EMU ESI4000 - ik haat zips !

miketv

Stamgast
hoi!

ik heb nu al jaren een setup met daarin een emu esi (eerst een 32, nu een 4000) e dat bevalt me best, noem me maar ouderwets.
maar ik heb ook een grondige haat gekregen jegens iomega en zip schijven, ik heb er nu al drie zipdrives doorheen gejaagd, en zip schijfjes kopen zorgt steeds vaker voor fronsende wenkbrauwen bij computerwinkels..

mijn vraag is, of een SCSI cd brander tot een realistische optie zou behoren, of dat SCSI emu-compatible harde schijven een betrouwbaar systeem vormen.

hoe doe jij het in je setup?

bedankt,
mike.tv/quick&brite

Re: EMU ESI4000 - ik haat zips !

Origineel geplaatst door miketv
hoi!

ik heb nu al jaren een setup met daarin een emu esi (eerst een 32, nu een 4000) e dat bevalt me best, noem me maar ouderwets.
maar ik heb ook een grondige haat gekregen jegens iomega en zip schijven, ik heb er nu al drie zipdrives doorheen gejaagd, en zip schijfjes kopen zorgt steeds vaker voor fronsende wenkbrauwen bij computerwinkels..

mijn vraag is, of een SCSI cd brander tot een realistische optie zou behoren, of dat SCSI emu-compatible harde schijven een betrouwbaar systeem vormen.

hoe doe jij het in je setup?

bedankt,
mike.tv/quick&brite

zips en samplers is vaak geen goed huwelijk..mijn ervaring..
mijn S-1100 kreeg ook vaak ruzie met de zip..
De reden (wat AKAI betreft) is dat het format van AKAI niet goed gaat met zippies.
ben ook een keer veel programs kwijt geraakt door click of death
Zal ook wel met EMU zo zijn
zet er een sccsi harddisk naast of een MO drive, dit is veel betrouwbaarder!

Vreemd, echt nooit last van gehad (Akai S3(2)00XL, S5 en 6000).
Wat wel heel belangrijk is, is de manier hoe je je schijfje formatteerd.
Een Zip-schijfje is geen harde schijf dus moet je hem ook niet als harde
schijf formatteren.
"Arrange" is vaak al voldoende.

Wat de beste oplossing is, is een (externe)HD met een MO-drive
voor back-up (een schijf kan ook crashen).
MO is één van de veiligste en betrouwbaarste manieren van back-up
ook als de jaren verstrijken.
Zijn 2de hands nog goed te scoren tussen oude Mac meuk.
Succes.

Even een citaat v/d S3000XL web-site wbt Zip:

How can I use my Jaz or Zip drive?
First things: connections - the 25 pin cable that you get with your Jaz or Zip plugs straight into your sampler and works fine. If you are chaining the sampler to more scsi devices, you should really use ribbon cables - the sampler scsi port is very finicky about connecting up more gadgets. Remember, the port on the sampler is a SCSI port, not a parallel port, so do not get the parallel port versions of the zip/jaz drives.

The connector socket on the zip drive/jaz and on the sampler is a DB25 socket - a standard printer port. If you are connecting your pc via a scsi card to the zip/jaz, you may have a 50 pin port on the pc, and in that case you need a cable adaptor which converts from a 50 pin scsi to a DB25 pin thingy.

You can use you can actually use the zip to do hard disk recording without problems. One zip gives you about 10 minutes of 16 bit 44.1KHz stereo (cd-audio) sound. The zip is fast enough - just.

You must never "AKAI FORMAT" removable media like ZIPs, JAZs, MOs, Sysquests etc. This type of media needs specific and particular "treatment" for it's formatting, which is not a global standard The AKAI "FORMAT" command is intended rather for HD drives, not for removable media. All you need to do is hit the "Arrange" button and if your media is new, you can even SKIP the bad sector search process and formatting will take just a few seconds! If you have insisted on using the "FORMAT" button too many times, you may have permanently damaged your removable media. You can try recovering from this state by using it's proprietary format and rescue utilities (like Iomega Utils for the Jaz and ZIP) and see if it comes back to "life".

ik heb 2x de click of death gehad (ja en eht beruchte telefoontje gedaan naar iomega om de klik te laten horen) en 1x een defecte drive gehad.
je wordt er niet al te vrolijk van. ik ga die MO dingen s checken, bedankt ! :okdan:

Origineel geplaatst door mikemix
Vreemd, echt nooit last van gehad (Akai S3(2)00XL, S5 en 6000).
Wat wel heel belangrijk is, is de manier hoe je je schijfje formatteerd.
Een Zip-schijfje is geen harde schijf dus moet je hem ook niet als harde
schijf formatteren.
"Arrange" is vaak al voldoende.

inderdaad :arrange moet je doen..
Die fout heb ik toen ook 3 keer gemaakt
format....
en toen :

click click click, hard disk error!

het schijnt dat de 250 mb zipdrives weer beter zijn..

enfin..ik save alles op hard disk en maak backups via translatorsys
deze maakt een virtuele AKAI schijf op je pc en je kan alles , samples EN programs ,slepen naar die virtual drive

wat je nodig hebt is een scsi kaart in je pc
je koppelt de hardisk los van je sampler en sluit hem aan op je pc met scsi kaart

werkt perfect!!

aikai is vooralsnog mn probleem niet, maar zijn er nog compatibility issues met MO drives en Emu's eigenlijk?

aikai is vooralsnog mn probleem niet, maar zijn er nog compatibility issues met MO drives en Emu's eigenlijk?

Euh...ook die MO drive gaat als een dolle met mijn E5000ultra.
Wel even SCSI-id en terminator in de gaten houden, tis dat je maar gewaarschuwd bent.

ja, daar weet ik gelukkig genoeg van, maar bedankt voor de tip :okdan:

ik heb even moeten lachen om je website BTW, geinig die filmpjes8o)
Is het nog gelukt?

Hier werkt de ZIP ook nog steeds, al moet ik daaraan toevoegen dat ik niet bepaald een intensieve gebruiker ben.
Ik heb een ZIP+ (parallel/SCSI), misschien dat dat iets uitmaakt...

probeer maar eens een nieuw schijfje te kopen. let vooral op de verbaasde gezichtsuitdrukking, aslof je een 5 1/4" floppy wil kopen

probeer maar eens een nieuw schijfje te kopen.
Nja... wellicht waar. Ik heb laatst een kleine stapeltje 2e hands gekocht.
Kost geen drol :)

Ik heb ook een EMU ESI4000 tijdje geleden gekocht, maar ik gebruik hem eigenlijk weinig. Beetje domme actie geweest van me misschien, eerst apparaat kopen en daarna kijken hoe je geluiden kan editten.

Ik hoopte namelijk dat je via een PC editor geluiden er in kon zetten. Maar dat gaat dus niet, je kan alleen samples overzetten uit SoundForge maar de patch moet verder op het ding zelf worden gebouwd. En dat vind ik erg veel werk bij grote multisamples. Ook heb ik al een keer gehad dat het ding vastliep terwijl ik bezig was met editen. En een hele hoop SCSI problemen.

Leuk apparaat opzich verder hoor, heb een aantal EMU samplecd's die ik dan gebruik maar ik had het ding liever gebruikt om eigen geluiden te maken...:frons:

Misschien ben ik te lui om op het apparaat zelf te editten... kan aan mij liggen :L

Maargoed dit topic ging over zipdrives.. ik dwaal af :)

Back