control numbers yamaha rm1x

-crazone

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

kan iemand mij helpen aan de midi control numbers van de rm1x? Zodat ik interne mogelijkheden van de RM1X via midi kan aansturen? alvast bedankt.

-crazone:halleluja

Staat achter in de manual geen midi reference chart?
Het is zo'n beetje standaard dat zo'n overzicht achter in een manual staat. Daar vind je alle info over wat de machine accepteert en uitstuurt aan data.

[edit]
voor het geval je de manual niet hebt:
hier is de manual
en hier het list book
[/edit]

[edit2]
pagina 15 van de manual staat wat je zoekt
[/edit2]

-C-

Hey bedankt voor je snelle reaktie,

Er staat idd wel wat over control numbers in het listbook, alleen snap ik niet wat er staat..hoe de control numbers werken zeg maar? Ik hoopte eigenlijk dat iemand voor mij een duidelijke lijst heeft..met de functies die bij de diverse nummers horen. ik hoop het maar dat iemand zo'n lijst heeft.

Tnx -crazone

?????????

?????????

Pagina 15 van de manual of van de listboek?

Even de andere kant op...

Even de andere kant op...

...dus controlnummers om te zenden. Ik probeer al een tijdje om onder de directcontrol-knoppen andere functies te zetten. Nou kom je vanuit setup - knob assign in een menuutje om per knop aan te passen. Maar vanuit dat menuutje vallen alleen maar een paar vaste keuzemogelijkheden in te stellen.
Maar als ik nou bijvoorbeeld onder knop A1 de CC 5 (portamento time) wil zetten; hoe pak ik dat dan aan?

Even voor de goeie orde: het is dan bedoeld voor een externe module; niet voor de interne soundmachine.

Origineel geplaatst door -crazone
bedankt..kan iemand me echt helpen nu :)

ach ja, het is je voorgeschoteld en voorgekauwd :)
nu is het een kwestie van doorslikken jongen :)

-C-

Re: Even de andere kant op...

Re: Even de andere kant op...

Origineel geplaatst door pjeut
...dus controlnummers om te zenden. Ik probeer al een tijdje om onder de directcontrol-knoppen andere functies te zetten. Nou kom je vanuit setup - knob assign in een menuutje om per knop aan te passen. Maar vanuit dat menuutje vallen alleen maar een paar vaste keuzemogelijkheden in te stellen.
Maar als ik nou bijvoorbeeld onder knop A1 de CC 5 (portamento time) wil zetten; hoe pak ik dat dan aan?

Even voor de goeie orde: het is dan bedoeld voor een externe module; niet voor de interne soundmachine.
Met de cursorknoppen kun je het controllernummer selecteren, waarna je 'm in kan stellen.

-crazone: in het listbook staan alle controllernummers met de bijbehorende parameters. Ik zie 't probleem niet echt verder? Die controllers kun je namelijk gewoon via midi aansturen.

Re: Re: Even de andere kant op...

Re: Re: Even de andere kant op...

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Met de cursorknoppen kun je het controllernummer selecteren, waarna je 'm in kan stellen.

-crazone: in het listbook staan alle controllernummers met de bijbehorende parameters. Ik zie 't probleem niet echt verder? Die controllers kun je namelijk gewoon via midi aansturen.

En hoe dan??????

Met de real time controller knobs, maar je kunt ook controllergegevens met edit in de tracks plaatsen.
Alles gaat met menuutjes met cc-waarde maar ook waar het voor dient.

Wat ik nog wel 'ns zou willen weten, is: waarom dat onderscheid tussen PC's, CC's, RPN's, NRPN's? Met welk doel is dat onderscheid gemaakt, of is dat in de tijd gegroeid?
Kijk, het belang van SYSEX is duidelijk: dit is gericht op de specifieke kwaliteiten van een apparaat, maar de rest is toch standaard voor alle MIDI-apparaten? Nou, gooi het dan oop één hoop waarbij dan alleen het nummer bepalend is voor wat het doet. Nu krijg ik in ieder geval altijd het idee dat sound-eigenschappen op verschillende manieren te regelen zijn; danwel via CC danwel via (N)RPN, en ook nog 'ns via SYSEX.

Dus....waarom dit onderscheid.

Re: Re: Re: Even de andere kant op...

En hoe dan??????
En hoe je het cc nummer nu aanpast? Met de + en - knoppen! Staat ook in de manual denk ik zo hoor ;).

mijn dank is groot. hierbij mijn welgemeend excuus.ik keek er een beetje vet overheen ofzo.

Wat ik nog wel 'ns zou willen weten, is: waarom dat onderscheid tussen PC's, CC's, RPN's, NRPN's? Met welk doel is dat onderscheid gemaakt, of is dat in de tijd gegroeid?
Kijk, het belang van SYSEX is duidelijk: dit is gericht op de specifieke kwaliteiten van een apparaat, maar de rest is toch standaard voor alle MIDI-apparaten? Nou, gooi het dan oop één hoop waarbij dan alleen het nummer bepalend is voor wat het doet. Nu krijg ik in ieder geval altijd het idee dat sound-eigenschappen op verschillende manieren te regelen zijn; danwel via CC danwel via (N)RPN, en ook nog 'ns via SYSEX.

Dus....waarom dit onderscheid.

Omdat bij het tot stand komen van het midi protocal verschillende partijen betrokken waren, die op commercieel gebied niet door dezelfde deur kunnen (yamaha en roland, om er twee te noemen)

Aangezien midi een toepassing is die universeel toegepast moet kunnen worden zijn er standaarden afgesproken, een aantal van die afspraken zijn het vrij laten van pebaalde cc's en het groeperen van midi data.

Iedereen kan zelf vorm geven aan het protocal door een selectie te maken binnen de midi mogelijkheden en voor 'eigen' nieuwe toepassingen kunnen de oa. de vrije cc's worden gebruikt. Voor alle betrokken concurrenten en ondertussen voor iedereen die midi implenteert een vrijheid om unieke en/of merkgerelateerde kenmerken in een bestaand protocol te plaatsen.
Midi implentation charts vind je in iedere manual van een apparaat met midi, vergelijk maar eens een aantal roland charts met yamaha, etcetera.

Hij's fijn!

DAAR WAS IK AL BANG VOOR...

DAAR WAS IK AL BANG VOOR...

Origineel geplaatst door Alexander
Omdat bij het tot stand komen van het midi protocal verschillende partijen betrokken waren, die op commercieel gebied niet door dezelfde deur kunnen (yamaha en roland, om er twee te noemen)

Bedankt Alex voor de info.

Het is wel jammer dat in de diverse MIDI-tutorials deze wassen neus niet meteen wordt ontzenuwd. Nu heb je dus als beginner (lees: ik (hoewel, niet helemaal meer)) het idee dat het onderscheid tussen CC's en RPN's en NRPN's een zinvol onderscheid is terwijl je er niet de vinger op kunt leggen wat dit verschil is. En dus sukkelt het achter in je (mijn) hoofd voort dat je dus wel ziet/leest/merkt wat zo'n MIDI-commando doet, maar dat je niet snapt waarom het nou op die specifieke wijze moet. En dat laatste is voor mij in ieder geval nodig om de kennis écht eigen te maken.

Iemand met dezelfde ervaring?

Groeten,
Pjeut.

Back