Reason of Reaktor?

Zep

Ingeburgerd
Hallo synthliefhebbers,

Ik heb een vraagje. Heb hem gister ook al in nieuwe leden geplaatst omdat ik dat dus ben, maar kan me voorstellen dat daar niet zoveel gelezen wordt.

Ik ben dus van plan binnenkort wat software voor mijn Mac te kopen omdat ik me weer wat meer op het muziek maken wil gaan richten. Na al heel wat afgesurft en gelezen te hebben ben ik van plan om Live 5 te kopen maar twijfel nog of ik nou REASON 3.0 of REAKTOR zal kopen.
Kan iemand hier me daarover adviseren en eventueel de belangrijkste verschillen vertellen?

Qua muziekstijl: techno, minimal, electro, bigbeats.
Qua keyboard zat ik aan de KORG KONTROL49 te denken. Mooi keyboard voor niet al te veel geld naar mijn idee.

Alvast bedankt!

Je hebt het hier wel even over twee totaal verschillende dingen;

Reason is een programma om muziek mee te maken met eigen ingebouwde synths, effecten etc.

Reaktor is een uitgebreide soft-synth, die je kan gebruiken in een sequencer programma als Cubase etc.

als je net gaat beginnen met muziek maken is mijn ervaring dat Reason echt een leuk programma daarvoor is. Je heb verschillende apparaten in 1 programma waar je de basis termen en machines van electronische muziek aardig snel onder de knie kunt krijgen. Ook mooi is dat reason goed samenwerkt met bijv cubase, waarop je kan doorbouwen als je op reason alleen bent uitgekeken....

Origineel geplaatst door musica
Je hebt het hier wel even over twee totaal verschillende dingen;

Reason is een programma om muziek mee te maken met eigen ingebouwde synths, effecten etc.

Reaktor is een uitgebreide soft-synth, die je kan gebruiken in een sequencer programma als Cubase etc.

Het verschil is me niet echt duidelijk naar aanleiding van jou uitleg.
Voor beide programma's heb je uiteindelijk een sequencer programma nodig waar ik voor nu Live 5 ga gebruiken.
Met beide programma's maak je toch muziek :confused: Of zit er in Reason geen enkele soft synth.

Reason is standalone en geen vst synth! Reaktor is ook standalone (meen ik) maar ook als vst te gerbuiken. Reason gebruik je in cubase dmv Rewire!

met beide kan je idd muziek maken, maar zou eerst even simpel gewoon alleen met reason beginnen! Verdiep je daar eens eerst in alvorens te gaan klooien met Live 5, zo krijg je een overload aan info over je heen. Ik weet niet of je ooit met bijvoorbeeld fasttracker gewerkt hebt of een eerder versie van bijvoorbeeld Cubase?

Zoniet dan zeg ik nogmaals begin met reason! Klinkt ook goed en zit een hoop in!

Reaktor heeft niks met een softsynth te maken.

Reaktor is een modulaire ontwikkelomgeving waarin je complexe, op zichzelf staande instrumenten en fx kunt ontwikkelen.

Met behulp van bouwblokken op verschillende niveau's kun je zo'n beetje alles wat je kunt bedenken op gebied van synthese, sampling, sequencing, fx en dynamics samenstellen. Let er wel op dat reaktor makkelijk kan zijn als je het hebt over presets gebruiken maar moeilijk tot zeer complex zal zijn als je het hebt over zelf ontwerpen (zeker op het nieuwe core level van reaktor 5).

Reason is misschien deels modular te noemen maar een heel ander programma. Veel meer gericht op muziek maken en eigenlijk nauwelijks op het ontwikkelen van nieuwe ideeen op gebied van synthese of sampling.

Reaktor is dus meer ontwikkelen en reason is meer gebruiken.

Reaktor een soft-synth noemen vind ik het product overigens wel erg tekort doen.

Bedankt alvast voor deze info

Ik heb al wel eens met Cubase gewerkt, maar dat is al wel een tijdje geleden. Mijn keuze voor Live was omdat daar in de dance-wereld erg veel mee gewerkt wordt volgens mij.

Ik wil niet de keuze maken omdat het ene programma makkelijker is dan de andere. Geld kan je maar 1x uitgeven en wil dus goed onderzoeken welke het beste bij mijn wensen past. Ik ben redelijk handig met de comp en het leren van software dus daar maak ik me niet zo druk over.

