Benieuwd wat jullie Sampelt met je sampler.

E-Mash

Stamgast
Beste Synthforumleden,

Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd wat jullie met je sampler mee sampelt.
Sampel jullie vaak de kicks of Synths leads of vocals stukjes of iets anders ?

Ben wel benieuwd :peukie:

P.S nog een kleine noob vraagje:

Ik heb ondertussen al half jaar Nordlead met uitbreiding maar kan iemand me uitleggen wat ze met 12 voice uitbreiding mee bedoelen.Verder is ut wel een vette bak :D

Cheers,

Ivan

Ik samples alles wat maar geluid maakt en leuk klinkt, dat is nou juist het leuke van samplers! Ik sample zelden synths of kicks uit andere platen, die geluiden kun je eventueel ook uit je andere gear halen.

Wat wel leuk is als je met behulp van FX + een bestaand geluid weer een of ander gefreaked geluid hebt weten te maken, sample je dat ook meteen.

TV, B-films en horror films, of van mij part Discovery kan ook leuk zijn om stukjes van te samplen. Of neem een minidisc met microfoon mee naar buiten en sample buiten allerelei geluiden. Ik vind het zelf juist het leukste om "non-synth" geluiden te samplen en dan te bewerken tot een lekker vaag (maar voor mij bruikbaar) geluid.

Heb bij wijze van expiriment (ten tijde van FT2 met zijn ingebouwde sample functie) vroeger een nummer gemaakt waarbij alle instrumenten gemaakt waren van stukjes van mijn stem. Korte stukjes loopen enzo, dus met samplen is je eigen creativiteit je enige limiet.

Oja die 12 voice uitbreiding, heb zelf geen Nordlead hoor maar in het algemeen houd zoiets in dat je meer stemmen tegelijk kunt spelen (dus de polyfonie wordt uitgebeid met die 12 voice uitbreiding)

:peukie:

Re: Benieuwd wat jullie Sampelt met je sampler.

Origineel geplaatst door E-Mash
Beste Synthforumleden,
Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd wat jullie met je sampler mee sampelt.
Vind je 't erg als ik dit een rare vraag vind?
Sampel jullie vaak de kicks of Synths leads of vocals stukjes of iets anders ?
Je sampler moet gewoon alles doen wat je andere synths niet kunnen doen. Da's alles.
Ik heb ondertussen al half jaar Nordlead met uitbreiding maar kan iemand me uitleggen wat ze met 12 voice uitbreiding mee bedoelen.Verder is ut wel een vette bak :D
Speel maar eens 5 noten tegelijk, dan merk je dat degene die je 't eerst hebt ingedrukt wegvalt. Die uitbreiding verhelpt dat probleem. Naja... totdat je 13 noten wil gaan spelen, dan valt de eerste ook weer weg.

Re: Benieuwd wat jullie Sampelt met je sampler.

sorry hoor, maar ben je een boer ofzo? :D
volgens mij moet de vraag zijn "Benieuwd wat jullie samplen met je sampler"
of "Benieuwd wat je samplet met je sampler"

en ook ik vind het een erg rare vraag maar goed, met een sampler sample ik geluiden die ik bruikbaar vind...
maar meestal korte wave loops die ik ga voorzien van envelopes, lfo's etc om zo een geluid op te bouwen zoals bij een normale synth...

Origineel geplaatst door Syntax Terror
Oja die 12 voice uitbreiding, heb zelf geen Nordlead hoor maar in het algemeen houd zoiets in dat je meer stemmen tegelijk kunt spelen (dus de polyfonie wordt uitgebeid met die 12 voice uitbreiding)
tenzij je 2 sounds gaat layeren... dan heb je er nog maar 6 enz...

ik proppen alles in me sampler.. synths, drums, bass, rhodes, voices, etc....

(jaa.. vervoegingen, het is me wat :geslaagd: )

En....

En....

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
ik proppen alles in me sampler.. synths, drums, bass, rhodes, voices, etc....

(jaa.. vervoegingen, het is me wat :geslaagd: )

Die haal je dan van CD's, sample-CD's, etc..? Als je die uit een synth haalt, wat heeft samplen dan voor nut?

Ik denk dat daar een beetje de crux van de vragensteller zit. Wat voor zin heeft het om eigen materiaal te samplen? Je hebt het immers al !! Bijvoorbeeld een mooi drumloopje samplen, maar....je kunt 'em ook gewoon door je sequencer en een drummodule laten afspelen.

Dus eigenlijk: waar ligt de grens; wanneer kies je voor geluidsproductie door sequencer en geluidsbron en wanneer kies je er voor om dit geluid op te nemen in je sampler en deze in je track te loopen..?

Re: En....

Origineel geplaatst door pjeut

Dus eigenlijk: waar ligt de grens; wanneer kies je voor geluidsproductie door sequencer en geluidsbron en wanneer kies je er voor om dit geluid op te nemen in je sampler en deze in je track te loopen..?

Inderdaad, meestal haal je het dus gewoon uit het apparaat zelf. En sample je geluiden die je niet zelf kan (re)producren. Toch sample ik wel eens eigen geluiden. Bijvoorbeeld na veel gefreak met een synth geluid, in combinatie met m'n Sherman. Ik sample het dan omdat ik wéét dat ik het de dag erna nooit meer zo na kan maken.. allicht een gebrek van mij maar goed (vooral die Sherman haal ik dingen uit die ik later niet precies meer zo voor elkaar krijg).. Verder als je veel live doet, is het verdomd handig als je bepaalde geluiden uit je gear sampled zodat je het apparaat zelf niet mee hoeft te nemen! ;)

Origineel geplaatst door pjeut
Die haal je dan van CD's, sample-CD's, etc..? Als je die uit een synth haalt, wat heeft samplen dan voor nut?

Ik denk dat daar een beetje de crux van de vragensteller zit. Wat voor zin heeft het om eigen materiaal te samplen? Je hebt het immers al !! Bijvoorbeeld een mooi drumloopje samplen, maar....je kunt 'em ook gewoon door je sequencer en een drummodule laten afspelen.

ik vind het leuker om eerst een boel loops/synths/fx/rhodes/lead akkoorden of melodieën te samplen in een soft - of hardwaresampler om dan de boel te vervormen... reverse, pitch, timestretch, cut/paste, chop, etc...
Ik speel uiteraard ook muziekjes in met de toetsen maar meestal pas nadien ...
Ik samplen ook regelmatig vinyl :duivels: .... Andermans kick, snare of hihat pikken is toch nix! :) Ik neem ook wel eens een drumkit op met mics enzo maar die ouwe breaks op vinyl klinken gewoon VET ! :P

Zinvolle informatie

Zinvolle informatie

Origineel geplaatst door Syntax Terror
Inderdaad, meestal haal je het dus gewoon uit het apparaat zelf. En sample je geluiden die je niet zelf kan (re)producren. Toch sample ik wel eens eigen geluiden. Bijvoorbeeld na veel gefreak met een synth geluid, in combinatie met m'n Sherman. Ik sample het dan omdat ik wéét dat ik het de dag erna nooit meer zo na kan maken.. allicht een gebrek van mij maar goed (vooral die Sherman haal ik dingen uit die ik later niet precies meer zo voor elkaar krijg).. Verder als je veel live doet, is het verdomd handig als je bepaalde geluiden uit je gear sampled zodat je het apparaat zelf niet mee hoeft te nemen! ;)

Bedankt :W

Back