Alesis Monitor One Active MKII

Dilago

Ouwe rot
wat denken jullie hiervan?

http://www.feedback.nl/?id=55&b=10313

ik overweeg ze te kopen..ben echter volledig leek...
moet ik er nog extra versterking bij kopen of kan ik ze op mn hifi versterker aansluiten?

zijn er mensen die deze monitors hebben? zo ja hoe bevallen ze?

ik heb een vrij laag budget en werk in een kleine studio...doe ik er dan wel verstandig aan voor actives te gaan?
of zijn nearfields dan beter? zo ja, moet daar extra versterking bij?

bvd

Vraag 1:
Je hebt geen versterking nodig. Dit zijn actieve monitoren, die sluit je rechtreekts aan op de control room out of main out van je mixer.

Vraag 2:
Ik heb ze, en ik ben er erg tevreden mee. Voor een gecontroleerd laag zul je wel jezelf af moeten vragen of ze wel bij je ruimte passen qua vermogen en formaat. Voor een kleine ruimte zou ik kleinere monitoren aan willen raden.

vraag 3:
Wat een rare vraag. Er zijn ook kleine actieve monitoren, dus met het antwoord van vraag 1 weet je dit ook.
De Alesis M1 Active MKII zijn nearfield monitoren. Nearfield betekend dat ze vlak bij de luisteraar staan. Vroeger had men in studio's ook monitoren die niet nearfield waren en verder van de engineer/producer af stonden.

ik heb ze ook en eerlijk is eerlijk, ze zijn net te groot voor mijn ruimte (2x3m). Ik heb de baspoorten wat opgevuld om de laagbalans iets beter te krijgen.

Qua prijs/prestatie is er weinig beter te krijgen IMHO.

Heb afgelopen week.. een setje samson rubicon gekocht voor 415,- bij thomann... denk dat dat echt een betere keus zou zijn...
Bij mij in de buurtmuziek winkel waren ze er ook zeer over te spreken!! en je heb ook een kleinere versie de 5a, ik heb de 6a

Succes!

Ik heb een setje en ik ben er uitermate tevreden over. Met andere monitoren heb ik geen ervaring, maar voor zover ik weet kun je voor deze prijs weinig beters scoren.

dank allen

@ RezonatoR, nogmaals ik ben een leek ;)

ik vind gecontroleerd laag vrij belangrijk...wat is dan beter, nearfield of actives?
als ik ze bv positioneer naast mn pc monitor, waar ik dus precies voor zit als ik mix :)

logischerwijs zou ik als leek denken nearfields, maar is dit ook zo?
zo ja, moet ik voor nearfields extra versterking aanschaffen?

Origineel geplaatst door Dilago
dank allen

@ RezonatoR, nogmaals ik ben een leek ;)

ik vind gecontroleerd laag vrij belangrijk...wat is dan beter, nearfield of actives?
als ik ze bv positioneer naast mn pc monitor, waar ik dus precies voor zit als ik mix :)

logischerwijs zou ik als leek denken nearfields, maar is dit ook zo?
zo ja, moet ik voor nearfields extra versterking aanschaffen?

Je haalt de begrippen een beetje door elkaar:

Nearfield = het type monitor, nearfields, zie post van: RezonatoR

Actives = ingebouwde versterker... dus er zijn nearfields met ingebouwde versterker, en er zijn nearfields zonder ingebouwde versterker (passive)

Als je nearfields koopt met ingebouwde versterker, kan je er van uitgaan dat de fabrikant een geschikte versterker heeft ingebouwd in de speaker. Dus dat het op elkaar is afgestemd. Hier heb ik persoonlijk voor gekozen.

Nearfields zonder ingebouwde versterker moeten dus extern versterkt worden. Over het algemeen gebruik je hier een specifieke monitor versterker voor, geen consumenten Hi-Fi versterker maar een nearfield versterker. Dit is niet verplicht natuurlijk, zie links onderaan deze post voor verschillende ervaringen

Dit omdat de meeste consumenten versterkers het geluid kleuren, dus veranderen, meestal wordt laag en hoog wat geboost. Wat je wilt is gewoon "puur" versterking, zonder aanpassing van het signaal. Sommige consumenten versterkers hebben geloof ik wel een optie om alles neutraal door te laten.

Er is hier ook wel het een en ander over te vinden met de zoekmachine, bijvoorbeeld deze thread:

https://www.synthforum.nl/forums/sh...=28973&highlight=hifi+versterker+voor+monitor

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=34797&highlight=monitor+hifi+versterker

of kijk hier:

https://www.synthforum.nl/forums/se...=1297961&sortby=lastpost&sortorder=descending

succes!

dank je!

Misschien is het nog interessant te vermelden dat je bij die alesis monitors eventueel een alesis versterker kunt aanschaffen. Dit is uiteraard geen vereiste, maar ik heb wel gekozen voor een Alesis RA150 versterker. Voor een ruimte van normale afmetingen (een slaapkamer van 3x3 in mijn geval :) ) moet dit wel volstaan dacht ik zo.

Pure zijde.........

Pure zijde.........

.........Ik weet niet hoe jullie in het leven staan, maar ik associëer dat met romige vrouwenhalzen en blozende babybillen...
maar níet met monitoren. Waar gebruiken ze die [LEKKER BELANGRIJK-MODE AAN]pure[LEKKER BELANGRIJK=MODE UIT] zijde eigenlijk voor? Een conus die 100 watt moet verstouwen is meer gediend met stevigheid dan met puurheid.

*haalt het spiegeltje onder Pjeuts neus vandaan*

allemaal.....

allemaal.....

....zeer zinvol.

Ik heb de M1's ook...ze bevallen me prima!:okdan:
lekkere sound...
lekker volume...
(lekkere prijs;))

kortom super:D

:luv: my M1's

:W

Yep, prima monitors voor de prijs. Ik gebruik zelf o.a. deze Monitor One MK2's (passief, in combinatie met een Alesis RA150 versterker) en ben wel tevreden over de geluidskwaliteit.
Voor wat je ervoor betaalt klinken ze in ieder geval erg goed! In die prijsklasse kan je immers weinig beters vinden. Maar natuurlijk komt de monitorkeuze ook neer op persoonlijke smaak, dus het beste kan je zelf gaan luisteren en vergelijken.

Origineel geplaatst door Dilago
deze http://www.feedback.nl/?id=55&b=10337
kan ik dus versterken met mn hifi versterker?
heeft iemand ervaring met deze set?

bvd
ja dat kan:okdan:
ik zou allen geen hifi versterker gebruiken maar een studio versterker...
Samson servo of één van alesis..

dat begrijp ik..maar mn budget laat dit niet toe...

Back