Fantom X8 of S90 ES

Postcenter

Muziekliefhebber
Als jullie zouden moeten kiezen tussen een Roland Fantom X8, of een Yamaha S90 ES, wat is dan jullie keuze, en waarom?

Zelf overweeg ik een Fantom X8 aan te schaffen, maar ik vraag me af of ik eigenlijk wel een sequencer nodig heb, vermits ik het sequencen evengoed kan afhandelen met cubase. Alles in één is dan ook weer een leuk concept.

Wat ik zeker nodig heb is een oerdegelijk gewogen klavier (88 toetsen), mét velocity en aftertouch. Goeie degelijke professionele sounds waar je veel kanten mee uitkan (goeie synth engine,EQ en effects) zijn eveneens een must.
De synth die ik zoek zal gebruikt worden als kern van mn setup, en zal de studio nooit verlaten, voor mijn part mag ie dus gerust tientallen kilos wegen, no prob there.

Zijn er nog andere degelijke oplossingen hiervoor? (een Oasys is niet echt een optie, ik ben ook maar een gewone sterveling vrees ik)

Ik vind de piano sounds van de fantom beter dan de Yamaha, het klavier van de s90 vind ik weer dan de fantom. Veel succes met je keuze:duivels:

Qua specs zullen ze misschien niet eens zo heel veel verschillen (al heeft de yammie 8 inserts, en de X maar 3, en da's niet bepaald veel voor 16 parts. Nee, dan de oasys met 12 :P maarja) maar qua bediening van zo'm complex apparaat is een groot display en handig OS wel 20 keer handiger dan een klein LCD schermpie. Kweenie :) ik kan niet echt een onbevooroordeeld oordeel geven, 'k heb zelf een X :P (en blij toe trouwens)

Het bedieningsgemak is inderdaad één van de redenen waarom ik naar de fantom X8 neig, hoewel die editor van Yamaha er ook best behoorlijk uitziet, dus de sounds kan je waarschijnlijk met evenveel gemak bewerken via pc vermoed ik?

Een vriend wees me trouwens ook op het volgende;

Fantom X8 + Motif ES Rack: € 4.338
S90ES + Fantom XR : € 3.649
Verschil : € 689!

En uiteindelijk heb je met deze beide oplossingen hetzelfde resultaat vermoed ik? Behalve de Sampler & Sequencer van de X8 dan, maar of die me echt bijna 700 euro waard is?

brrrr, ik raak er echt niet uit vrees ik! :stupid hulp!

Waarom niet een Motif ES 7 of 8.... met een fantom XR... ?

Denk dat je dan nog goedkoper uit bent ! ( helemaal eventueel 2de hands...)

Heb de Motif ES7 al eens bespeeld, en het klavier lijkt me lichter te spelen dan de ES8 of andere gewogen klavieren.
Die Motif ES8 is inderdaad ook absoluut top, maar is dat niet gewoon een S90 ES + sequencer + sampler? Of zie ik het te simplistisch nu?

De Motif ES7 en 8 zijn beide duurder dan een S90ES. Volgens mij is de Motif ES gewoon S90ES + Sampler + Sequencer - De pianosample van 53mb.

Ik ben sterk van plan om binnenkort een S90ES aan te schaffen dus dan zal ik wel mijn bevindingen posten.

Ik heb zelf een X7 maar ik ken de X8 en ES8 goed. De ES8 vond ik qua sound ook super maar qua bedienings gemak een drama, daar scoort de X8 echt veel veel beter. Mijn ervaring is toch dat als je met een piepkleine display en een onduidelijke menu structuur moet werken je na verloop van tijd alleen maar met je presets zit te spelen. De ES8 speelt iets zwaarder dan de X8, maar beide klavieren vind ik erg goed, kwestie van persoonlijke voorkeur. De ES8 heeft inderdaad 8 insert FX en de X8 3, maar de X8 heeft weer drum pads en de 8-track audio recorder.

Origineel geplaatst door Postcenter
Het bedieningsgemak is inderdaad één van de redenen waarom ik naar de fantom X8 neig, hoewel die editor van Yamaha er ook best behoorlijk uitziet, dus de sounds kan je waarschijnlijk met evenveel gemak bewerken via pc vermoed ik?

Een vriend wees me trouwens ook op het volgende;

Fantom X8 + Motif ES Rack: € 4.338
S90ES + Fantom XR : € 3.649
Verschil : € 689!

En uiteindelijk heb je met deze beide oplossingen hetzelfde resultaat vermoed ik? Behalve de Sampler & Sequencer van de X8 dan, maar of die me echt bijna 700 euro waard is?

brrrr, ik raak er echt niet uit vrees ik! :stupid hulp!

