WaMi Rack 24 onder WinXP/Win2K

Dr. RiPsaw

Ouwe rot
Vraagje voor de Egosys WaMi Rack 24 gebruikers onder ons:

Welk besturingssysteem draaien jullie, en welke drivers gebruiken jullie? En welke sequencer gebruik je voor HD-recording? (Cubase/Cakewalk/Logic?)
Heb je ook verschil gemerkt tussen verschillende besturingssystemen?

Ik heb dus sinds een paar weken ook eindelijk m'n Egosys WaMi Rack 24, en onder Windows 98 SE draait hij met driver v1.9 prima. In Cakewalk 9.03 Pro Audio geen enkel probleem, geen timingsproblemen in de audiotracks etc (en goeie kwaliteit uiteraard :)). Het lukt in win98se met Cakewalk trouwens prima om meer dan 10 tracks audio tegelijk af te spelen.

Maar toch een probleem:
Nou heb ik laatst ook Windows XP (pro) geinstalleerd, maar ik heb met driver v3.80 alleen maar last van timingsproblemen in Cakewalk (voor degenen die denken dat dit latency is: tracks worden zowel te vroeg als te laat afgespeeld). Daarbij komt ook nog dat de audiodriver in Cakewalk alleen maar op 16 bit wil draaien, terwijl ik dus in Win98se de driver gewoon op 24 bit kan draaien (gek genoeg kun je opnames wel gewoon in 24 bit doen).
Wat me wel opvalt in de audio instellingen in Cakewalk (voor degenen die bekend zijn met dit programma): in de waveprofiles (buffer instellingen) voor de wave-outputs staan de 'offset'-instellingen op 1, terwijl ze in win98se gewoon op 0 staan (ik moet nog kijken of dit iets uitmaakt in winXP).

Ik heb het ook geprobeerd met windows 2000 (pro), maar hier dus hetzelfde probleem. De kaart is zowel in winXP als in win2k correct geinstalleerd. Tevens staan de performanceinstellingen voor het systeem ook ingesteld voor background applicaties (beste voor audio). Zijn er nog bepaalde instellingen in winXP en win2k die van belang zijn voor WaMi24?

Misschien nog even ter info: ik gebruik een Abit BE6 moederboard (intel 440BX chipset) met een 1,0 GHz celeron, HD's zijn 7200 rpm voor audio, en doen prima hun werk.

(ps. aub geen suggesties in de zin van "controleer je IRQ's". Ik wil niet arrogant doen, maar ik ben zelf een vergevorderd PC gebruiker, dus ik weet verder prima m'n systeem te gebruiken)

Ehm, controleer je IRQ's! ;)

Nee serieus, ik heb Win2KPro draaien en alles is retestrak. Ik draai ook met een 440BX bord, maar dan van Asus, en een P3-750. Voor Win2K is ServicePack 3 uit trouwens, het kan nooit kwaad om die te installeren.

Sja, ik kan je wel wat tips geven over hoe je systeem in te richten enzo, maar dat zal je allemaal al wel in acht genomen hebben. (Ik bedoel bijvoorbeeld een swapfile van 1.5x je RAM geheugen, en dat het liefst op een ander fysiek volume)

Hoeveel RAM heb je eigenlijk? (Ik heb een patserige 1GB, maar dan ook nooit problemen met haperingen...)

Oja, ik heb de volgende pakketten gebrobeerd, maar nog geen beslissing genomen: Cubase 5, Fruityloops, Muzys, MadTracker, en ModPlugTracker. Ik heb bij geen van de pakketten nog timingproblemen gehad, maar ik moet bekennen dat ik behalve in ModPlugTracker ook geen ingewikkelde sequences heb laten lopen.

M'n systeem lijkt wel in orde. Ik heb 384 MB sdram, wat voor win98se meer dan zat is, en wat voor winXP en win2k ook genoeg zou moeten zijn. Wat betreft de swapfile: in win98se staat hij vast op 180 MB (nog nooit problemen mee gehad, hij swapt bij mij bijna niet), en in winXP en win2k heb ik ze vastgesteld op 500 MB. Ik zou die nog kunnen veranderen, maar ik verwacht niet dat daar een probleem zit.
Ik denk trouwens niet dat het geheugen überhaupt een belemmering vormt, aangezien m'n oude prof. geluidskaart (Gina20) niet veel problemen gaf onder win2k.

Ik ga in ieder geval nog proberen de offset instellingen van de wave-profiles in Cakewalk te veranderen, misschien dat daar de fout zit. In win98se zijn de offsets allemaal 0, maar in winXP/win2k zijn ze allemaal 1.
De problemen doen zich zowel in uitgebreide seqeunces (8+ audiotracks) als in beginnende sequences voor (2-3 audiotracks).

Het is voor mij trouwens niet zo'n hele grote ramp als ik het niet werkend krijg, aangezien ik alles onder win98se doe...

Back