Fantom X8 of S90 ES

En nog eens wat...

En nog eens wat...

ik doe mijn spullen weg omdat ik een motorongeluk heb gehad en nu zit met een total loss exemplaar (de motor dus).
De Fantom X8 is een mooi ding. Ik heb erg veel spullen gehad maar moet zeggen dat ik na jaren eindelijk weer eens een Roland ha.
Ik twijfelde nog maar toen de versie 2 uitkwam met audiotrack expansion was ik om.
Je hebt een mooie midisequencer waar je 8 audiosporen aan plakt.
Mooie effectprocessoren, ook voor externe apparaten.
Goed toetsenbord en geen geklooi meet met harde schrijven, floppies en weet ik maar wat.
Gewoon opnemen en inspelen maar.
Als je liever meer je muziek maakt als een zetter in een drukkerij moet je een computer nemen.
Anders kun je met de X8 erg goed uit de voeten.
Alles digitaal, geen enkel momentje spoelen, wachten etc.
Solid state recording dus.
Als je klaar bent met een nummer kun je de (hele mooie) masteringsectie gebruiken.
Het gemixte nummer staat op je compactflashcard, je duwt hem in je computer en bakt er direct een cd van.
Voor de Cubase/Logic diehards kun je ook gewoon het hele nummer in audio/midi overslepen naar je sequencer, alles staat op cf.
Zeer goede geluiden etc.
Vergelijk het maar met de fairlight, dat was al gaaf maar dit is voor mij het absoloute workstation.
De Oasys heeft zijn kans gemist vind ik, vooral omdat er weer een harde schijf inzit etc.
Niet meer echt van deze tijd. Neemt niet weg dat ik de Korg niet mooi vind hoor, dat is wel degelijk zo.
Alleen voor dit geld zo'n compleet apparaat...als een Fantom....
De Motif en ES heb ik ook gehad maar dat schermpje is wel erg klein.
Voor live-toepassingen is de X8 ook heel geschikt, je kunt o.a. je hele setlist op je display zetten (en evt. accoorden, songteksten, you name it).
:okdan: :halleluja

Bartology, knap stukje, klinkt inderdaad heel professioneel, en t heeft me meteen overtuigd van het nut van die sequencer en audio track expansion!

Het ene lijkt trouwens het andere niet uit te sluiten vermoed ik. Je kan blijkbaar perfect een deel op de Fantom zelf sequencen, en de rest via Cubase bijvoorbeeld, of audio verslepen van Fantom naar PC?

Ik dacht het afgelopen weekend eens even bij Piens in Deinze (muziekwinkel hier bij ons in Belgie) wat te gaan tokkelen op een Fantom X8, maar 'k was er echt wel aan voor de moeite, ze hebben daar niet eens een deftige synth speelklaar opgesteld staan! Al wat ze ergens onder het stof hadden staan was een Fantom S!

Ik zal maar eens een uitstapje plannen naar de Musicstore in Keulen, daar hebben ze tenminste wat staan, om nog maar te zwijgen over het prijsverschil tegenover Piens, daar zien ze me alvast niet meer terug!

over audio track expansion

over audio track expansion

Het ene lijkt trouwens het andere niet uit te sluiten vermoed ik. Je kan blijkbaar perfect een deel op de Fantom zelf sequencen, en de rest via Cubase bijvoorbeeld, of audio verslepen van Fantom naar PC?

Op de compactflashcard worden alle audiosporen opgeslagen, ook die je weggegooid/bewerkt hebt.
Deze kun je dus in je computer pompen en dan als audiofile weer in je softsequencer importeren.

:biertje:

Ik zit ook sterk te twijfelen tussen de S90ES en de Roland X8, zeker omdat de S90ES veeeeeeeeeeel goedkoper is en ik niet al te veel poen heb. Als ze even duur waren geweest had ik denk ik wel de X8 gepakt. Weet iemand waar die S90ES het goedkoopst staat?

koop eerst de S90 als je die veeeeeeeeeeeeeeeeeel goedkoper vindt en daarna eventueel een andere module of zo erbij Bijv. de Fantom XR of een 2de handse X6..... wat jij wilt.

