Een RD700, S90, Fantom, of toch een Motif?

JohnLindo

Nieuwkomer
Na jaren heb ik besloten mijn oude hobby rondom mijn keyboards weer op te pakken. Uit het verleden heb ik nog een Roland D50, een JV1080 en zelfs nog een Korg MS-10 met sequencer SQ-01 staan. Ik mis echter een hamer-klavier (ik speel ook piano), dus ben ik op zoek naar uitbreiding.

In eerste instantie kwam ik uit op een Roland RD700, omdat ik een piano wel een aardige toevoeging vond. Vervolgens ging het synth-bloed in mij toch weer kriebelen en ontdekte ik een aardig compromis: de Yamaha S90 (schijnt ook een erg goed piano-sound te hebben). Weer wat later bedacht ik dat je voor dat geld al bijna een volledig workstation hebt, en hoewel ik nog ergens een versie van Cakewalk heb slingeren, leek me een Fantom X8 toch ook wel de moeite waard. Maar ja, ik heb al zoveel Roland. Is een Yahama Motif dan niet een beter alternatief?

En inmiddels wordt ik heen en weer geslingerd tussen vier machines, waarbij van ieder van die machines wel een lovend verhaal te vinden is. Gevolg: ik weet echt niet meer waar ik goed aan doe.

Wie helpt mij bij mijn keuze, bijvoorbeeld met antwoorden op de volgende vragen:

- ik hoor dat de S90 (en dus ook de Motif) erg schel is in de hogere tonen. Is dat zo en zo ja, hoe storend is dat?

- van verschillende kanten hoor ik dat ik beter wat diversiteit in mijn synth-park kan aanbrengen, door i.p.v. Roland nu eens voor Yamaha (of misschien Korg) te kiezen. Is dat reëel, of heeft een nieuwe Roland toch wel veel toe te voegen aan mijn D50 + JV1080?

- wat loop ik allemaal mis door voor een S90 te kiezen ipv een echt workstation?

- is de piano-sound van de S90 echt zoveel beter dan van de Fantom of de Motif? Of kun je dat eenvoudig oplossen door een uitbreindigskaart? En wat kost dat dan?

- welk toetsenbord sluit meer aan op de feel van een echte piano: een Yamaha of een Roland?

Re: Een RD700, S90, Fantom, of toch een Motif?

1) Een Motif is in de basis niet scheller of minder schel dan welk ander apparaat dan ook.
bovendien is er een groot verschil om sound tussen een S90ES en en ee S90, dat zelfde geldt ook voor
't verschil tussen een Motif (classic), een Motif ES en nu de XS (duidelijk hoorbaar en ik kan
weten; heb ze allemaal gehad danwel heb ze nog...behalve de 'classic)

2) Dit moet je in 2 delen opsplitsen. Het eerste is dat diversiteit qua sound altijd goed is.
helemaal in het geval je niet uitgebreid van plan bent te gaan editten in je synth.
De verschillende karakters van de verschillende merken vullen elkaar zeker aan en komen
daarmee ook je productie te goede.
Maar een Fantom X-series heeft wel degelijk iets toe te voegen aan een JX-1080/D-50
setup (ook met het oog op wel of geen workstation) 't ligt eraan of je het gaat gebruiken of niet, dat
verschil (ik noem een effect sectie, een sample gedeelte, sequencer/audio-expansie
mogelijkheid...ed)

3) Vooral een mogelijkheid om in het apparaat zelf opnames te maken. In sommige gevallen
alleen midi opnames, in 't geval van de Fantom X-serie zelfs audio-opnames

4) Beter is geen term om een pianoklank te beschrijven. Je houdt van een klank of niet, de een
gaat voor een Yamaha sound de ander voor iets ander. Hetzelfde als een Steinway of
Bosendorfer-vleugel, 't is allebei goed. Soms kan een mindere pianoklank beter werken
live of binnen een productie dan een pianoklank die op zichzelf staand als een beter
pianoklank word omschreven. Kijk naar de States, eerst ging iedereen voor de Motif Serie, nu
zie je bij elke wereld tour Fantoms staan. Wat opzich weinig zegt hoor.

