Nord Modular alles kunner

Jettie

Ingeburgerd
Beetje domme titel.. maar wist zo snel niets te verzinnen.

Mijn vraag is eigelijk kan ik met de modular van clavia eigelijk elke VA nabouwen? Ik weet natuurlijk dat de klankeigenschap behouden blijft van clavia maar is vrijwel elke sound dan ongeveer wel na te maken uit een andere VA of analoge synthesizer?Mischien is het de rode kleur wat mij zo trekt aan deze synths,is toch wat vrouwelijks niet
:luv:
Bedankt voor de comments boys.

Zijn er toevallig niet meer meiden op dit forum,zal toch niet de enigste zijn:confused: :o:

dikke kus Jettie

Re: Nord Modular alles kunner

Origineel geplaatst door Jettie
Mijn vraag is eigelijk kan ik met de modular van clavia eigelijk elke VA nabouwen?
Qua structuur wel, in de praktijk (klankkleur) misschien niet. Voornamelijk vanwege de filters - Access, Waldorf, Novation en Alesis (en de rest) worden niet geemuleerd. Verder zit er bij de Virus TI en de Waldorf een wavetable oscillator in wat volgens mij ook niet na te maken is (of je moet valsspelen).

Ik weet natuurlijk dat de klankeigenschap behouden blijft van clavia maar is vrijwel elke sound dan ongeveer wel na te maken uit een andere VA of analoge synthesizer?Mischien is het de rode kleur wat mij zo trekt aan deze synths,is toch wat vrouwelijks niet
Er is een hele hoop na te maken, ja - maar is dat dan nog wel zo leuk? ;) Wat mij vooral trekt is de cleane sound en het feit dat je gewoon bijna geen grenzen hebt qua modulatie. Wat namaken betreft: ik heb er redelijk succesvol een SID uit kunnen halen.

Zijn er toevallig niet meer meiden op dit forum,zal toch niet de enigste zijn:confused: :o:
Dat niet, maar jullie zijn wel zwaar in de minderheid (helaas).

Mijn vraag is eigelijk kan ik met de modular van clavia eigelijk elke VA nabouwen?

Nee, de NM is qua hardware bijbenadering gelijk aan jouw NL2, de engine is erg anders. Zoals bekend kun je hem modulair programeren en zijn er duizenden patches beschikbaar gemaakt door de actieve user groep: http://nm-archives.electro-music.com/010_NordModular/011_Patches/

https://www.synthforum.nl/forums/member.php?s=&action=getinfo&userid=13785. Maar op 4500 active leden blijven de dames wel wat achter. Zal wel een gevalletje "boys and there toys" zijn.

Het geldt niet voor de Nord Modular Classic, maar bij de Nord Modular G2 is de enige emulatie, die volgens de experts 'echt' werkt, de DX7. Tja, een digitale synth die een digitale synth nadoet :)

Een Nord Modular neem je eigenlijk voor de vele mogelijkheden die je ermee hebt.
Als je niet van sound design houdt, dan kan je beter een andere synth nemen.

Wout

Re: Re: Nord Modular alles kunner

Re: Re: Nord Modular alles kunner

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Nee, de NM is qua hardware bijbenadering gelijk aan jouw NL2, de engine is erg anders.

Da's nou niet waar. De NordModular Classic (G1) en de NordLead2 hebben dezelfde engines en gelijke algorithmen. Je kan met de NM alleen veel meer.

Wout

Re: Re: Re: Nord Modular alles kunner

Re: Re: Re: Nord Modular alles kunner

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Da's nou niet waar. De NordModular Classic (G1) en de NordLead2 hebben dezelfde engines en gelijke algorithmen. Je kan met de NM alleen veel meer.

Wout

Ik doelde in dit pré koffie moment:koffie: op de benaderbaarheid / programeerbaarheid van de engine :engel:

Re: Re: Re: Re: Nord Modular alles kunner

Re: Re: Re: Re: Nord Modular alles kunner

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Ik doelde in dit pré koffie moment:koffie: op de benaderbaarheid / programeerbaarheid van de engine :engel:

Koekje erbij8o)

Ik heb zowat alle VA's gehad en op nummer een wat mogelijkheden betreft staan de Vsynth en Kurzweil K2600 aan top, gevolgd door de Alesis Micron. De G1 en G2 zijn een verhaal apart, ik classificeer ze eerder in de modulaire hoek, waar ze ook eigenlijk horen ( Kurzweil is ook modulair overigens ).

Hoe groot is het verschil dan eigelijk tussen een nordlead2 & nord3???