Ik zou echt niet voor een Motif EN een Fantom gaan, dan heb je veeeeeeeeel te veel overlap aan geluiden, en tuurlijk heeft de motif weer betere strings, en de Fantom weer een betere piano. Maar om duizenden euro's uit te geven aan overlappende gear kan ik je niet aanraden.
Ik zou gewoon voor de Fantom gaan en die geluiden die je bij de fantom mist kan je makkelijk aanvullen met srx expansion cards. Dan hou je nog wat geld over voor iets anders.

Origineel geplaatst door bobaphat
....srx expansion cards. Dan hou je nog wat geld over voor iets anders.

Wat denk je wat die kosten dan? ;)

Jij hebt ze allebei,,, nou dat vind ik niet slim,
Ik vind alleen de strings van de Fantom minder dan de ES, voor de rest klinkt het anders maar zeker niet slechter(mischien ook kwestie van smaak). Zo'n string sessions board kost 280 euro,, dat is nog altijd een stuk goedkoper dan een hele motif.
Kan je voor het resterende geld een leuke analoge bak kopen,

Ja precies,

Ja precies,

mijn Fantom X8 is gezakt naar €2250, incl 512 mb intern, 1gb flash, stofhoes en gigbag!

Laatst gewijzigd:
Onboard Sequencer & Sampler onmisbaar?

Onboard Sequencer & Sampler onmisbaar?

Alvast voor de zeer interessante reacties tot nu toe, ben hier heel wat aan het opsteken!

Wat ik me ook afvraag, die sampler en sequencer (zowel op de X8 als de Motif ES8 ) , renderen die echt? Of ben je sowieso veel beter af ben met bijvoorbeeld Cubase en een apparte Sampler?

En die 8-track audiorecorder op de X8, is dat een grote troef om professionele composities mee te realiseren?
Zijn er mensen die hier veel nut uit halen?

Je vraagt wat zouden jullie kopen.
Ik zou sequencen, samplen, e.d. in Cubase doen. En dan zou mijn keuze vallen op de Yamaha S90 es, omdat die heeeel erg lekker speelt. En als er sounds in zitten die je minder goed bevallen kan je dat weer compenseren met wat software. :halleluja

Re: Onboard Sequencer & Sampler onmisbaar?

Re: Onboard Sequencer & Sampler onmisbaar?

Origineel geplaatst door Postcenter
Alvast voor de zeer interessante reacties tot nu toe, ben hier heel wat aan het opsteken!

Wat ik me ook afvraag, die sampler en sequencer (zowel op de X8 als de Motif ES8 ) , renderen die echt? Of ben je sowieso veel beter af ben met bijvoorbeeld Cubase en een apparte Sampler?

En die 8-track audiorecorder op de X8, is dat een grote troef om professionele composities mee te realiseren?
Zijn er mensen die hier veel nut uit halen?

Ja ik! (Klein voorbeeldje Fantom-only met interne sequencer: Link )
Heb een X7 en doe alles met de interne sequencer met audiotrack expansion.
Ik vind het lekker werken. Ik wil echter wel toe naar een cubase-omgeving, omdat ik werken met een muis en en groot scherm fijn vind.
De sequencer van de Motif gebruik ik niet. Ik vind de Motif lastiger werken i.v.m. het kleine scherm en de vervelende UI.
Voordeel van de audiotrack exp. van de Fantom is dat ik de Motif er rechtstreeks op aan heb gesloten en m'n tracks zo in kan spelen (als audio).

Persoonlijk zou ik voor de X8 gaan, maar dat is puur persoonlijk, hoor.
Succes!! :)

Origineel geplaatst door bobaphat
Jij hebt ze allebei,,, nou dat vind ik niet slim,

Mijn keuze om ze allebei te hebben is gebaseerd op andere keuzes dan jij misschien denkt en heeft niets met intelligentie te maken.
De Motif is mijn band-synth, ondersteund door de Fantom, die door veel geheugen als sampler dienst doet.
Mijn Fantom X is een studio bak, waarmee ik componeer. Qua gebruiksgemak gebruik ik daarom de Fantom X liever.

Als dat niet slim is.... ;)

Yo bart, natuurlijk is het in jou situatie niet dom, ik oordeel ook helemaal niet over jouw intelligentie, ik bedoel gewoon dat in een standaard studio setting een fantom en een es teveel overlappen.

Re: Ja precies,

Re: Ja precies,

Origineel geplaatst door VL7
mijn Fantom X8 is gezakt naar €2250, incl 512 mb intern, 1gb flash, stofhoes en gigbag!

Waar :confused: Of is dat een indicatie van jezelf?

Back