HELP! Recording studio isolatie

geert08

Nieuwkomer
Ik begin volgende week met een kleine opnamestudio in mijn huis te bouwen.
Maar is dik peipschuim als isolatie ook goed??
of wat kan ik nog meer of anders gebruiken, want ik hoor van alles.
Wat is echt het beste (prijs kwaliteit) voor men opname studio, waar zang zal worden in opgenomen (geen instrumenten)
mvg Geert

Help ! gebruik de zoekfunctie ,klik op de rode "zoeken" in het menu van de titelbalk bovenaan de pagina.
https://www.synthforum.nl/forums/search.php?s=

dan zul je al een hoop onderwerpen vinden over isolatie.

piepschuim, steenwol en glaswol hebben een goede warmte isolatie
ideaal om je ruimte op temperatuur te houden.

Om geluid te isoleren heb je massa nodig. Dus een goede stenen muur of een doorberekende massa-veer-massa-constructie.

nog een tip :
Als je aan noppenschuim denkt , weet dan dat je verkeerd bezig bent !

het rijmt niet , maar het is wel zo

succes

Noppenschuim is goed voor de hoge tonen.
Maar zoals gezegd heb je massa nodig zoals een dikke muur om lage tonen de nek om te wringen

Mijn benadering:
Lucht als isolatie! Een luchtspouw werkt heel erg goed om geluid tegen te houden. Hiermee voorkom je contactgeluid. ZO zou je het kunnen doen:

ijzeren regelwerk met gipsplaten, gevuld met glaswol. Glaswol heeft namelijk een prima geluidsisolatie. Als het je niet om de centen gaat kun je ook akoestisch dempend materiaal gebruiken (platen met veelkleurige vezels bij de praxis en gamma). Deze plaats je 15 a 20 cm van de bestaande wand (maak bij voorkeur een zelfdragende doosconstructie). Leg vervolgens een losse dempende ondervloer (contactgeluid isolerend) en daarbovenop de vloerbedekking van je keuze. Evt raampjes dubbel en een deur en je bent er!

Succes

Origineel geplaatst door Mole
Mijn benadering:
Glaswol heeft namelijk een prima geluidsisolatie.

stop met deze bullshit !

lucht isoleert niet en glaswol werkt prima als warmte-isolatie

zoek aub meer info over geluidisolatie en massa-veer-constructies (waarbij lucht als veer dient en glaswol als spouwresonantiedemping,

er is al zoveel goeds over geschreven , gebruik die zoekfunctie !

Origineel geplaatst door DJ Stimpy
Noppenschuim is goed voor de hoge tonen.

Noppenschuim is een heel duur alternatief wat leuk als decoratie dient.
En ja het absorbeert de hele hoge frequenties wat de ruimte-akoestiek gering ten goede komt.

Sorry hoor Matt
Maar ik geloof werkelijk dat jij het niet snapt. Ik zou je willen aanraden om eerst je huiswerk te doen op het gebied van geluidsisolatie. Ik heb ervaring met het maken van studioruimten. Ik vind het nogal opmerkelijk dat je dat afdoet met bullshit. Glaswol werkt goed als geluidsisolator, check de db specs maar eens. ALs je het echt goed wilt doen moet je een 'zwevende' ruimte maken in een andere ruimte en deze vullen met olie (of een dergelijke substantie). Dat is pas isolatie, en dan is wat jij beschrijft met die veren slechts kinderspel. Maar laten we aub realistisch blijven in het aandragen met oplossingen. ER is maar een echt goede tip: voorkom contactgeluid zoveel mogelijk, dat is de boosdoener. Wanneer je dat op een plek vergeet (bijvoorbeeld de verwarming of de luchtverversing) dan lukt het niet om een ruimte goed te isoleren.

PS tep voor Matt je hoeft geen vrienden te maken op dit forum, maar je zou wel wat vriendelijker mogen reageren.

Hey,

Ik heb bijna de bouw van mijn studio af !!
Ik had al in mijn achterhoofd dat het niet 100% geluidsdicht zou worden !! En dat was ook nooit de bedoeling.
Alleen een kamer in een kamer is (mits 100% goed uitgevoerd) 100 % geluidsdicht ! Zelfs een betonnen bunker zal contactgeluid overbrengen !

Steenwol is een hele goede optie samen met lucht en gips ! Wel goed berekenen en bekijken wat je wilt bereiken !

Noppenschuim is idd. helemaal niet geluidisolerend !! Dit is alleen geschikt om de reflecties van de hoge tonen te absorberen.

Verder kun je mijn verslag en ervaring op dit gebied elders in dit wonderschone forum vinden !!

