Digitale Piano met beste klavier, maar zonder 1000 geluiden en poespas

pinjoprogress

Nieuwkomer
Ik ben naarstig op zoek naar een digitale piano die qua aanslaggevoeligheid (en aantal stappen) dichtbij een akoustische piano komt.

Yamaha heeft mooie clavinova's maar het lijkt alsof de beste klavieren er automatisch voor zorgen dat je 1000 geluiden krijgt en andere mogelijkheden (+ een prijs van 5-7 duizend euro meteen)

Ik ben dus op zoek naar een klavier met beste hammeraction, geen poespas. Ik wil de piano namelijk als MIDI apparaat gaan gebruiken met softwarematige samplers (GIGAstudio etc.).

Wie heeft een goede tip? Prijsklasse tot 2.000 maar liefst minder natuurlijk.

Ik zou eens de zoekfunctie van dit forum gebruiken, er is al veel over geschreven...

Tot 2K euro is er keus genoeg, een Yamaha S90 bijvoorbeeld. Die vind ik het fijnste klavier hebben, heel persoonlijk natuurlijk wat het beste klavier is. Dus ga vooral zelf e.e.a. testen!
Zelf heb ik een Roland A-90ex. Dat is ook een fijne bak, en al helemaal als je er veel externe dingen zoals software mee aan wil sturen. Die heeft nl. heel uitgebreide controller functies ( 8 zones, 4x midi out, etc, etc. )

suc6

Ik heb de zoekmachine reeds uitgebreid geprobeerd.
Maar ook de Yamaha bijv. is vooral een synth met hamer action.

Als ik bij de duurdere Yamaha or Roland piano's kijk dan zie ik dat ze aan het klavier pas ECHT aandacht besteden, of dat lijkt maar zo.

Ik wil eigenlijk alleen een klavier wat stevig is. Liefst dus een Steinway D of Yamaha C7 klavier (qua gevoel) en verder niets er om heen. Ik kan dat niet vinden in de search (deze vraag).
Ik heb al aardig wat piano's geprobeerd maar zie toch alleen goede klaviers met dure prijzen, waarbij de dure prijzen dus vooral zijn opgebouwd uit alle poespas erom heen qua mogelijkheden.
Misschien vraag ik ook wel iets onmogelijks.

Ik hoop op nog wat tips maar alvast bedankt!

Origineel geplaatst door pinjoprogress
Ik heb de zoekmachine reeds uitgebreid geprobeerd.
Maar ook de Yamaha bijv. is vooral een synth met hamer action.

Als ik bij de duurdere Yamaha or Roland piano's kijk dan zie ik dat ze aan het klavier pas ECHT aandacht besteden, of dat lijkt maar zo.

Ik wil eigenlijk alleen een klavier wat stevig is. Liefst dus een Steinway D of Yamaha C7 klavier (qua gevoel) en verder niets er om heen. Ik kan dat niet vinden in de search (deze vraag).
Ik heb al aardig wat piano's geprobeerd maar zie toch alleen goede klaviers met dure prijzen, waarbij de dure prijzen dus vooral zijn opgebouwd uit alle poespas erom heen qua mogelijkheden.
Misschien vraag ik ook wel iets onmogelijks.

Ik hoop op nog wat tips maar alvast bedankt!

Goede klavieren vindt je in het segment "Stage Piano" of de duurdere synthesizer van het type "rompler" of te wel synths gebaseerd op een PCM synth engine. Let op: er bestaat veel verschil in kwaliteit tussen het ene of andere klavier. Met name de goedkope master keyboards (bv M-Audio) hebben weinig te maken met een gewogen klavier waar je goed piano op kunt spelen. Als je voor rond de 1000 EUR wilt slagen moet je eens naar de Yamaha P-serie kijken

Goede klavieren:
- Roland RD-700, RD-700SX, Fantom X8, FP-5 => type klavier = PA-5
- Roland A-90, RD-600, RD-1000=> type klavier = PA-4 (wordt al een tijdje niet meer gemaakt)
- Yamaha P-series: oa de P90, P120 etc met Graded Hammer Keyboard
- Yamaha Motif ES8, S90 of S90ES: Balanced Hammer Effect Keyboard, heeft een ander klavier dan de P-serie
- Kawai MP-8: stage piano met houten klavier, schijnt echt heel goed te spelen! Zie Sound on Sound review

Als 2ehands geen probleem voor je is, dan is deze misschien een hele goede voor je. De Kawai MP9500 en MP-8 (die Sjaak al noemde) hebben voor zover ik weet de beste aanslag die je kunt vinden. De MP-8 is nieuwer maar ze hebben het zelfde klavier.

