Midi Cv/accent

Natural_Demon

Stamgast
hoe werkt een dac met een weerstand array op een hef40174 of 4174?

hef4074 is een d-type flip flop.

als ik het goed begrijp onthoud een flip flop zijn status totdat hij gereset wordt, juist?

DAC-R2R/BIT

160K bit0
80K bit1
40K bit2
20K bit3
10K bit4
5K bit5

6 bits = 64 mogelijkheden - 0-63 ...
of zijn er maar 6 mogelijkheden om velocity te creëren?
(ik wil een tabel maken)

ik weet dat er 5 volt staat op de input van de hef40174, maar ik weet niet het amperage.
het is dus moeilijk om een voltage te bereken.

U
-----
I x R

input voltage = 5 Volt
Ampere = ?
een pin van een microchip pic mcu is maximaal 25 mA leveren.
maar dat maak volgens mijn niks uit op de ic omdat die een eigen stroom voorziening heeft.
( de datasheet van Philips spreek niet over stroom)

5v / 160.000 Ohm = 0,00003125 Amp
//
5v / 5.000 Ohm = 0,001 Amp

of zit ik helemaal fout?

hoe bereken ik de voltage na da weerstand?

moet de clock pin een pulse zijn of gewoon een high?

de tr-909 heeft een hele serie 4174's, terwijl de kloon van Trevor Page met een 4174/40174 en 2 4051's werkt om velocity te creëren.
als jij een kloon zou bouwen welke oplossing werkt volgens jouw beter of zou jij de voorkeur aan geven?
volgens mij zou er teveel tijd verstrijken tussen tonen als je 2 tegelijk zou afspelen.

wie iemand toevallig het merk en type/model info van de 4174 in een tr-909.
ben namlijk of jacht erna.

Re: Midi Cv/accent

je zou es in een datasheet kunnen kijken hoe zo'n dac en flip-flop werken....
Voor de DAC geldt: de referentiespanning is 5 volt, je hebt 64 stapjes, ieder stapje representeert dus..... mV.
De d-flip-flop is edge triggerd, in de waarheidstabel staat een pijltje omhoog, dus dan clock je data in als de clock input van laag naar hoog gaat.
Als het geheel via midi aangestuurd wordt is het nooit gelijktijdig. De methode met 1 dac en een aantal sample&holds werkt prima, de vertraging is heel minimaal, eerder microsecondes dan milisecondes.

de DAC is een weerstand array zoals je die kan vinden in het schame van de 808/909.

d0 --> O0 --> weerstand
d1 --> O1 --> weerstand
d2 --> O2 --> weerstand
d3 --> O3 --> weerstand
d4 --> O4 --> weerstand
d5 --> O5 --> weerstand

met 6 bit kan ik dus 64 mogelijk verkrijgen van de MCU, die dus weer vertaald worden door de 40174.

ik heb de datasheet van hef40174 bekeken.
wat ik dus begrijp is dat het gewoon een tussenverbinding is met referentiespanning van 5 volt, zeg maar om de MCU te ontlasten.

wat is edge triggerd?

dus clock hoog en ik kan pin d0 <-> d5 willekeurig hoogzetten?

lezen, heel belangrijk als je iets met elektronica wil doen. Eerst lezen, begrijpen wat er staat en dan pas een concluisie trekken.
De DAC is geen R-2R ladder, de weerstanden vormen een passieve sommeerversterker die gebufferd wordt door de opamp. De 4174: wanneer er een stijgende flank op de klokingang plaatsvindt, wordt de toestand(logische nivo, laag of hoog, 0 of 5 Volt) van de ingang overgenomen, waar het blijft opgeslagen, deze toestand verschijnt dan dus op de uitgang. Als de klok ingang hoog of laag is verandert er niks aan de toestand van de flip-flop en blijven de uitgangen hetzelfde. Edge triggerd wil dus zeggen dat er iets verandert aan de uitgang bij een stijgende flank, van laag naar hoog.
4174's of 74174's zijn handig omdat je dan het aantal outputs van je mcu kan vergroten, ze vertalen dus niks. Zo zijn ze ook gebruikt in de midi interface van 9090. Alle 3 hangen ze aan 1 databus. Als je een mcu gebruikt die genoeg I/O mogelijkheden heeft heb je 4174 niet nodig.