Suc6

Rey

Origineel geplaatst door Mole
Sorry hoor Matt
Maar ik geloof werkelijk dat jij het niet snapt. Ik zou je willen aanraden om eerst je huiswerk te doen op het gebied van geluidsisolatie. Ik heb ervaring met het maken van studioruimten. Ik vind het nogal opmerkelijk dat je dat afdoet met bullshit. Glaswol werkt goed als geluidsisolator, check de db specs maar eens. ALs je het echt goed wilt doen moet je een 'zwevende' ruimte maken in een andere ruimte en deze vullen met olie (of een dergelijke substantie). Dat is pas isolatie, en dan is wat jij beschrijft met die veren slechts kinderspel. Maar laten we aub realistisch blijven in het aandragen met oplossingen. ER is maar een echt goede tip: voorkom contactgeluid zoveel mogelijk, dat is de boosdoener. Wanneer je dat op een plek vergeet (bijvoorbeeld de verwarming of de luchtverversing) dan lukt het niet om een ruimte goed te isoleren.

PS tep voor Matt je hoeft geen vrienden te maken op dit forum, maar je zou wel wat vriendelijker mogen reageren.

Ik ga hier verder niet op in. Het is mijn werk, als je mijn CV wilt ontvangen wil ik je die graag toesturen.

En ik hou er niet van dat mensen afgaan op de onzin die jij over lucht of glaswol schrijft. Dan wordt ik inderdaad onvriendelijk.

je tip over contactgeluid is overigens de enige goede.

Lucht is een geluidsdrager en absorbeert absoluut geen geluid.
Maar door een kamer in een kamer te maken koppel je wel een hele boel geluidstrillingen los van de buitenmuur (lees: de oorspronkelijke kamer) en tussen deze 2 muren kan je best isolatiemateriaal steken. Als er enkel lucht tussen de 2 muren zit is het nog steeds beter dan niets. Want je hebt dan tenslotte al een muur voor de andere muur geplaatst.

Origineel geplaatst door matt second
stop met deze bullshit !

lucht isoleert niet en glaswol werkt prima als warmte-isolatie

zoek aub meer info over geluidisolatie en massa-veer-constructies (waarbij lucht als veer dient en glaswol als spouwresonantiedemping,

er is al zoveel goeds over geschreven , gebruik die zoekfunctie !

hmm, waarom wordt dubbel glas dan gebruikt? omdat stilstaande lucht geen warmte overbrengt. stilstaande lucht isoleert dus wel degelijk (qua warmte). Maar jij bedoelde natuurlijk voor geluid. ;) Daarvoor geldt idd dat alleen een vacuüm "isoleert" lucht is verder eigenlijk altijd een medium voor geluid.

Origineel geplaatst door Phony
hmm, waarom wordt dubbel glas dan gebruikt? omdat stilstaande lucht geen warmte overbrengt. stilstaande lucht isoleert dus wel degelijk (qua warmte). Maar jij bedoelde natuurlijk voor geluid. ;) Daarvoor geldt idd dat alleen een vacuüm "isoleert" lucht is verder eigenlijk altijd een medium voor geluid.

Door twee wanden los te koppellen voorkom je vooral dat de wanden elkaar de trilling niet direct doorgeven. Wel werkt de lucht als veer tussen 2 massa's (massa-veer-systeem). Je kunt de ruimte tussen de twee wanden gedeeltelijk opvullen met absorberend materiaal, waardoor het nagalmniveau in de tussenruimte door een lagere nagalmtijd lager komt te liggen. Dit werkt in het voordeel van de totale geluidisolatie.

Lucht en minerale wol werken zelf dus niet als geluidisolatie.

Hou maar eens een laag lucht of een laag minerale wol tussen je oor en je monitor speakers op een hoog volume. Je zal zien, geluid gaat er dwars doorheen !

ok .. nog een schepje...

ik heb hier kamer.. +/_ 2.4m x 2.4m x 5.5 m

1 wand is zo goed als alleen maar glas... plafond, wanden en vloer is beton

muren structuurverf, vloer laminaat... 1 deur

als ik in die kamer in me handen klap, hoor je irritante korte, echo... soort van badkamer idee
wanneer ik een basnoot aansla, lijk wel of die versterkt word...

aangezien de kamer dus niet echt groot is, heb ik geen in dubbele wand/vloer constructies
ruimte om dikke dekens aan te brengen is r ook niet echt...

hoe kom ik van dat irritante badkamer effect af? op een normale, uitvoerbare, betaalbare manier

greets
Richard

Die irritante echo heet flutter.
Deze onstaat door de reflectie van hoge frequenties tussen twee recht tegenover elkaar staande muren.
Oplossing : de muur absorberend uitvoeren , vloerbedekking neerleggen of een van de twee muren onder een hoek plaatsen.

De versterking van de bas komt door staande golf, tussen twee muren en/of tussen plafond en vloer.
gebruik basstrap (zoekfunctie gebruiken)

hmmm... die basstrap had ik net gevonden.. ga wel goedkomen.. misschien dat ik een boekenkast in de hoek zet en de schappen opvul met kussens...

flutter... ga daar oplossing voor zoeken :D

Origineel geplaatst door matt second

Hou maar eens een laag lucht of een laag minerale wol tussen je oor en je monitor speakers op een hoog volume. Je zal zien, geluid gaat er dwars doorheen !

minerale wol tegen me oor?? zal beetje gek zijn, .. werk zelf bij de Praxis en glaswol staat in me bestel map

spul jeukt als de ziekte.. :P

Back