Als je nog wat verder in de oude doos wilt duiken, zijn zowerl de Yamaha KX-88 als de Roland A-80 berucht om hun zeer goede mechaniek. Beide zijn masterkeyboards (dus geen geluiden) uit de jaren 80. Waarschijnlijk zijn de genoemde Kawais en het nieuwe Yamaha GranTouch spul (niet te betalen) wel wat beter, maar dus ook duurder.

Bedankt voor de reacties.
Er zit een hele bruikbare tussen, die van de KAWAI.

Ik zie op de Kawai site dat hetzelfde klavier nu op een goedkopere versie zit voor mensen die geen poespas nodig hebben. Dat is wat ik zocht. Het gaat om de Kawai MP4.

Nu rest alleen de vraag, waar kan ik deze kopen? Ik zie alleen van Urk in Rotterdam, maar daar zijn de prijzen toch wel pittig.

Ik zie op de Kawai site dat hetzelfde klavier nu op een goedkopere versie zit voor mensen die geen poespas nodig hebben. Dat is wat ik zocht. Het gaat om de Kawai MP4.

Let wel op, de MP4 heeft niet exact hetzelfde klavier als de MP8 (en MP9500). Zie http://www.kawaius.com/digital_actions.htm voor uitleg van de verschillende mechanieken van Kawai, met mooie plaates. De MP4 is voorzien van een Advanced Hammer Action IV klavier en de MP8 is voorzien van het AWA PRO klavier. AHA IV is volgens mij heel vergelijkbaar met de betere klavieren van Yamaha en Roland enzo, maar AWA PRO staat daar nog wel een klasse boven.

Origineel geplaatst door Marijn
Let wel op, de MP4 heeft niet exact hetzelfde klavier als de MP8 (en MP9500). Zie http://www.kawaius.com/digital_actions.htm voor uitleg van de verschillende mechanieken van Kawai, met mooie plaates. De MP4 is voorzien van een Advanced Hammer Action IV klavier en de MP8 is voorzien van het AWA PRO klavier. AHA IV is volgens mij heel vergelijkbaar met de betere klavieren van Yamaha en Roland enzo, maar AWA PRO staat daar nog wel een klasse boven.

krijg gewoon de rilliningen van die plastic troep :L

Oh inderdaad, ik zie het. Ga eerst maar eens een winkel zoeken waar ik op beide kan spelen!

Turtle, hoe bedoel je plastic troep?

Oh inderdaad, ik zie het. Ga eerst maar eens een winkel zoeken waar ik op beide kan spelen!

Turtle, hoe bedoel je plastic troep?

Als ilk die plastic onderdelen zie moet ik altijd aan rippe(nederlandse fabriek) piano s denken, ze hebben een periode plastic mechanieken gemaakt, die verteren en zijn verrot na 20 jaar. kan zo de vuilstort op
dit zal wel betere kwaliteit plastic zijn
alles is van plastic

Origineel geplaatst door turtel
Als ilk die plastic onderdelen zie moet ik altijd aan rippe(nederlandse fabriek) piano s denken, ze hebben een periode plastic mechanieken gemaakt, die verteren en zijn verrot na 20 jaar. kan zo de vuilstort op
dit zal wel betere kwaliteit plastic zijn
alles is van plastic

Hoef je je geen zorgen om te maken, is normaal. Bij stage piano's moet je wel eens de rubbertjes vervangen, maar de meeste hebben hem dan al verkocht ;)