5) Voor 't klavier geldt helaas ook; erop spelen en je vind het lekker of niet. Ik ben zelf altijd voor
Yamaha of Korg klavieren gegaan en nog steeds vind ik Roland niets op dat gebied, een vriend van
mij zweert bij Roland. Hetzelfde verhaal als met de akoestische piano's of vleugels...je
moet feeling, een click hebben met het apparaat of niet. Geen review lezen of verhalen van
mensen kunnen daar tegenop.

Mijn persoonlijke tip zou zijn; ga naar een winkel en focus je op de Yamaha. Roland ken je en heeft minder je aandacht nodig. Als je eerst naar die Fantom gaat luisteren reageren je hersenen op dat wat ze kenner/herkennen. Eerst de Motif (ik zou kijken naar een ES) en dan de Fantom. Allebei mooie apparaten, maar totaal verschillend qua karakter. Succes!

Bedenk voor jezelf wat je echt belangrijk vind: wel/geen sampler, sequincer, gewogen klavier... dingen als gewicht en kosten kunnen ook nog meespelen.

Als je gewogen toetsen wilt omdat je veel piano samples wilt gaan gebruiken dan kan je toch beter voor een S90ES kiezen. De sampler en sequincer van de Motif zijn wel leuk, maar je kan dat ook op een andere manier doen. Sequincen op de pc werkt sowieso al een stuk fijner. En voor serieus samplen koop je uiteindelijk toch wel een losse sampler.

Heb in mijn eigen zoektocht wel ondervonden dat Roland een stuk voller klinkt, dat waarschijnlijk door de vele effecten. Yamaha klinkt zonder effecten trouwens wel realistischer. Je kan het op een Motif ook net zo dik maken als je wilt. Je kan in de mixmode tot 16 lagen stapelen.
Als je op de Roland website gaat luisteren naar die expansion boards denk je "wow" maar ik vind ze in het echt niet zo fantastisch klinken. Het zijn een heleboel oude JV-SR geluiden, in een nieuw en uiteraard prijzig jasje.

Die S700 sample van S90ES zit niet in de 6/7/8. Is uiteraard ook niet uitbreidbaar met een exp.board. Maar je zou je eigen samples in een ES8 kunnen laden. Dan heb je in principe een S90ES met een sampler en sequincer.

Als ik jou was zou ik of een S90ES of een ES7 dan wel ES8 kiezen. Interface is in het begin wel een tegenvaller, maar daar wen je echt redelijk snel aan kan ik je vertellen. Je kan via de usb connectie setups maken etc.

Maar je keuze wordt er in ieder geval niet makkelijker op...

Dank voor jullie reacties! CgJoe, je hebt gelijk: de keuze wordt er niet gemakkelijker op :)

Ik krijg een beetje het idee dat als je maar een beetje aan wilt spelen, je misschien beter voor een Roland kan gaan. Interface wat gemakkelijker en de klank is in eerste instantie wat toegankelijker. Maar daarmee ook wat vlakker, zodat als je dieper wilt gaan je misschien beter voor de Yamaha kunt gaan.

Zelf voelen is ongetwijfeld het beste. Het lastige voor mij daarbij is dat ik er erg lang uit ben (15 - 20 jaar). En dus niet meer de soeplesse heb van weleer. Dat komt ongetwijfeld terug naarmate ik het weer meer doe, maar dat belemmert nu wel het keuze proces.

Manu, je noemt een aanzienlijk verschil tussen de S90 en de S90ES. Kun je aangeven hoe je dat verschil zou omschrijven?

Origineel geplaatst door CgJoe

Die S700 sample van S90ES zit niet in de 6/7/8. Is uiteraard ook niet uitbreidbaar met een exp.board. Maar je zou je eigen samples in een ES8 kunnen laden. Dan heb je in principe een S90ES met een sampler en sequincer.