Origineel geplaatst door Acidfever

Reason is misschien deels modular te noemen maar een heel ander programma. Veel meer gericht op muziek maken en eigenlijk nauwelijks op het ontwikkelen van nieuwe ideeen op gebied van synthese of sampling.

Reaktor is dus meer ontwikkelen en reason is meer gebruiken.

Reaktor een soft-synth noemen vind ik het product overigens wel erg tekort doen.

Thanx! Dit is goede info.

Kan je je voorstellen dat je beide programma's naast elkaar gebruikt? Ik bedoel, vult de een de ander aan of kan je in Reaktor (bijna) het zelfde als in Reason maar dan nog een beetje meer.

Als ik de reacties zo een beetje lees gaat Reaktor wel wat dieper dan Reason.

als je toch een sequencer neemt alla live5/ cubase waarom nog kijken naar reason?

Dat vind ik meer budget achtig. tuurlijk kan je er wel kwaliteit uit halen maar waarom niet gewoon
cubase en vsts? gebruiken?

Reaktor heeft wel heelveel presets op het net geloof ik. Je kan natuurlijk ook wat simpelere softsynths nemen zoals albino e.d.

Letwel dat cubase makkelijker met vst omgaat. zeker SX2 en verder....

Althans mijn mening. en ik ben geen gebruiker van live dus misschien dat anderen hierop kunnen reageren die dat wel doen?

Origineel geplaatst door Zep
Thanx! Dit is goede info.

Kan je je voorstellen dat je beide programma's naast elkaar gebruikt? Ik bedoel, vult de een de ander aan of kan je in Reaktor (bijna) het zelfde als in Reason maar dan nog een beetje meer.

Reaktor zou, indien je echt ver gaat intwikkelen, in principe reason precies nadoen. Als jij het maakt dan kan het. Maar ik beloof je dat je dan even zoet bent.

Ik gebruik reaktor zelf voornamelijk als FX processor, sampleverzieker en bron van geluiden (door gebruik te maken van verschillende synths, samplers en sequenced spul dat erin zit). verder kun je in reaktor lekker midi events programmeren (chord memory's, zeer complexe arps).

Maar nogmaals......het vereist zeker kennis van synthese.

De prijs van reaktor is overigens gezakt naar 399 euro. Toch weer 100 euro verschil.

Reason is meer een muziekstudio waarin je alles hebt om te beginnen met muziek maken. Reaktor is meer een geavanceerde tool in de categorie van Kyma en Nord modular.

Als je wil weten wat Reaktor ongeveer is, kan je SynC Modular eens proberen, het principe is ongeveer hetzelfde.
De ontwikkelaar heeft het ff in de ijskast gezet maar je kan nog steeds een gratis versie dwnldn, je kan m alleen standalone gebruiken en (voorlopig?) niet als VSTi, je kan wel je creaties saven en later weer openen.

Je moet geen appels met peren vergelijken...

Het gaat er om wat je WIL.
Wil je een pakket waar je een complete dance-productie mee af kan leveren, wat wel z'n beperkingen
heeft, maar waar je zeker hoogwaardige muziek mee kan maken; kies dan Reason

Ben je meer een sounddesigner, en wil je al je sounds zelf bouwen dmv complexe
algoritmes kies dan Reaktor. Verder heb je bij Reaktor natuurlijk wel een sequencer nodig
zoals bv. Cubase of Ableton, terwijl je met Reason als standalone pakket in principe verder
niks nodig hebt.

Verder ben ik het met Alex Omega eens dat als je voor Live5 kiest, ik zowel
Reason als Reaktor in eerste instantie niet zou aanraden.... begin eerst eens met een leuke
sample library en een aantal softsynths zoals Albino, Vanguard, Stylus, Atmosphere, IMPoscar etc.

OK, erg bedankt allemaal. Het is me al een stuk duidelijker.
Ga denk ik eerst eens lekker met Reason aan de slag, en dan zien we wel weer eens.

Ik denk ook dat je best begint met reason of misschien zelfs nog met fruityloops en later als je reason vanbuiten kent kan je eens denken aan ableton.En tegen dat je daar allemaal al mee overweg kan dan heb je weer geld om reaktor te kopen.enz...enz...Dan begint het je beseft dat je verslaafd bent en begint hardware te kopen en blablabla...:)

Net even in een midi-shop geweest om info te halen en hij adviseerde me juist wel met ableton te beginnen, die als basis sequencer te gebruiken waar je vervolgens weer diverse softsynths omheen koopt. Reason is een gesloten pakket waarbij je niet met externe programma's kan werken en hij vond de geluidskwaliteit ook klote. En als je er eenmaal op uitgekeken bent is het zonde geld.

