ;). Die "futuristische geluidjes" kunnen met elke synth gemaakt worden, het ligt er maar aan hoe je er mee werkt en hoe goed je kunt programmeren.
Hoe weet je nu welke VST geschikt is voor jou, of moet je ze echt allemaal downloade en testen?
Jups. Overal is wel een demo van te krijgen.
Bij KVR staan er een hele hoop onderverdeeld in synth: additive, analogue, FM, formant, granular, hybrid,...
Wat zijn hier de verschillen, en moet ik daarop afgaan om mijn genre te vinden?
Dat is een vraag die veel en veel verder gaat dan VST's alleen. Die onderverdeling is er op gemaakt om te laten zien welke methode er wordt gebruikt voor geluidsvorming en generatie.

Gebruik de zoekmachine hier op het forum en zoek eens naar deze termen (tussen de haakjes staat het zoekwoord)

"subtractief/subtractieve" synthese op dit forum (voor "analogue").
"FM* synth" voor FM (zoekmachine hier wilt perse woorden met minimaal 3 letters)

Additief: in hardwarevorm zijn er maar weinig (Kawai K5000). Software: Virsyn Cube is er een, Camel 5000 is er ook een.

Formant, granular - nog zeldzamer in hardwarevorm. Hybrid : kan gebaseerd zijn op samples waar dan subtractieve of additieve bewerkingen op worden gedaan.

Voor je dance-geluidjes kun je (als je het nog niet onder de knie hebt) nog bij analoog (subtractief) blijven.

P.s. enkele links met dance-vsts mogen ook altijd :)
Even heel lui zijn : http://refx.de/pro_Vanguard.htm?lang=eng
Kun je gelijk aan de slag.

Overigens is dance meer dan 1 VST : sampler, drummachine, etc. zijn ook nog allemaal nodig.

Dat er meer vsts nodig waren wist ik wel. Ik kan altijd wel een leuke drumloop make, wat bijgeluidjes enzo, maar die uiteindelijk vette klank voor de hoofdmelodie wil er maar nergens uitkomen. En inderdaad, zoveel van programmere weet ik nu ook weer niet.
ga nu is die luie link teste :{

Misschien kun je deze ook eens uitproberen: Superwave P8. Een imitatie JP80x0 software synth.

Die Vanguard demo is echt fantastisch. Dat is nu is precies wat ik zoek. Maar ik hou zelf ook niet van gemakzucht, dus hoe kan je nu van een eenvoudige toon zoiets trancey make? Prutse met de osc, filters enz?
Ik heb ook de virus b staan, zou het daarmee ook mogelijk moete zijn? 3/4 van de knoppen die erop staan snap ik wel niet.
Of is die miss al wat te oud om echt vernieuwende klanke mee te maken?

Die Vanguard demo is echt fantastisch. Dat is nu is precies wat ik zoek. Maar ik hou zelf ook niet van gemakzucht, dus hoe kan je nu van een eenvoudige toon zoiets trancey make? Prutse met de osc, filters enz?
Ik heb ook de virus b staan, zou het daarmee ook mogelijk moete zijn? 3/4 van de knoppen die erop staan snap ik wel niet.

Als je een Virus B hebt staan heb ik maar 1 advies.

Stop met het zoeken naar VSTI's en verdiep je eens in de Virus. Download de synthesis tutorial van Access en doorloop die helemaal.

Wat je nu doet is echt heel vreemd.....als je presets zoekt kun je misschien beter de Virus B wegdoen en met VSTI's gaan werken. Als je serieus geluiden wilt maken dan moet je toch eens gaan bedenken waarom je 3/4 van de knoppen op je virus niet snapt.

Je hebt daar zo'n beetje de meeste veelzijdige synth op de markt staan en je gaat VST plugins zoeken.....

Vanguard is overigens grotendeels gebaseerd op de structuur van een Virus....dus ja dat alles kan waarschijnlijk wel met een virus ja.

Acidfever,

Ik heb me uiteraard al proberen te verdiepen in die virus, maar met die engelse handleiding heb ik het nogal moeilijk. En ik kraag er ook nooit de gewenste resultaten uit dus begon ik te twijfele.
Maar als jij zo overtuigt ben van de kracht hiervan zal ik mij er nog eens volledig opstorten
Bedankt

Jeetje, wat zonde! :(

Maarreh, waarom snap je ze niet? Access heeft een tutorial op de site staan voor sounddesign. Hier: http://www.access-music.de/pdffolder/Programming_Analogue_Synths_Tutorial.zip
Nee joh! Tuurlijk niet!

Maar, de sounds van de Vanguard zijn ontworpen door Manuel Schleiss. Die heeft ook soundsets voor de Virus (sterker nog, daar is 'ie mee 'bekend' geworden) - http://www.vengeance-music.de/Virus2/eng/sounds.html

Er is ook een softsynthforum.
Misschien kun je daar meer over te weten komen.

Ik wil jouw virus wel ruilen tegen een softsynth :)

maar ff zonder gein:
Ik heb die vraag wel vaker gehoord: Welke synth is het beste voor dit of dat.
Er zijn zoveel demo's te downloaden. Probeer ze gewoon allemaal uit.
Dan weet je na een tijdje precies welke firma kwaliteit levert en welke niet.