Er is een uitbreidingsboard voor de motif (en motif ES) met een 64mb piano aan boord. Dat moet een heel erg mooie zijn.
Persoonlijk vind ik de piano van de motif niet heel erg mooi als je 'm solo hoort, maar live komt 'ie wel altijd goed door de mix en in een band klinkt 'ie toch ook wel weer mooi. Ik heb ook een P90 en die piano klinkt gewoon veel voller en mooier als je 'm solo hoort. Of 'ie echter ook zo goed door komt in een live band weet ik niet, want ik gebruik de P90 niet live.

Een paar losse gedachten:

- workstation (Fantom, de diverse Motifs) tegenover een normale synth (a la de S90): het verschil is een sequencer en sampling. Of dat voor jou van belang is, kun je alleen zelf uitmaken.

- zoals eerder gezegd: het mooiste pianogeluid is zeer subjectief. Dat geldt voor veel typen geluiden, maar in mijn ervaring zéker voor acoustische piano. De een zweert bij Roland, de ander bij Yamaha. Hetzelfde geldt voor het touche.
Wel moet opgemerkt dat weinig (geen) mensen een Korg-synthesizer aanbevelen voor acoustische piano. Voor wat het waard is, uiteraard... Je eigen oren zijn "the judge".
Persoonlijk heb ik goede (ofwel mij bevallende) pianosounds uit zowel Rolands als Yamahas gehoord.
Ik vind Yamaha stage piano's en "gewogen" synths vaak te zwaar spelen. Heb jarenlang een Yamaha P80 gehad, en dat is wat ik er toch uiteindelijk van vond. Dat te zware touche was voor mij ooit de reden om de (verder echt *prachtige*) S90 niet te kopen en voor een Roland stage piano te gaan. Ofwel: ik ben er ook zo één die bij gewogen klavieren van Roland zweert.
Nogmaals: dat kan voor jou anders zijn, dus ook dat wordt uitproberen. Neem daar de tijd voor, zou ik zeggen.

- op zich is het wel mooi om twee synths van verschillende merken te hebben, voor de genoemde variatie. De Yamaha Motif-serie ('classic', ES en de nieuwe XS) hebben prachtige sounds aan boord. Ik ben altijd onder de indruk geweest van de Rhodes-piano's van de Motifs en ook van de acoustische strijkers en houtblazers. Pas bij de Fantom S en X van Roland loopt Roland deze achterstand in, in mijn ogen althans (sommige anderen zweren ook bij de strings uit de oudere Rolands). De orgels vind ik bij Roland altijd weer beter, net als de gitaren en de koperblazers. Uiteraard kun je een hoop "tweaken", maar dit is wat ik er qua eerste indruk van vond. Heb diverse Yamaha's (P80, S30, Motif7) en Rolands (JV1010, XV2020, RD700, Fantom S, Fantom X7) gehad, dus kan wel enigszins vergelijken.
De Rolands zijn uitbreidbaar met SRX-kaarten en daar zijn er een paar hele mooie van. De relatief nieuwe SRX-11 (ultimate piano, een acoustische pianokaart met een Steinway-vleugel) en SRX-12 (EP's, met een m.i. zwakke Wurlitzer maar een echt geweldige Rhodes en Clavinet) zijn beide echt aanraders. De SRX-06 tot en met SRX-09 zijn verzamelingen van de de oudere SR-JV-kaarten en daar zit ook heel goed materiaal op, maar de andere SRX-kaarten bevatten nieuwe samples. Mooi hoor, als je het mij vraagt. De Motifs (behalve die uit de nieuwste XS-lijn) zijn uit te breiden met PLG-kaarten en daar is ook een pianokaart voor (PLG-AP-kaart). Geen idee hoe goed die klinkt, heb ik nog nooit gehoord.
Een nieuwe Roland (Fantom S of X) is zeker een grote toevoeging ten opzichte van de D50. De D50 is natuurlijk een klassieker, maar moet je m.i. meer zien als een instrument met zijn eigen klank en mogelijkheden en niet meer als de standaard voor de meest realistische "bread-and-butter"-geluiden voor in de gemiddelde coverband. Ook vind ik de Rolandsynths vanaf de Fantom S op een aantal punten een sprong vooruit ten opzichte van de XV-serie, die weer een sprongetje ten opzichte van de JV-serie had gemaakt (en je hebt het over jouw JV-1080). Ook dan upgrade je dus ten opzichte van wat je hebt. Ik zou echter wel overwegen om je JV-1080 te verkopen, als je voor een Roland Fantom gaat. Dat is dan wel dubbelop qua wat je in huis hebt. Als je voor Yamaha gaat, zou ik de JV-1080 wel weer houden.

