RME HDSP 9632 latency

murphf

Stamgast
Ik heb mijn PCI audiophile 24/96 omgewisseld voor een tweedehandse RME HDSP9632. Het verschil is groot. Ik hoor ineens alles veel gedetailleerder - ook tracks die zijn opgenomen met de audiophile. Wil je je mix beter horen, koop dan geen nieuwe monitoren, maar betere converters...

Ik weet niet zeker of het geluid me ook beter bevalt. Je zou kunnen zeggen dat het "kouder" of "killer" is. Ik zal er even aan moeten wennen.

Je zou zeggen dat de RME kaart op een lagere latency moet kunnen draaien. Maar het gekke is dat dat niet zo is. 8D Tracks die ik met de audiophile zonder problemen op 3 ms (128 samples) kon afspelen. Moet ik op de HDSP 9632 op 6 ms draaien (256 samples) om geen gekraak te krijgen. Dit op een p4 2.8 Ghz met 1 Gb geheugen. Het grappige is wel dat Ableton de latency van de RME kaart tot 2 decimalen achter de miliseconde weergeeft (6,82), en die van de audiophile, als ik het me goed herinner in miliseconden. Het zal wel liggen aan de betere klok van de RME.

Nu mijn vraag: klopt het dat de latency van de RME wat hoger is, of doe ik iets verkeerd? Heb ik bijvoorbeeld een vervuild systeem omdat ik eerder een andere geluidskaart had? Ik heb de audiophile wel gedeinstalleerd met het programmaatje daarvoor van m-audio.

Had je al op de RME site zelf gekeken. Die gasten hebben altijd wel wat tips waar je misschien iets aan hebt.

Trouwens, vroeg me nog af met wat je die converters bedoeld. Die RME heeft er toch geen? Waddanwel?

De 9632 heeft converters ingebouwd, de 9656 weer niet. Inderdaad verwarrend die RME nummers. De converters schijnen dezelfde te zijn als die van de Multiface.

Ik had nog niet op de site gekeken. Zal ik zo es doen.

Origineel geplaatst door fuse
Had je al op de RME site zelf gekeken. Die gasten hebben altijd wel wat tips waar je misschien iets aan hebt.

Trouwens, vroeg me nog af met wat je die converters bedoeld. Die RME heeft er toch geen? Waddanwel?

Yup. Sampling freq. hetzelfde.

Ik heb even op de RME site gekeken en hyperthreading weer aangezet. Dat hielp een beetje, minder kraken, maar niet genoeg. Verder wat andere kleine PC optimalisaties, maar draait nog steeds niet soepel op 3 ms.

Dat "kouwe" geluid kwam misschien doordat ik bestanden afspeelde die ik met de audiophile had opgenomen. Ik wat met de RME opgenomen en dat klinkt erg goed. Mooi gedefinieerde bassen.

Op welke latencies kunnen andere RME HDSP bezitters werken?

Vroeger had ik een digi hammerfall 32 die ik ook niet onder de 6ms kon krijgen.

Ik heb een teringtyfus hekel aan tikken dus die extra speling vond ik altijd wel een must.

Er zijn ook nog tooltjes om je PCI kaart instellingen helemaal te tweaken enzo. Maar da's erg diepgravend en vind ook dat dat soort shit niet nodig zou moeten zijn.

Gewoon een nieuwe computah!
(en er dan achterkomen dat je PCI kaart niet werkt. :frons: )

PC opnieuw geinstalleerd, 3 uur werk en 3 ms gewonnen. Zonder al te veel plugins draait het gemakkelijk op 1,5. De oude tracks doen het nu ook op 3 ms, net als de audiophile.

Back