Spijt overstap van hard naar soft?

Origineel geplaatst door Exzit
Ik heb niks met dat gepruts in je scherm of controllers gebruik helemaal geen plug-ins meer.
Ik wil voelen wat ik doe.
Mijn PC is alleen voor opname audio en that's it.
Wat ik ook een nadeel blijf vinden. Hardware werkt in principe na 10 jaar ook nog.
Bij een plug-in moet je maar afwachten of dat over 10 jaar op besturingsysteem MC-X of Win Y draait.
Daarnaast denk ik dat je met software sneller op kosten gejaagd cq uitgemolken wordt wordt mits je de legale weg bewandeld.

Wat feeling betreft kan ik inkomen, dat is ook een persoonlijke smaak.

Wat de plugin betreft denk ik dat het wel meevalt qua houdbaarheid, er zijn inmiddels hardware VST-units die je onafhankelijk van de PC/MAC maken.

Ook met hardware zijn de upgades en updates niet altijd gratis, denk dat je daar nogal wat beren op de weg ziet.

831.jpg

of op het water...

Ik ben begonnen met hardware en doe nu alles met software,

Nadelen van software zijn,

Je moet alles met je muis en scherm doen, maar je kan dit opvangen door controllers

Het geluid is minder vet van VSTi dan van hardware analoge synth's, maar aan de andere kant, die vetheid EQ je er toch vaak uit om je mix open te houden, alleen vette pad's blijven moeilijk.

Dat geld ook voor FXen, maar omdat je er veel heb kom je best wel tot resultaat.

Software is 2ehands geen reet waard, dus weet wat je koopt.

Voordelen van software,

Total recal, nooit meer eerst 2uur bezig zijn je mixer en analoge synth's instellen voordat je een andere track wil spelen.

Snel resultaat, als je FXje nodig heb laadt je hem gewoon en hoef je niet met kabels je FX om te gooien, voordat je eerst dat geluidje heb gesampled waar ook dat FX opstond en in dezelfde track zit, of je moet hardware genoeg hebben natuurlijk.

Is goedkoop dan wel gratis, bergen gratis VST's, de meeste zijn prut maar af en toe kom je wat moois tegen, er bestaat ook hardware prut maar het voordeel van software is dat ze gratis zijn.

Je kan dezelfde virtuele spullen gebruiken als in een 100.000+ studio, klinkt misschien niet zo goed als die 100.000+ maar je leert wel hoe dat soort apparatuur werkt en wat jij er mee zou kunnen doen.

Maar ik geef toe dat ik soms me hardware wel eens mis maar dat je wel zonder kan, ik zou iig nooit zonder software kunnen.

Ik ken veel mensen die naar software zijn gegaan,maar nooit alleen maar software...ze houden altijd wel een paar hardware dingen er bij...

Origineel geplaatst door The Q
Wat feeling betreft kan ik inkomen, dat is ook een persoonlijke smaak.

Wat de plugin betreft denk ik dat het wel meevalt qua houdbaarheid, er zijn inmiddels hardware VST-units die je onafhankelijk van de PC/MAC maken.

Ook met hardware zijn de upgades en updates niet altijd gratis, denk dat je daar nogal wat beren op de weg ziet.

831.jpg

of op het water...

Die hardware vst units is misschien een oplossing. Maar dan ga je eigenlijk gedeeltelijk weer terug naar hardware.
Upgrades en updates voor hardware synths en dergelijke zijn in de regel gratis.
Komt niet vaak voor dat je er voor moet betalen. Ben het nog niet tegengekomen.
Dit in tegenstelling tot software waarbij je zowat bij iedere scheet je portemonnee moet trekken.

Re: Re: Spijt overstap van hard naar soft?

Re: Re: Spijt overstap van hard naar soft?

Origineel geplaatst door Acidfever
Ben wel van software overgegaan op hardware en nooit meer teruggekeken. Telt dat ook :D
hehe, same here.. ik ga ook niet meer terug op alleen software, voor mijn gevoel werk ik veel fijner met hardware, ik vind het maar niks om met je muis alles te doen, zelfs al zou ik de knopjes linken aan een midicontroller dan heb ik niet echt het gevoel dat ik met een synth bezig ben, kan een tik zijn... ik rol liever met mn stoel af en toe n keer naar een synth en ga daar wat op pielen.., krijg ik persoonlijk ook meer inspiratie van op de een of andere manier... ik combineer hardware en software gewoon, en ik vind dat tot nu toe erg fijn werken...