Bottom line: met een instrument uit de duurdere klassen van Yamaha en Roland kom je in beide gevallen wel aan een mooi instrument. Alles vanaf de Motif Classic en de Fantom S vind ik zeer goed bruikbaar. Kan zijn dat jouw lat hoger ligt, natuurlijk.

Succes!

Ik kan wel wat zeggen over die PLG kaarten in een Motif. Ik vind ze niet zo geweldig en de reden is de ruis die ze teweeg brengen. Daarnaast is de samenwerking tussen de interne synthesizer, sequencer en PLG boards vreemd. Van het VL board (mono synths met virtuele instrumenten), zitten de voices als een "dubbel" achter een bepaald midi-kanaal. Als je dus een sequence wilt maken, word je geconfronteerd met bijv. een virtuele trompet die op midikanaal 2 of 3 meespeelt, zonder dat je dat wilt. Dat kan je echter ook weer uitzetten, maar het is toch een beetje knullig. Het piano board klinkt wel goed, maar in de ES zitten standaard al betere piano geluiden. Ik heb ook het vocoder board gehad, maar dat ruist zo verschrikkelijk dat het eigenlijk niet te gebruiken is.

Als synth moet ik zeggen dat de standaard geluiden van de Motif erg lekker zijn (inderdaad de EP's zijn goed). Verder is de Motif 7 voorzien van een lekker semi gewogen klavier, lekkerder dan van de Fantom (meer plastic feel). Ander voordeel is dat de Motif wielen heeft (pitch bender en modulation), zodat je de modulatie aan kan laten staan. Bij een Roland veert dat weer terug, want die heeft het "pientere pookje". Het is maar net wat je lekkerder vind spelen. Het zijn inderdaad compleet verschillende synths. Het scherm van de Fantom, met de 16 pads geven bij mij de doorslag. Dat is een verademing vergeleken met het "doolhof" van menuutjes bij de Motif. De Fantom heeft ook nog eens 128 stemmen i.p.v. 64 bij de Motif en dat hoor je, zeker als je gestapelde geluiden speelt, of meespeelt met een sequence.

Ik heb lange tijd gespeeld met een Motif 7 en een Fantom X7 boven elkaar en moet eigenlijk toegeven dat ik de geluiden van de Fantom X7 en het gebruikersgemak op een hoger niveau vind liggen. De Motif hoef je dan weer weinig aan te editten, want die geluiden zijn goed op elkaar afgestemd. Bij de Fantom is het nodig om de niveaus van de geluiden goed op elkaar af te regelen, anders zit je een heel optreden lang aan de volumeknop te draaien.

Maar ja, dat zijn mijn 2 cents.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door ajarink
Daarnaast is de samenwerking tussen de interne synthesizer, sequencer en PLG boards vreemd. Van het VL board (mono synths met virtuele instrumenten), zitten de voices als een "dubbel" achter een bepaald midi-kanaal. Als je dus een sequence wilt maken, word je geconfronteerd met bijv. een virtuele trompet die op midikanaal 2 of 3 meespeelt, zonder dat je dat wilt. Dat kan je echter ook weer uitzetten, maar het is toch een beetje knullig.

