software piano/laptop

yellowkanary

Nieuwkomer
Gegroet iedereen. Wie kan mij advisreren over een goede software piano. Welke laptop heb je nodig om bijv Steinberg the grand of zoiets te draaien. Ik heb geen zak verstand van dit soort dingen. Kun je gewoon via midi de laptop op je keyboard met een speciaal kabeltje aansluiten en heb je nog een speciale geluidskaart nodig (extern of intern?). Hoe werkt het in de praktijk, zet je gewoon je labtop en keyboard aan en spelen maar? Is er vestraging tussen spelen en geluid? Is de hoofdtelefoonuitgang goed genoeg om het geluid hiervan over speakers te laten gaan? Wat is momenteel de beste piano uit de sample libraries. Nogmaals, ik heb geen reet verstand van computers voor muziek gebruik. Het enige wat ik wil is de meest realistische piano en playen maar. Mijn dank is groot, uw nederige gele kanarie.

Wat op dit moment de beste software piano is daar laat ik me niet over uit. (is ook smaakgebonden..) Luister eens naar wat demo's zou ik zeggen.
Over hoe het werkt. Wat betreft de laptop is iig een intern geheugen van 1gb wel aan te raden, verder maakt het allemaal niet zo gek veel uit...beetje iedere recente laptop moet alleen een piano wel aankunnen.
Externe geluidskaart zou ik altijd doen! ASIO driver heb je zowieso al nodig omdat je on-board sound een veel te hoge latency oplevert. Met een externe geluidskaart (firewire of USB2.0) kan je een lage latency halen, zodat die verwaarloosbaar is als je piano speelt. Bovendien klinkt het (ietsje) beter.

Een software piano is meestal een VSTi formaat. Dat wil dus zeggen dat je die in een zgn. VST-host moet draaien. Soms kunnen VSTi's ook stand alone draaien. Kijk even op http://www.kvraudio.com/index.php daar kom je veel te weten over VSTi's en nog veel meer.

* voor lage latency hoef je mischien geen externe geluidskaart te kopen, probeer het eens met de gratis driver van www.asio4all.com
* de 'beste' software piano is de syntogy ivory. Die is voor nu alleen verkrijgbaar voor de Apple, er staat wel een release voor Windows uit te komen. Een apple laptop is ook een erg leuke optie.
* de touche van een piano is ook erg belangrijk, heb je al een keyboard? Zoniet kost een laptop, pianosoftware en een goed toetsebord meer dan een leuke digitale piano.

acoustic piano van n.i. schijnt ook goed te wezen. Je hebt een geluidskaart en een PC nodig. Een MIDI keyboard is ook wel handig. Tenzij je de piano met toetsenbord wilt spelen

Back