De keuze voor Ableton en geen Cubase omdat ik toch niet snel liveopname zal gaan doen maar alles electronisch.

Kortom ben er nog niet uit wat het gaat worden...

Ik volg je helemaal niet meer.

Ik begreep eerst dat je *sowieso* Live wilde aanschaffen, en daarnaast twijfelde tussen Reason en Reaktor. Daarna begrijp ik dat je alleen Reason wilde gebruiken maar dat dat afgeraden werd ivm de geslotenheid van het pakket.

Reason zelf is wel gesloten, maar als je 'm als 'slave' gebruikt in Live (via Rewire), dan is dat geen probleem. Je kan dan immers meerdere VSTi's / Rewire apps gebruiken. Dat van die geluidskwaliteit hoor je vaker, maar vind ik BS.

Koop lekker Live en voor de rest helemaal niets. Ga kijken wat voor VSTi's er allemaal zijn, en baseer je volgende aankopen op demo's of geleende VSTi's.

Reaktor heb ik helemaal niets mee, veel te ingewikkeld, ik wil muziek maken, niet zelf synths ontwerpen. Je kan ook alleen de presets gebruiken, maar dat vind ik dan weer zonde omdat ie zoveel meer kan. Ik vind Reason een leuke toevoeging voor erbij, maar niet als je 'm als enige hebt.

Nou dan wordt het dus een aantal softsynths kopen hè! Koop gewoon Ableton en vergeet Reason dan maar! Of het zo simpel is als meneer van de midiwinkel het zegt geloof ik niet. Maar zoals ik al eerder zei Reason is in Cubase te gebruiken middels Rewire! Dus zo gesloten is het niet :-)

De geluidskwaliteit klote, nou ik hoor menige softsynth die zuurder klinkt dan Reason, dus zou zeggen wat dacht je van een goede geluidskaart en een stelletje stevige monitoren?!

En als je erop uitgekeken bent is het zonde van je geld, nou zo zwart wit is het niet, want Reason ben je niet 123 op uitgekeken. Trouwens dan is alles wel zonde van je geld hè als ik kijk naar mijn plugins die ik gekocht heb en welke ik gebruik hmmm dan is er sprake van geldverbranden :-)

Nou suc6 met je zoektocht

Net even in een midi-shop geweest om info te halen en hij adviseerde me juist wel met ableton te beginnen, die als basis sequencer te gebruiken waar je vervolgens weer diverse softsynths omheen koopt. Reason is een gesloten pakket waarbij je niet met externe programma's kan werken en hij vond de geluidskwaliteit ook klote. En als je er eenmaal op uitgekeken bent is het zonde geld.

De keuze voor Ableton en geen Cubase omdat ik toch niet snel liveopname zal gaan doen maar alles electronisch.

Kortom ben er nog niet uit wat het gaat worden...

Origineel geplaatst door MikeJarod
Ik volg je helemaal niet meer.

Ik begreep eerst dat je *sowieso* Live wilde aanschaffen, en daarnaast twijfelde tussen Reason en Reaktor. Daarna begrijp ik dat je alleen Reason wilde gebruiken maar dat dat afgeraden werd ivm de geslotenheid van het pakket.

Snap ik, ik ben ook niet te volgen ;-)

Nee, ga eerst eens Live kopen en dan zien we wel weer. In ieder geval bedankt voor alle reacties. Ben weer een stuk wijzer :-)

Je kunt ook eens kijken naar andere produkten van Native instruments. Bijvoorbeeld het populaire 'Electronic Instruments' 2XT

http://www.native-instruments.com/index.php?id=electronicins2xt_us

Dit zijn 'instrumenten' ontworpen met Reaktor, en dus heb je Reaktor niet nodig maar je krijgt wel de 100 % geluidskwaliteit. En kunnen ook vst gebruikt worden. En als je nog meer effecten nodig hebt dan gebruik je gewoon de uistekende synthedit effecten (gratis).
In ieder geval een veel volwassener pakket dan Reason. Ik zou zeggen dat je met dat pakket al bijna alle geluiden kunt maken. Reaktor de standalone is ook handig voor live maar zwaar ingewikkeld :)

Back