Als je elke PLG-kaart een eigen MIDI-poort geeft dan zal deze niet 'dubbel' klinken met de interne Voices (of andere PLG-kaarten).
Zo heb ik 3 PLG-kaarten die allemaal op kanaal 1 ingesteld zijn ... en toch niet samen klinken aangezien ze elk hun eigen poort gebruiken. Het werkt dus net zoals een MIDI-interface voor de computer met meerdere poorten.

Dus helemaal niet zo vreemd.

Origineel geplaatst door Hover
Dus helemaal niet zo vreemd.

Wel als je bedenkt dat vrijwel alle andere hedendaagse synthesizers met een plugin board gewoon het aantal patches/performances uitbreiden en dat die los staan van een vast midi-kanaal. Het toewijzen van een alternatieve poort is omslachtig in mijn ogen (en soms in een live setup met externe hardware sequencer vrijwel onmogelijk) en daarom blijf ik de implementatie "vreemd" vinden.

Dank voor alle informatie en tips! Hier en ook in andere threads.

Alles bij elkaar nemend, ben ik toch meer een synth-fan dan een piano-fan. Daarmee vallen de RD700 en de S90 af. De Motif 8 ES en de Fantom X8 moet ik maar eens gaan proberen (het hamer-klavier is voor mij een must, dus de kleinere modellen vallen af). Verder zie ik niet zoveel meerwaarde in de Motif XS, en die is toch een stuk duurder.

Weet iemand een winkel in het centrum van het land (ik woon in Veenendaal, tussen Utrecht en Arnhem in), waar ik de Motif 8 ES en de Fantom X8 naast elkaar kan proberen?

Je kan het proberen bij Feedback (Feedback website). Die hebben vestigingen in Utrecht, Apeldoorn, Rotterdam. Ik zou van tevoren even bellen of ze de X8 en ES8 wel hebben staan. Meestal staan alleen de stagepiano's (P90, RD700SX) of de 7-modellen opgesteld.
Succes met zoeken!

Origineel geplaatst door JohnLindo

Alles bij elkaar nemend, ben ik toch meer een synth-fan dan een piano-fan. Daarmee vallen de RD700 en de S90 af.

Jou concusie klopt niet helemaal ;) de S90 is geen stage piano maar een volwaardige synthesizer die veel meer kan da een RD700. Hij heeft ook een betere piano sound dan de Motif. Zie ook andere draaidjes over de S90, Motif etc

Origineel geplaatst door Sjaak
Jou concusie klopt niet helemaal ;) de S90 is geen stage piano maar een volwaardige synthesizer die veel meer kan da een RD700. Hij heeft ook een betere piano sound dan de Motif. Zie ook andere draaidjes over de S90, Motif etc

inderdaad, niet helemaal is een understatement, zeg maar gerust, klopt totaal niet, de motif synthengine van de s90es is onvoorstelbaar goed. Patches programmeren die je zelf leuk vindt is een fluitje van een cent met behulp van de s90es editor op de computer. Daarnaast zijn er veel synth banken te koop via motifator als je het zelf niet kan. Uiteraard zit de s90es al stampvol patches, maar deze zijn wat minder synth georienteerd, echter ik heb zelf ook al de nodige patches erop gemaakt en de sounds die je eruit kan halen op synth gebied liegen er niet om :)

Alles bij elkaar nemend, ben ik toch meer een synth-fan dan een piano-fan. Daarmee vallen de RD700 en de S90 af. De Motif 8 ES en de Fantom X8 moet ik maar eens gaan proberen (het hamer-klavier is voor mij een must, dus de kleinere modellen vallen af). Verder zie ik niet zoveel meerwaarde in de Motif XS, en die is toch een stuk duurder.

Weet iemand een winkel in het centrum van het land (ik woon in Veenendaal, tussen Utrecht en Arnhem in), waar ik de Motif 8 ES en de Fantom X8 naast elkaar kan proberen?