Acidfever,

Ik heb me uiteraard al proberen te verdiepen in die virus, maar met die engelse handleiding heb ik het nogal moeilijk. En ik kraag er ook nooit de gewenste resultaten uit dus begon ik te twijfele.
Maar als jij zo overtuigt ben van de kracht hiervan zal ik mij er nog eens volledig opstorten
Bedankt

Als je de Virus niet snapt dan snap je waarschijnlijk synthese in het algemeen niet. Dan zul je je moeten wenden tot presets of jezelf moeten bijscholen zodat je synthese wel snapt. Je zult je verbazen hoe lonend dat is als je daarna achter je Virus kruipt (of welke synth dan ook).

Er zijn op het internet zat tutorials te vinden.

Als ik jou was zou ik me in de werking en opbouw van een synth gaan verdiepen, want met prutsen kom je niet echt ver, weet je bv wat envelops zijn en wat je er mee kan doen?
Als je dat zoort dingen eenmaal weet, weet je ook hoe je een bepaald geluid maakt die jij in gedachte heb.
Dan weet je ook waar de knopjes van je Virus en ook van een heleboel andere synths voor zijn, ze werken bijna allemaal hetzelfde namelijk, en je heb een mooie synth staan dus leer te begrijpen hoe deze in elkaar zit, je zal dan horen wat ie kan en wat voor klanken jij er uit kan laten komen.

VIruzzzzzzzz

VIruzzzzzzzz

Virus! :halleluja

klinkt als een virus!

Zoiets?? (manuel schl.....)

best vet niet?

@commerciele trancehaters: sorry :biertje:

[edit]ronduit wagelijk sommige sounds....die special d sound:bekdicht: :r [/edit]

Weet je wat... ik koop een vanguard licentie voor je in ruil voor die verschrikkelijke virus b van je :D
Als je weet wat een virus b kan (zeker op trens gebied), dan ben je een gelukkig man.

Re: VST Topic

[B Hoe weet je nu welke VST geschikt is voor jou, of moet je ze echt allemaal downloade en testen?
[/B]

Wat ik mij dus nu afvraag, waarom begin/ga je dan in godsnaam muziek maken als je geen tijd wil stoppen in het ontdekken van welke tools het beste voor jouw werkwijze zijn ???

Ik snap dit soort topics nou nooit echt echt goed... je maakt muziek omdat je het tof vind, dus moet het ook geen moeite/straf zijn om een hoop synthjes te testen om erachter te komen welke het beste in JOUW setup passen.

Maar het zal wel weer aan mij liggen :walker:

Re: Re: VST Topic

Re: Re: VST Topic

Origineel geplaatst door Carnivore
Wat ik mij dus nu afvraag, waarom begin/ga je dan in godsnaam muziek maken als je geen tijd wil stoppen in het ontdekken van welke tools het beste voor jouw werkwijze zijn ???

Ik snap dit soort topics nou nooit echt echt goed... je maakt muziek omdat je het tof vind, dus moet het ook geen moeite/straf zijn om een hoop synthjes te testen om erachter te komen welke het beste in JOUW setup passen.

Maar het zal wel weer aan mij liggen :walker:

Amen...en nee ligt niet aan jou. Als de topicstarter deze instelling heeft dan zal zijn beste keuze zijn om de vorus te verkopen en vsti's kopen met bergen presets.

Rcgaudio Z3ta+ is dan ook zo'n typische plugin waar je voor de hardhouse/trancescene waarschijnlijk erg blij van wordt. Persoonlijk vind ik hem verschrikkelijk alleen al om de presets.

Maar het zal wel weer aan mij liggen

Ik snap het wel want je ziet dat niet alleen in de muziek.
Zo hoor ik ook wel eens mensen die zo graag een website willen hebben maar geen zin hebben in die "HTML-onzin".
Of mensen die willen schilderen maar geen rotzooi willen.

Een tante zei ooit over een design van mij: Tja, het is toch maar met de computer gemaakt.
Blijkbaar denken mensen nog steeds dat er een knop op je toetsenbord zit die automatisch mooie dingen maakt.

Maar Yonaz, ik blijf erbij: Probeer gewoon ALLE demo's die je tegenkomt.
En druk/draai op alle knoppen, veel en vaak! En met het gebruik van presets is niets mis natuurlijk. Daar zijn ze voor!

Volgens mij heb jij (Yonaz) een klank voor ogen om te klinken zoals een bepaalde plaat of platen!
Vertel maar welke plaat je geweldig vindt!

En leuke dancetracks maak je niet door de juiste synth of weet ik het, die maak je in eerste instantie omdat je hem zelf leuk vindt, de track dus je arrangement! Kijk wat ik merk is dat er melodielijnen zijn die ik inspeel, waarvan ik met de 1ne synth preset denk van de .... dit klinkt naar niks maar met een andere preset denk van potverdomme zeg geweldig, maar dan ga je aan de knoppen draaien!

Dus staar je niet te veel blind op die vst's die kunnen geen wonderen voor je verrichten en die presets zijn 9 van de 10 keer allemaal gebruikt en ..... Dus ga je verdiepen in synthese, dan raad ik aan met je VIRUS want al had ik er 1tje dan had ik me dagen opgesloten om dat apparaat te ontleden de presets etc.

Kortom vst synths zijn er legio 1tje die ik veel gebruik is de Fm7 en maar mijn Nordlead ben ik weer aan het herontdekken, tevens is de novation v-station erg ok, zeker met de vegenance soundset! Maar ook die soundset is inmiddels uitgekauwd!

Nou conclusie, verdiep je in de synthese en er komen de meest futuristische geluiden uit je virus waarvan je nu denkt wat is dit, dit kan niet in een dancetrack, maar ja dan ben je wel vernieuwend bezig!

Back