drumstel opnemen

papier mache

Ingeburgerd
ik heb een simpel thuisstudio'tje bestaand uit:

een phonic mr1843x
een maya44 usb asio kaart
een laptop met de nodige audio programma's, vst compitable

ik heb al eens opnames gemaakt met alleen gitaren, en een microfoon (de gitaren gingen niet over dezelfde microfoon natuurlijk :P, ff om verwarring te voorkomen) en die gingen prima.
maar nu wil ik een drumstel gaan opnemen, zou het prima werken als ik keurig de benodigde microfoons gewoon zo in mn mengpaneel plug? of moet er nog iets tussen om problemen zoals clip enzo te verhelpen (compressor bijv)?

het ahngt er natuurlijk allemaal vanaf welke klank je wil bekomen enzo...

wat voor micro's heb je ter beschikking enzo? hoeveel delige drum wil je opnemen?

Origineel geplaatst door Maks
het ahngt er natuurlijk allemaal vanaf welke klank je wil bekomen enzo...

wat voor micro's heb je ter beschikking enzo? hoeveel delige drum wil je opnemen?

8 delig en ik wil snelle harde metaldrums opnemen.... maar de micro's heb ik nu nog niet tot mn beschikking, is het goed om uit te gaan van standaard setje drum mic's (2x een Superlux - DRK A 3 C2 koffertje)? of zou het ook kunnen met gewone 20-euro microfonen (diegene waarvan ik de drums ga opnemen heeft drum mics, en ik heb geen info over die dingen).

Laatst gewijzigd:
... en dan in je software de klank naar smaak kruiden:)
je zal wel een aannemelijk resultaat bekomen mits goed gebruik

okeej, bedankt allemaal.... was al bang dat ik een hardware multiband compressor erbij moest halen van mn studiefinancieering ;)

probeer zo veel mogelijk de mic's appart op te nemen , ik weet niet of dit mogelijk is met je huidige setup ?
anders zou je je stereo kanaal kunnen splitsen , b.v. Links je kick toms en snare en Rechts de hihats , crashes enz. .
zo kan je nog het één en ander nog een beetje uit mixen naderhand .
maar ik denk wel dat je daarvoor minimaal 4 sporen moet hebben (wij hebben zo ooit eens met 2x stereo in prima opnames gemaakt van een 6 delig drumstel)

als het per se in één take opgenomen moet worden , zou ik iemand (jezelf?) in een kamer er naast zetten met een koptelefoon op , om het geheel een beetje uit te mixen

probeer ook een beetje uit welke mic het lekkerst klinkt voor welk geluid .die superdelux dingen gebruiken wij weleens als overhead .

Origineel geplaatst door bassio
probeer zo veel mogelijk de mic's appart op te nemen , ik weet niet of dit mogelijk is met je huidige setup ?
anders zou je je stereo kanaal kunnen splitsen , b.v. Links je kick toms en snare en Rechts de hihats , crashes enz. .
zo kan je nog het één en ander nog een beetje uit mixen naderhand .
maar ik denk wel dat je daarvoor minimaal 4 sporen moet hebben (wij hebben zo ooit eens met 2x stereo in prima opnames gemaakt van een 6 delig drumstel)

als het per se in één take opgenomen moet worden , zou ik iemand (jezelf?) in een kamer er naast zetten met een koptelefoon op , om het geheel een beetje uit te mixen

probeer ook een beetje uit welke mic het lekkerst klinkt voor welk geluid .die superdelux dingen gebruiken wij weleens als overhead .

thnx voor de tip.... ut is mogelijk met mijn setup ja, mijn 16 kanaals paneel heeft 4 subgroepen en die lopen naar de 4 sporen van mn asio kaart, zou het trouwens nodig zijn om een compressor op de basedrum te zetten?.

Origineel geplaatst door papier mache
thnx voor de tip.... ut is mogelijk met mijn setup ja, mijn 16 kanaals paneel heeft 4 subgroepen en die lopen naar de 4 sporen van mn asio kaart, zou het trouwens nodig zijn om een compressor op de basedrum te zetten?.

Liever nog niet, maar zorg wel dat niks gaat clippen (te hard binnenkomen in je audiokaart; dat veroorzaakt zeer lelijke digitale kraakjes) je kan bijvoorbeeld kijken wat de extremen zijn bij je bass, dus flink hard aanslaan de bassdrum met de mic erbij, dit opnemen op je geluidskaart en voor de zekerheid kan je nog een limiter, of een compressor op de juiste manier ingesteld erop zetten, zodat het signaal sowieso niet te hard binnenkomt, liever dat ie te hard binnenkomt in de limiter/compressor, dan in de audio ingang van je geluidskaart.

Kai

Alles ligt aan je ruimte. Als je een goed-klinkende ruimte hebt, kan
je met 3 microfoons wegkomen:
http://www.mercenary.com/3micdrumstuf.html

Als je ruimte niet goed klinkt (en de kans is groot), ga dan inderdaad
voor close-miking, zodat je zo min mogelijk ambience meeneemt.
Je kan dan altijd een beetje plate-verb of zo gebruiken om weer wat
meer ambience toe te voegen.

'Standaard' geluid voor snelle metaldrums is:
* Kick met veel klik. Compressie en EQ voordat je naar digitaal gaat
kan erg helpen.
* Overheersende snare. Dubbel-miking (top/bottom) van je snare
geeft veel scope hiervoor. Zorg ervoor dat je de phase omkeert op
een van de microfoons. Harde compressie, met eventueel een overshoot
voordat ie begint te compressen geeft dit geluid. Leuk is ook om een
beetje ambience (van een outboard reverb als je ruimte niet echt goed
klinkt) mee te compressen. Gebruik een ambience algoritme voor dit,
een 'room' algoritme is vaak al te groot. Of draai je decay terug.
* Overheads redelijk hard ge-compressed. Wees voorzichtig, je wil
niet al je hoge frequenties kwijtraken. Pas ook op met de phase,
vooral ten opzichte van je snare. De afstand van beide overheads naar je
snare moet gelijk zijn. Je snare track een heel klein beetje vooruit zetten
om te compenseren voor de grotere afstand van je overheads (met
een delay plugin als insert gaat dit prima).

Highpass is je vriend (overheads en hats).

Gate is je vriend (kick en snare).

Als je moet close-miken, probeer dat dan met een minimum aan microfoons.
Hoe meer microfoons, hoe moeilijker het is om een fatsoenlijk geluid te
bouwen.

Hoe meer tijd je steekt in setup om te zorgen dat alles goed klinkt, hoe
gemakkelijker het wordt om te mixen. Denk niet dat je het wel fixt in de
mix...

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Mvg.

CoolRunning

Laatst gewijzigd:
Back