Toen ik verhuisde kwam mijn gear 3 maanden later. Ik ben toen tijdelijk overgestapt naar software. Het duurde even voordat ik het lekker vond werken, maar uiteindelijk ging het best goed. Maar toen de hardware weer in mijn huisje was merkte ik wel dat ik er vaker mee aan de slag ging. Dus, op het moment zijn dat mijn enigste werkpaarden.

Maar op het moment ontwikkeld software zich behoorlijk snel, dus misschien dat ik in de toekomst nog een softje erbij neem mocht ik iets heel erg leuks tegenkomen.

Origineel geplaatst door Exzit
Het grootste probleem is inderdaad dat ik er simpelweg totaal geen plezier aan beleef als ik alleen maar in een schermpje zit te pielen. Ik wordt niet blij als ik geen keyboard onder me heb en geen draaiknoppen.
Het doodt mijn creativiteit.
En ik irriteer me al snel dood aan de niet ergonomie in dat soort software.

Amen

Persoonlijk zit ik niet zo te wachten op 'outing verklaringen' van mensen die met alleen maar hardware werken.
Dat voegt niets toe aan de discussie. (behalve een vervelende posts die je toch wel weer doorscrollt)

Feit is gewoon wat Bob al zegt dat er steeds meer mensen op software overstappen en wil weten of ze daar spijt van gekregen hebben.
Zelf denk ik eerlijk gezegd van wel.

ok...dank allen. zal even een beetje uitwijden.

ik hou eigenlijk helemaal niet van softsynths ed. heb het ook nooit op m'n computer gehad. maar ik ben een fan snel werken zonder poespas en vind ableton live echt een gruwelijk geweldig programma. zo intuitief en simpel in het gebruik. nu weet ik dat je met alleen live er niet komt, maar als ik intervieuws met producers lees, ze bijvoorbeeld lyrisch zijn of reactor, kontakt en andere NI producten.

Dus mijn idee was: alles eruit, powerbook erin (i love mac...), firewire geluids kaart en gaan! Te simpel gedacht????

Dan zou ik er nog knopjes bij doen bob. Live live zijn die IMHO een must.
Draaiknoppen, schuiven zijn er in legio uitvoeringen.

Maar een x0x setje combineren met een pobo en alle inputs naar die firewire toe routen kun je bijv ook softe FX over je hardware gooien en met live kan dat ook tempo based.

Er zijn ook zat mensen die in live hun hardware even opnemen (bouncen) en die dan live gelooped erbij gebruiken.
Scheelt sjouwen.

Origineel geplaatst door fuse
Persoonlijk zit ik niet zo te wachten op 'outing verklaringen' van mensen die met alleen maar hardware werken.
Dat voegt niets toe aan de discussie. (behalve een vervelende posts die je toch wel weer doorscrollt)

Feit is gewoon wat Bob al zegt dat er steeds meer mensen op software overstappen en wil weten of ze daar spijt van gekregen hebben.
Zelf denk ik eerlijk gezegd van wel.

En wie staat op deze onnodige posting te wachten?:D

Laat ik voorop stellen dat ik vind dat een ieder hier zijn mening mag geven.
Hardware of software fan.
Ik sta niet te wachten op een of andere dictator die bepaald wat men hier wel of niet mag posten en daarmee een onnodige discussie aanzwengeld.
Als het totaal buiten het onderwerp gaat hebben we daar moderators voor. ;)

Ik begrijp uit de meeste postings van hardware fans hier dat die wel eens software hebben uitgeprobeerd maar er niet warm van worden. Dus geeft zeker voor mij een indicatie.

Bob303vs909: dus jij hebt X. Maar je denkt: misschien is Y wel beter. Dan zou ik X nog niet wegdoen, voordat je ook echt zeker weet dat Y beter is!

Dus ik zou zeggen... als je financiën het toestaan: probeer software es. En als je dan merkt dat je je hardware niet meer gebruikt: verkopen die handel!

Wat mijzelf betreft: ik had eerst een hekel aan software. Ik vond het allemaal maar kut klinken; analoog en hardware was gewoon ruiger en vetter.