Morel Muziek zit in Veenendaal! Misschien dat zij ze hebben?

http://www.morelmuziek.nl

Origineel geplaatst door Ethereal
Morel Muziek zit in Veenendaal! Misschien dat zij ze hebben?

http://www.morelmuziek.nl

Ik ben enkele weken terug bij Morel geweest, maar die hadden alleen een topmodel van Korg staan (en een tweede hands Korg MS-10, die ze net hadden verkocht. Da's wel 'jeugdsentiment', ik heb er zelf ook nog zo één :) )

Origineel geplaatst door Sjaak

Sjaak en ook quifster, jullie hebben helemaal gelijk. Ik word een beetje afgeleid door al die workstation extra's op de Motif en de Fantom. Die zijn wel geinig, maar met een sequencer op de PC kom je natuurlijk ook een heel eind.

Ik heb net de handleidingen van de Motif en de Fantom door zitten bladeren. Ik kan wel meegaan met "recenties" elders op dit forum dat de helderheid van de Roland manuals met kop en schouders boven die van Yamaha uitsteekt. Ik merk overigens ook dat de Fantom beter aansluit bij wat ik gewend ben op de JV1080.

Vandaag heb ik gebeld met Feedback. Ik begrijp dat de laatste Motif ES8 nu vrijwel de deur uit is en daarmee dus ook relatief lage prijs. 3000 voor de XS8 gaat mij toch wat te ver. Misschien moet ik de S90ES en de Fantom maar eens tegen elkaar afzetten. Dan gaat het dus deels om de extra piano-sounds tegen de workstation extra's.

Afgelopen week bij Feedback langsgeweest. Wat een afknapper!

Eerst had ik telefonisch contact met Feedback in Utrecht. Die vertelde me dat ze geen X8 en S90ES hadden staan. Maar ik moest eens in Rotterdam gaan kijken. Daar hadden ze alle varianten van Fantom, Motif, etc. staan.

Dus ik naar Rotterdam. Daar aangekomen heb ik eerst een tijdje zitten pielen op een S90ES die ik zag staan. Best een gaaf ding! Lekker keyboard en de pianoklank is indrukwekkend. Toen wilde ik de Fantom X8 daar wel eens naast houden. Tijdje rond gezocht (er staat wel heel veel!) en toen maar eens gevraagd. Dat ging ongeveer zo:

"Hebt u een Fantom X8 staan?"
"Nee."
"Oh dat is jammer. Ik had graag de S90ES en de X8 eens naast elkaar geprobeerd"
"Waarom probeert u niet eens de Motif 8XS?"
"Die is me wat te duur"
"Oh? Hoe dat dan? Die is rond de 3000"
"Precies. De X8 ligt daar toch een stuk onder en de S90ES helemaal"
"Ja dat is waar"
"Hoe kan ik nu een beeld krijgen van de X8?"
"Nou, we hebben wel een X6 staan"
"Dat helpt om een beeld te krijgen van de klank, maar ik zou ook graag de 'feel' van het hamerklavier ervaren"
"Nou, de X6 heeft anders ook een prima keyboard"
"Maar geen hamerklavier"
"Nee, dat is waar. Maar we hebben alleen een X6 staan."
"Krijgen jullie binnenkort weer een X8 binnen?"
"Als we deze X6 verkopen, dat hallen we misschien wel weer een X8 binnen. En als we die dan weer verkopen, dan komt er wellicht weer een X6. Het is voor ons ondoenlijk om alle modellen in de showroom te hebben staan"
"Dat begrijp ik. Alleen zoek ik toch een manier om die S90ES en de X8 naast elkaar te 'voelen'. Hoe moet ik dat dan doen?"
"Dat zou ik niet weten. Wij kunnen nu eenmaal niet alle modellen tegelijk in huis halen"

Toen ben ik maar de X6 gaan proberen. Maar het geeft je niet een gevoel van "YES! Mijn volgende synth ga ik bij Feedback halen"

Van die X6 viel me met name de piano sound tegen, erg nep. Wat dat betreft begint de balans toch wel richting de S90ES door te slaan, want ook de feel van het keyboard beviel me wel. Toch zou ik graag nog eens de X8 willen 'proeven'.

Technisch is de Motif toch wel een stuk beter vind ik. Als je toch al een keuze gaat maken tussen Motif of Fantom dan kan je beter voor de Motif gaan.

