Hoe 3D geluid beleving door stereo oordoppen?

Origin X

8 Bit
Hallo, voor een opdracht op school ben ik op zoek naar de ultieme immersie door beeld en geluid.
Het beeld wordt weergeven in een VR bril. Voor dat ben ik bezig met stereoscopische beelden.

Het geluid wordt weergegeven door oordopjes. Voor dat ben ik psycho-akoestiek, binauraal geluid etc. aan het onderzoeken, oftewel: het proberen te verkrijgen van een 3d sensatie door stereo oordopjes.
Mijn vraag is of iemand software, plugins, of eventueel 'goedkope' hardware weet waar ik dit effect mee kan bereiken.
(uiteraard doe ik ook aan google, maar deze thread gebruik ik als onderdeel van de research).

Belangrijk is ook als er een dergelijk programma of plugin is die het geluid virtueel surround kan maken, dat ik ook de mogelijkheid heb om zelf 3d materiaal te kunnen maken. Dus dat ik een bepaalde sample achter iemand kan plaatsen bijvoorbeeld.

ik denk dan aan een 5.1 home cinema setup en dan 2 dezelfde microfoons in het midden van de set . neem dan stereo op en met een hoofd telfoon moet het dan best wel 3 d klinken .. er zijn ook van die stenen koppen met microfoons ingebouwd op de positie van de oren

Als je een koptelefoon wil gaan gebruiken, dan zou ik eens zoeken via google op binaural recordings,

Origineel geplaatst door mischa
ik denk dan aan een 5.1 home cinema setup en dan 2 dezelfde microfoons in het midden van de set . neem dan stereo op en met een hoofd telfoon moet het dan best wel 3 d klinken .. er zijn ook van die stenen koppen met microfoons ingebouwd op de positie van de oren
Eeh.... ik denk dat 't dan weer gewoon stereo klinkt hoor. Een microfoon registreert niet of 't geluid van voor, achter, boven of onder komt.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Eeh.... ik denk dat 't dan weer gewoon stereo klinkt hoor. Een microfoon registreert niet of 't geluid van voor, achter, boven of onder komt.

met dummy hoofd kan je leuke resultaten halen, de natuurlijke demping van je achterhoofd imiteer je, Waardoor het lijkt of er een bv een trein achter je langs rijdt, zal eens kijken of ik wat wave files kan vinden.

Edit: http://labrosa.ee.columbia.edu/speechsep/
Edit: http://www.noogenesis.com/binaural/binaural.html (2 running dogs)

Laatst gewijzigd:
De demos van deze plugin zijn ook wel interessant: Link
Beluister de helicopter door je headphones.

Origineel geplaatst door PzHKL
Die helicopter op headphones is te gek zeg!

De plug nu ook geprobeerd en ik moet zeggen dat hij behoorlijk werkt.

Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om een dusdanige illusie te wekken als de helicopter sample, maar dat komt dan ook omdat ik even geen goede helicopter sample voor handen heb. Zuiver bronmateriaal is uiterst belangrijk bij dit.
Iemand toevallig nog een stereo helicoptertje in de kast liggen om te testen?:)

Ik lees de thread net pas ff goed door, dit kun je idd met dummyheads of kunstkoppen doen maar er bestaan ook mics die je in je eigen oor plaatst. Klinkt echt goed zeg.
Is eigenlijk ook wel logisch he dat dit zo natuurlijk klinkt voor onze oren en brein. Al het geluid heeft de invloeden van de oorschelp, het achterhoofd en het haar ondergaan voordat het opgenomen wordt.
Als ik het me goed herinner is deze techniek er al vanaf de 70's.
Ik weet niets van plugs om dit resultaat te behalen helaas. Je loopt tegen veel restricties op lijkt mij als je een originele stereo opname 3D ruimtelijk wilt maken. Hier op het forum was wel sprake van Q sound geloof ik, in een thread over Richard Devine.
Kijk hiero: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=53019&highlight=qsound

Succes met je zoektocht en laat je bevindingen hier weten aub :okdan:

Back