Origineel geplaatst door Twiki
lezen, heel belangrijk als je iets met elektronica wil doen. Eerst lezen, begrijpen wat er staat en dan pas een concluisie trekken.

goh, dat is wat ik nu doe de hele tijd, inkopen en datasheets doopluizen.

dus de uitgangen van de mcu eerst hoog en dan de klok line hoog?

Origineel geplaatst door Natural_Demon
goh, dat is wat ik nu doe de hele tijd, inkopen en datasheets doopluizen.
dus de uitgangen van de mcu eerst hoog en dan de klok line hoog?
zie de datasheet en m'n twee voorgaande posts.

zie de datasheet en m'n twee voorgaande posts.

ok, als ik de trigger hoog zet, hoeveel tijd moet ik de velocity/accent geven?

Origineel geplaatst door 6 trak
wacht ff... je wilt via de CV ook nog accent meesturen? volgens mij is dat onmogelijk aangezien CV alleen freq aanstuurt en nutuulk geen invloed heeft op de amplitude... of heb je het nu over een VCA CV in?

ieder instrument in de 808/909 heeft 2 signlan nodig.
bij de 808 is de trigger common voor alle intrumenten.

bij de tr series praten ze over accent i.p.v. velocity.
zo kon ik opmaken uit de gebruiks aanwijzingen.

en dat is nu dat 2de signal, dat je moet geven en dan pas hoor je een klank.

de trigger is gewoon 5 volt.
accent / velocity = 0 ~ 5volt.

dus je heb per instrument 2 signalen nodig
: )

ok, als ik de trigger hoog zet, hoeveel tijd moet ik de velocity/accent geven?
Kun je iets specifieker zijn, gaat het om hoe lang je het signaal op de ingang van d-flipflop moet laten staan of de tijd die de sample&hold nodig heeft om te settlen.

Kun je iets specifieker zijn, gaat het om hoe lang je het signaal op de ingang van d-flipflop moet laten staan of de tijd die de sample&hold nodig heeft om te settlen.

zo ongeveer ja.

maar eigenlijk bedoel ik, hoelang het trigger signal moet zijn zodat het analog cirquit zijn werk doet en goed klink.

de accent output moet eerst en dan pas triggeren niet?
en dat klink oook logich, omdat de sample hold ic's 4051 ...
samplen en hun waarde vasthouden en dan trigger output hoog zetten

maar eigenlijk bedoel ik, hoelang het trigger signal moet zijn zodat het analog cirquit zijn werk doet en goed klink.
ik heb geen service manual van 909 maar bij 808 is het 1ms. En inderdaad eerst accent en dan pas trig.

ik heb alles maar geen 4174 of 40174.
grrrr
maar wel een ca3080a en een ba-662-a

ik kan wachten tot ik eindelijk kan beginen met binnen bouwen.

MOS 40174 6xD-FLIPFLOP aantal 100 23.00 Euro
M5218AL IC-SCHALTUNG aantal 15 7.95 Euro
74HC4051 1/8 MULTIPLEXER aantal 10 3.50 Euro
SC 2603 TRANSISTOR aantal 100 17.01 Euro
SA 1115 Transistor, Si-P, 50V, 0.2A, 0... aantal 50 10.50 Euro
SC 2878 TRANSISTOR aantal 10 2.20 Euro

ik heb de origiele pamps, transisotors en de flip flops al binnen.
ontbreek de 2SD1469 <-- snaredrum en diode 1ss133 nog.

nu de pots nog, EICHELT.de had die van 100k niet.

Back