Het klavier is op beide uitstekend, pianosample van de S90ES is beter. Roland klinkt wollig (als je daar van houdt prima natuurlijk) Yamaha is meer helder. Interface van de ES valt reuze mee. Op de ES is de sequincer wel even doorbijten, maar aangezien jij die met een S90ES toch niet hebt valt er alweer een hele last van je schouders. Performances maken is vrij eenvoudig, en in de mastermode kan je heel makkelijk performances en andere settings instellen voor je optredens.

Bij een FantomX8 krijg je wel meteen een hele workstation, leuk natuurlijk, maar als je daar niets mee gaat doen is het zonde, want daar betaal je dus wel extra voor.

WINKELELLENDE:
Je bent niet de enige die een dergelijke ervaring als bij Feedback hebt. Het is eigenlijk overal redelijk hetzelfde. Een X8 is zwaar en weinig winkels hebben zin het ding op voorraad te hebben. Het is natuurlijk idioot om te veronderstellen dat iemand, die zoekt naar een gewogen klavier,wel wil testen op een plastic variant. Het zal er ook wel aan liggen of je een verkoper treft die een beetje verstand heeft en behulpzaam wil zijn. Dat laatste is tegenwoordig moeilijk. Veel muziekwinkels willen niks betalen voor personeel, omdat ze anders niet kunnen concurreren met de Thoman's en Musik Produktiv's (die ligt trouwens vlak over de grens in Duitsland en misschien hebben ze ze daar op voorraad...) op deze wereld. Ik heb een paar goede ervaringen met Feedback, maar wat jij hebt meegemaakt is inderdaad geen uitzondering bij winkels. Ik zou zo een nieuwe thread kunnen besteden aan de bedroevende ervaringen die je soms hebt...

WOLLIG/SCHERP:
Ik ben het met je eens als je zegt dat de pianogeluiden op de Fantom wolliger klinken. Die op de Motif zijn direct "klaar voor gebruik", dat geldt ook voor een aantal EP geluiden. Ook zijn de geluiden beter in verhouding met elkaar, dus met overschakelen van de één naar de ander hoef je niet meteen naar de volumeknop te grijpen. Dat probleem heeft de Fantom wel.
De Fantom heeft een zeer (misschien wel te) uitgebreide effectsectie en door de EQ, reverb, compressor etc. worden de mid's meestal te hoog opgepompt bij de presets, waardoor je dat wollige geluid krijgt. Ik heb lang lopen editten om een goede verhouding te krijgen. Ook heeft hij een master effect sectie, en met het ene geluid werkt dat wel lekker, en bij de andere klinkt het weer nergens naar.

SAMPLES:
Maar de kwaliteit van de samples, het gemak van editten en het scherm gaven bij mij uiteindelijk de doorslag voor de X8 te kiezen. Beide instrumenten zijn top (ook de S90ES uitgeprobeerd) en spelen heerlijk. De klavieren zijn allebei fantastisch. Het is de vraag of je de moeite wilt nemen om de standaard geluiden op de Fantom te editten, of dat je een knop in wilt drukken en klaar wilt zijn. De hoeveelheid bruikbare geluiden op de Motif vind ik lager. Wat geldt voor piano's en EP's, geldt andersom weer voor Brass en Strings. Die moet je bij de Motif weer "zelf verzinnen" of verbouwen. Fantom heeft inmiddels 12 SRX uitbreidingen, waaronder een paar toppers. Die van de Motif vind ik niet echt geweldig en er zijn er geloof ik vier van. De F-X8 en de M-XS8 liggen bijna 1000 euro uit elkaar kwa prijs. Ook een overweging, zeker als je de feature lijst naast elkaar legt. Met de intro van de XS8, zal de Motif 8ES misschien wel wat in prijs zakken in de tweedehands markt.