Maar toen ik hoorde dat Speed Freak (een van m'n favoriete gabber producers) alleen nog maar software gebruikte, begon ik me af te vragen of ik niet een beetje bevooroordeeld bezig was. Ik ben wat dieper in Fruity Loops gaan duiken, en merkte dat ik daar soms eigenlijk veel sneller leuke dingen uit haalde dan met eindeloos gepiel met m'n hardware.

Maar van de andere kant: als ik dan wel gefocused bezig ben met m'n hardware, en wat door m'n Sherman haal, verder nog een analoge delay en compressor en EQ van m'n mengtafel gebruik ipv. enkel VST plugins dan merk ik wel dat het geluid een stuk "dieper" en interessanter is.

Ik begrijp dus de voordelen van software, maar doe m'n hardware echt niet weg!

Laatst gewijzigd:
Lezen is soms ook een uitdaging. Ik zeg alleen dat ik er niet op zit te wachten.
Lijkt me ook dat als je het onderwerp niet echt interesseert je gewoon buiten de discussie houdt al was het alleen al om anderen die het wél interesseert niet in de weg te lopen.
En wat het topic betreft. Wat heeft het voor toegevoegde waarde om hier met je mede hardware vriendjes hand in hand te gaan zitten en 'neerkijken' op software. Daar gaat het helemaal niet over. Start dan een 'ik heb een hekel aan software' draad op en ga daar je ding doen.

Origineel geplaatst door fuse
Lezen is soms ook een uitdaging. Ik zeg alleen dat ik er niet op zit te wachten.
Lijkt me ook dat als je het onderwerp niet echt interesseert je gewoon buiten de discussie houdt al was het alleen al om anderen die het wél interesseert niet in de weg te lopen.
En wat het topic betreft. Wat heeft het voor toegevoegde waarde om hier met je mede hardware vriendjes hand in hand te gaan zitten en 'neerkijken' op software. Daar gaat het helemaal niet over. Start dan een 'ik heb een hekel aan software' draad op en ga daar je ding doen.

Ik heb dat prima gelezen dat jij er niet op zit te wachten.
Mijn vraag was dan ook zitten we op zo'n onnodige opmerking van jou te wachten.
Ten eerste bepaal jij niet voor iemand waarin iemand wel of niet is geinteresseerd.
We leven gelukkig nog niet in een politie forum hier.
Dit onderwerp interesseerd mij in ieder geval wel.
En ik heb gewoon mijn ervaring die ik met plug-ins heb hier over weer gegeven.

Maar eigenlijk reageer vooral op de nogal botte toonzetting van je posting.
Mag van mij best wel wat aardiger.
En maakt dit geweldige Forum ook iets leuker.

In onderstaande thread werd het ook allemaal zo naar op het einde door die nogal botte toonzettingen:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=29088&highlight=software+fuse+illegaal

Ik heb geen behoefte een hardware software oorlog te willem gaan ontketenen.
Er is al zoveel ellende in de wereld niet toch?:D

Mijn hardware zit trouwens vol met software.

En nu weer vriendjes he.:luv:

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door bob303vs909

Dus mijn idee was: alles eruit, powerbook erin (i love mac...), firewire geluids kaart en gaan! Te simpel gedacht????

Ik heb ook wel eens nagedacht om 1 laptop met een aantal softsynths te kopen en een goede controller..
maar dat is toch best duur, om van de ongelofelijke learning curve maar niet te spreken...

Wat ik nu heb ken ik op mn duimpje,
als ik alles opnieuw vloeiend moet leren om met software en controller te werken gaat dat mij mn creativiteit kosten...
Ideeen zijn gewoon minder snel te realiseren dan...

Origineel geplaatst door Bass
Ik heb ook wel eens nagedacht om 1 laptop met een aantal softsynths te kopen en een goede controller..
maar dat is toch best duur, om van de ongelofelijke learning curve maar niet te spreken...

Er is ook veel goede gratis en goedkope software te krijgen.

Learning curve van software is volgens mij lager dan die van hardware. Maar dat verschilt natuurlijk per product. ;)

Origineel geplaatst door OnAcid

Learning curve van software is volgens mij lager dan die van hardware. Maar dat verschilt natuurlijk per product. ;)

Hangt er van af, als de hardware versie geen knoppen maar alleen menu's heeft misschien wel...

..software misschien wel goedkoop, maar een beetje laptop kost ook wel wat...
meer dan een JP8000 bijvoorbeeld haha...

Back