Hoe groot is het verschil dan eigelijk tussen een nordlead2 & nord3???

qua afmetingen ongeveer gelijk, qua synthese gaat de N3 dieper vooral op FM gebied...maar je kan beter een G2 nemen ipv de N3...

Natuurlijk gaat de G2 het diepste van allemaal, maar wil Jettie wel zo ver gaan. Verwacht nu niet teveel van de FM van de NL3. Die kan heus niet hetzelfde als een DX7, wat de G2 nu juist wel weer kan. De FM in de NL3 is eigenlijk heel onoverzichtelijk. Het is een eenvoudige vorm van DX9 (vier operators met sterke beperkingen) Het klinkt wel aardig allemaal.

Als je voor een Clavia synth gaat en je denkt over de G2, download dan de G2Demo versie, dan kan je ermee gaan spelen.
Zelf heb ik zo'n beetje dat hele rode scala en om de waarheid te zeggen: de Nord Modular Classic blijft mijn favoriet, dan de NL2, dan de NM G2 en dan pas de NL3 en NL1. Stage en Electro zijn andere instrumenten.

Als je geen haast hebt, zou ik Frankfurt 2006 even afwachten. In april weet je meer.

Op mijn user-site wat Patches voor de NL2 met een Editor.
Kijk op http://nm-archives.electro-music.com/020_NordLead2/
en op http://nm-archives.electro-music.com/020_NordLead2/023_Miscellaneous/NordGenerator_Editor/

Wout

Naar mijn weten is de Alesis Ion/Micron de enigste die meerdere filteremulaties heeft, zoals de Arp Oberheim en Jupiter.
(de virus heeft alleen moog emulatie) Het filter bepaald in spreke mate de uiteindelijke klank van een synth.

Ik vind trouwens de arpsound het lekkerste klinken maar helaas mono/duofoon en vintage (dus cv/gate geneuzel)

Ondanks dat de FM op de nord mischien niet zo diep gaat, is het wel makkelijk en goed bruikbaar. Beetje draaien aan amount en depth en desnoods mixen met een VA-osc en gaan. Klinkt ook zeer goed vind ik. In FM vindt de Nord3 stukker beter dan de SupernovaII bevoorbeeld, buiten het bedieningsgemak om....

Voor freaky sounds en space ambient pads en sounds vind ik trouwens de Nord3 ook top. (mede door de 4 morphgroups)
(ook als FM carrier voor mijn vocoder, zeer bizarre sounds kan je eruit halen.

De Modular vind ik toch teveel patchen en knopen buiten dat je er weer een scherm bij moet zetten ;)
Ik heb zelf geen NordModular, maar heb wel Creamware Modular en dat is qua software bediening te vergelijken denk ik.
De sound van die NordModular zal best wel beter zijn verwacht ik....

Trouwens ik las in een ander bericht dat je ook punk (a la Balthazar Gerhards Kommando/Chaos UK ofzo of meer offspring?) wilt maken. Persoonlijk vind ik dat de spectral audio Neptune een zeer punky sound heeft. Metalig, rauw en in gebouwde distortion/fuzzer) Is 100% analoog midicompatible, maar monofoon. Je kan hem als een Moog Rogue maar ook als 303 laten klinken (bij benadering dan, voordat ik de synthforum-politie weer op mij dak krijg hehe)

Mischien is het de rode kleur wat mij zo trekt aan deze synths,is toch wat vrouwelijks niet
:luv:

Ik heb zelf een Nord Modular Keys (aka Classic/G1) en vind hem alles behalve vrouwelijk.

Hij heeft namelijk ballen om U tegen te zeggen :W

Het enige wat eraan ontbreekt zijn dedicated FX (patchbaar in de FireworX stijl),
wat sample RAM (een beetje is voldoende, zodat we wavetables kunnen opslaan)
en wat digitale I/O. Misschien iets voor de Nord Modular G3? :eureka:

Jettie, de Clavia Modular heeft een vrij specifieke digitale klank. Als jouw plannetje was om met een Modular lekker goedkoop de klanken van allerlei andere synths in huis te halen, dan kom je helaas bedrogen uit.

Ik heb zelf een Micro Modular, en gebruik die vooral voor weirde geluiden die je niet met een "normale" synth kan maken. Ik heb wel es geprobeerd andere synths na te maken, maar de resultaten waren toch nooit echt overtuigend. Het blijft een Clavia sound houden.

Als je in modulaire synthese wil duiken kan je nu voor weinig wel een Micro Modular scoren. Maar wil je gewoon zonder al te veel gedoe wat vette geluiden, dan is dit niet de synth voor jou.