ANDERE VERSCHILLEN:
Dan nog wat andere verschillen die je misschien overtuigen de ene of de andere te kiezen:
Motif - wielen; Fantom - joystick
Motif - ribbon; Fantom - beam
Motif - articulation m.b.v knop(pen); Fantom - articulation m.b.v. verlocity/aftertouch
Motif - handleiding abracadabra; Fantom - quickstarts, goed georganiseerd
Motif - veel plastic, vieze vinger "magneet"; Fantom - metalen ombouw, makkelijk schoonmaken
Motif - gefinishte onderzijde (dus krassen); Fantom - spaanplaat onderzijde, goedkoop vervangbaar
Motif - keys; Fantom - keys & pads
Motif is iets van een kilo lichter dan de Fantom (bijna 30 KG schoon aan de haak).

Ik zou nog een poging wagen om ze naast elkaar op dezelfde monitors uit te proberen, maar het zal toch moeilijk zijn het voor elkaar te krijgen.

Afgelopen week bij Feedback langsgeweest. Wat een afknapper!

Eerst had ik telefonisch contact met Feedback in Utrecht. Die vertelde me dat ze geen X8 en S90ES hadden staan. Maar ik moest eens in Rotterdam gaan kijken. Daar hadden ze alle varianten van Fantom, Motif, etc. staan.

Dus ik naar Rotterdam. Daar aangekomen heb ik eerst een tijdje zitten pielen op een S90ES die ik zag staan. Best een gaaf ding! Lekker keyboard en de pianoklank is indrukwekkend. Toen wilde ik de Fantom X8 daar wel eens naast houden. Tijdje rond gezocht (er staat wel heel veel!) en toen maar eens gevraagd. Dat ging ongeveer zo:

"Hebt u een Fantom X8 staan?"
"Nee."
"Oh dat is jammer. Ik had graag de S90ES en de X8 eens naast elkaar geprobeerd"
"Waarom probeert u niet eens de Motif 8XS?"
"Die is me wat te duur"
"Oh? Hoe dat dan? Die is rond de 3000"
"Precies. De X8 ligt daar toch een stuk onder en de S90ES helemaal"
"Ja dat is waar"
"Hoe kan ik nu een beeld krijgen van de X8?"
"Nou, we hebben wel een X6 staan"
"Dat helpt om een beeld te krijgen van de klank, maar ik zou ook graag de 'feel' van het hamerklavier ervaren"
"Nou, de X6 heeft anders ook een prima keyboard"
"Maar geen hamerklavier"
"Nee, dat is waar. Maar we hebben alleen een X6 staan."
"Krijgen jullie binnenkort weer een X8 binnen?"
"Als we deze X6 verkopen, dat hallen we misschien wel weer een X8 binnen. En als we die dan weer verkopen, dan komt er wellicht weer een X6. Het is voor ons ondoenlijk om alle modellen in de showroom te hebben staan"
"Dat begrijp ik. Alleen zoek ik toch een manier om die S90ES en de X8 naast elkaar te 'voelen'. Hoe moet ik dat dan doen?"
"Dat zou ik niet weten. Wij kunnen nu eenmaal niet alle modellen tegelijk in huis halen"

Toen ben ik maar de X6 gaan proberen. Maar het geeft je niet een gevoel van "YES! Mijn volgende synth ga ik bij Feedback halen"

Van die X6 viel me met name de piano sound tegen, erg nep. Wat dat betreft begint de balans toch wel richting de S90ES door te slaan, want ook de feel van het keyboard beviel me wel. Toch zou ik graag nog eens de X8 willen 'proeven'.

De pianosound van de Fantom X is zeker niet nep (was tot vorig jaar de beste, zo niet een van de beste pianosounds verkrijgbaar). Je hebt geen reeel beeld gekregen van de piano, omdat je niet op een gewogen klavier hebt gespeeld.
Over smaak valt natuurlijk te twisten, dat begrijp ik ook wel.
Ik heb zowel de S90ES als de Fantom X. Beide pianos verschillen niet zoveel van elkaar hoor (IMO en met gewogen klavier bespeeld natuurlijk).

Laatst gewijzigd:
Back