Snap het probleem niet zo.....:confused:

Met yamaha zit je eigelijk nooit fout.

Re: En nog eens wat...

Re: En nog eens wat...

Origineel geplaatst door VL7
Vergelijk het maar met de fairlight, dat was al gaaf maar dit is voor mij het absoloute workstation.
De Oasys heeft zijn kans gemist vind ik, vooral omdat er weer een harde schijf inzit etc.
Niet meer echt van deze tijd.

Een harde schijf lijkt me, vanuit het oogpunt "workstations van deze tijd" nu juist een stuk handger dan flash kaartjes. Vooral omdat je veel voor weinig krijgt. Als het goed is, is een harde schijf ook nog eens een stukje sneller dan zo'n ingebouwde kaartlezer.

Persoonlijk verkies in toch liever Flash boven Harde schijf.

Je hebt inderdaad veel voor weinig geld, maar je zit ook met "bewegende delen", dus de kans op defecten is groter, en sowieso heb je meer lawaai en warmte.

Flash is dan weer duurder en trager dan een harde schijf, maar zoveel data hoeft er voor mij ook niet op te kunnen, de productie zelf gebeurt meestal toch op pc, en daar zit je dan toch weer met de voordelen van een harde schijf ;-)

Origineel geplaatst door Postcenter
Persoonlijk verkies in toch liever Flash boven Harde schijf.

Je hebt inderdaad veel voor weinig geld, maar je zit ook met "bewegende delen", dus de kans op defecten is groter, en sowieso heb je meer lawaai en warmte.

Flash is dan weer duurder en trager dan een harde schijf, maar zoveel data hoeft er voor mij ook niet op te kunnen, de productie zelf gebeurt meestal toch op pc, en daar zit je dan toch weer met de voordelen van een harde schijf ;-)

Maar het ging hier over de OASYS. Als je die weer aan de pc aansluiten moet om daar het "echte" werk te doen, dan zit er toch iets fout 8o)

Ah, daar heb je volledig gelijk! Ik dacht dat je het had over workstations in het algemeen.

Tja die Oasys, weet niet goed wat ik daar eigenlijk van moet denken, is die echt al dat geld waard?

Origineel geplaatst door jaccis
koop eerst de S90 als je die veeeeeeeeeeeeeeeeeel goedkoper vindt en daarna eventueel een andere module of zo erbij Bijv. de Fantom XR of een 2de handse X6..... wat jij wilt.

Snap het probleem niet zo.....:confused:

Ik wel. Ik twijfel namelijk tussen het volgende:

1. Yamaha motif ES7 (deze heeft toch geen gewogen klavier?) OF een Fantom X7 + een midicontroller van M-audio met gewogen toetsen erbij kopen
2. Yamaha motif ES8 OF een Fantom X8 kopen, en later misschien nog een niet-gewogen klavier kopen
3. Yamaha S90ES kopen, en later misschien nog een niet-gewogen klavier kopen

Sequencen doe ik wel met cubase...samplen weet ik niet. Hoor van veel mensen dat dit veel fijner is op de pc.

Ik geloof dat de Motif ES7 een "lichtgewogen" klavier heeft, dus eigenlijk noch het ene, noch het andere.

Ik heb dus exact hetzelfde dilemma, maar ben er ondertussen wel uit dat ik eerst voor de "gewogen" oplossing ga, en nadien eventueel er een 2e ongewogen klavier bijneem.
Bij mij gaat het dus nog tussen de X8 en de S90ES.

Maar als die S90ES veeeeel goedkoper is ( 'k zou't niet weten ) koop je deze toch eerst :confused:

Dan koop je later toch een bijv; X8 of een X7.... die dan ook nog goedkoper is geworden intussen ?

verder is een X7, niet gewogen net als bij een X8...

Origineel geplaatst door jaccis
....
verder is een X7, niet gewogen net als bij een X8...

De X8 heeft weldegelijk een gewogen klavier net als de ES8 en de S90ES. Klavier van de X7 is overigens niet gewogen maar wel 1 van de beste synth-action klavieren van dit moment. De ES7 speelt overigens een stuk lichter dan de X7, de ES8 weer zwaarder dan de X8.

Back