Origineel geplaatst door j0ris
Jettie, de Clavia Modular heeft een vrij specifieke digitale klank. Als jouw plannetje was om met een Modular lekker goedkoop de klanken van allerlei andere synths in huis te halen, dan kom je helaas bedrogen uit.
Ik wil hier even aan toevoegen dat je dan beter een Alesis Ion kunt pakken; after all, na de oscillators maken de filters het meeste verschil in de klank.

Maar wil je gewoon zonder al te veel gedoe wat vette geluiden, dan is dit niet de synth voor jou.
Er zijn meer dan 10,000 geluiden zo te downloaden in 1 grote zipfile met categorie en alles er op en er bij. Dat zijn meer presets dan welke synth ooit gehad heeft, waarvan een goed deel interessant is... dat noem ik zelf 'zonder veel gedoe' ;)

een vrouwelijk antwoord .....:D

omdat hij rood is ervaar je al een ander geluid dan wanneer alle clavia synths roze waren geweest.........
Dus het antwoord is NEE.

Origineel geplaatst door j0ris
... Ik heb zelf een Micro Modular, en gebruik die vooral voor weirde geluiden die je niet met een "normale" synth kan maken. Ik heb wel es geprobeerd andere synths na te maken, maar de resultaten waren toch nooit echt overtuigend. Het blijft een Clavia sound houden. ...

Met wat extra moduultjes kan je de kwaliteit van het gelid behoorlijk aanpakken. Rob Hordijk heeft daar eens een stukje over geschreven (zie de user-site) Het probleem van digitale synths is dat ze 'te goed' klinken. Een beetje Osc drift en wat hoog wegfilteren, dat doet al wonderen.

Wout

Origineel geplaatst door Yoozer
Er zijn meer dan 10,000 geluiden zo te downloaden ...

Ehh...
29.455 om precies te zijn en ik heb er nog een duizendtal op m'n computer, die komen ooit ook...

Wout

Wow, tijd dat ik het grote archief dan maar weer eens bezoek. Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe ik Cubase en de NM Editor hermetisch kan scheiden op 1 systeem (als in zonder problemen simultaan gebruiken). Dat lukt nu nog niet echt (tot op het punt van wanhoop waar ik bijna een oude iMac met OS9 en een USB > MIDI aansluiting wil gaan halen zodat de editor 100% self-contained is).

Als je daar nog misschien een tip voor zou hebben, Wout?

Dan nog blijft de bewering "meer dan 10,000 geluiden" waar ;).

Als je daar nog misschien een tip voor zou hebben, Wout?

Kijk op de FAQ van Clavia. Zelf gebruik ik gescheiden systemen, want je bent op één scherm snel het overzicht kwijt.

Dan nog blijft de bewering "meer dan 10,000 geluiden" waar ;).

Natuurlijk, maar ik gaf alleen maar het juiste aantal.
(Ben er best wel een beetje trots op :)
Een aantal heavy users hebben na het verlaten van het systeem hun Patches gedoneerd. Verder heb ik nog een groot archief FM geconverteerd. Gelukkig ben ik ook in bezit van een 'dubbele-zoeker', zodat de Patches wel uniek zijn. Het uitzoeken gaat alleen steeds langer duren :)

Wout

Er zijn meer dan 10,000 geluiden zo te downloaden in 1 grote zipfile met categorie en alles er op en er bij. Dat zijn meer presets dan welke synth ooit gehad heeft, waarvan een goed deel interessant is... dat noem ik zelf 'zonder veel gedoe' ;)
Tja... ik ben zelf ook wel es een beetje door die mega zipfile met geluiden heen gaan spitten, maar vond er niet veel van mijn gading bij. Veel van die patches zien er bijzonder ingewikkeld uit, maar klinken dan uiteindelijk toch gewoon behoorlijk suf.

Ik realiseer me dat dit allemaal vreselijk subjectief is, hoor! Ik hou van brute ranzige herrie, niet van subtiel gefreubel.

De oscillators en filters van de Modular vind ik nou eenmaal standaard niet echt "vet" klinken. Daarmee bedoel ik: een simpele analoge 1 osc. monosynth kan al best vet klinken, gewoon vanwege z'n interessante filter en/of oscillator. Dit soort geluiden hoef ik dus niet te proberen na te maken met een Modular, en dat doe ik dus ook niet meer.

Wout, ik heb ook wel wat zitten spelen met oscillator drift enzo, maar tja... het wordt er geen analoge synth of een Virus van ;) Het leukste wat ik uit m'n Modular heb weten te persen was dus rare digitale herrie, met veel ring modulatie, FM en bitrate reduction.

Maar nogmaals, als je het es wil proberen: scoor een 2e hands micromod. Kost weinig, en is het niet je ding: verkoop 'm gewoon weer door.

Back