De toetsen van de MP9000, MP9500 en MP8 zijn van hout. Het enige wat van plastic is zijn de witte en zwarte bovenzijdes, deze zijn op het hout gelijmd.
Als je zo'n instrument nieuw koopt komt je dan ook een ontzettend lekkere geur tegemoet van vers hout.
Het klavier van de MP9000 heeft geen verschil in gewicht tussen de hoge en de lage toetsen, vanaf de MP9500 is dat wel het geval.
Ik heb ooit een MP9000 gekocht, blindelings na het horen van een demo, kocht daarna een MP9500 maar wacht nog even met de aanschaf van een MP8 vanwege de vele negatieve gebruikers-ervaringen mbt de piano-klanken. Blijkbaar kan dit met OS-upgrades verbeterd worden, dus daar wacht ik dan op.
De concert-piano-klank van de MP9500 lijkt als 2 druppels water op de piano-klank van "Feel" van Robbie Williams. Het zou me niet verbazen als 'm dat ook werkelijk is. De eerste pianoklank is net wat warmer. Beide zijn echter geweldig, net als de e-piano-klanken !

Ik kocht m'n MP9000 ooit bij Peter Verspuy in Rotterdam, en m'n MP9500 net over de grens in Duitsland. Daar zijn ze goedkoper en krijg je standaard 2 jaar garantie.

Denk ook eens aan de gem promega. Als je het hebt over goede klavieren, dan komt de Gem toch ook wel in aanmerking.
Probleem van je vraag vind ik echter de interactie tussen de klankopwekker (synth) en de toetsen. Die integratie bepaald voor een deel het succes van de combinatie. Daar zou je ook op moeten letten denk ik. Voor de duurdere digitale piano's weet ik dat daar heel erg goed op wordt gelet.

Een S90 zou ik zeggen. Wel heb je er hier duizenden sounds bij die je zelf niet wil. Kijk dan naar een S08. Deze heeft hetzelfde klavier (je mist enkel de aftertouch die de S90 wel heeft) maar veel minder sounds en mogelijkheden. Dit model is wel niet meer in productie, zodat je niet anders kan dan er ééntje tweedehands kopen. Ik denk dat een mooi tweedehands model zo'n 700 euro mag kosten.

Een MP9500 heb ik eens uitvoerig bespeeld in een muziekzaak, maar ik vond de toetsen echt véél te zwaar. Maar dit is natuurlijk allemaal persoonlijk, je moet echt op pad en zo'n klavier es gaan bespelen.

Origineel geplaatst door wouw
De toetsen van de MP9000, MP9500 en MP8 zijn van hout. Het enige wat van plastic is zijn de witte en zwarte bovenzijdes, deze zijn op het hout gelijmd.
Als je zo'n instrument nieuw koopt komt je dan ook een ontzettend lekkere geur tegemoet van vers hout.
Het klavier van de MP9000 heeft geen verschil in gewicht tussen de hoge en de lage toetsen, vanaf de MP9500 is dat wel het geval.

Dat lijkt al meer op een piano dan die plastic dingen ,maar kijk uit voor de houtworm:)

Heb zelf een yamaha p80 stage piano. Vind het klavier echt goed (veel steviger dan roland stage piano's; zwaardere aanslag), maar ik mis zelf nu toch een paar master-keyboard functies (aftertouch; modwheel; pitch stick; paar knoppen/sliders). De piano sounds zelf vind ik ook prima, maar vooral in stereo. Als je ze een keer mono opneemt verliezen ze hun kracht wel een beetje.

Vandaag weer even op pad geweest bij Dirk Witte in A'dam.

Eerder in dit forum werd de RD-700sx aangeraden van Roland.
Kost daar rond de 2000 euro.
Echter, het kleinere broertje, de RD-300SX vond ik vrij goed spelen.
Niet te zwaar klavier, voelt ook meer als hout aan dan alle P's van Yamaha (persoonlijk).
Yamaha lijkt toch wat meer plastic (glad) achtig dan Roland.

De RD-300SX is 1300 euro en ik moet zeggen dat ik behoorlijk impressed was van de geluiden die erbij zitten (ondanks dat ik daar niet naar op zoek ben, maar is wel mooi meegenomen).

Qua klavier en soundboard is de RD-300SX exact hetzelfde als de RD-700SX. Dus dan is voor mijn vraag de keuze snel gemaakt natuurlijk.

Ook op de Yamaha P-250 gespeeld. Voelt beter aan dan alle andere P's, maar ook dat zal zeker liggen aan de geluiden. Zelfs een keyboard van 10 euro lijkt soms lekker te spelen i.c.m. bijv. Gigastudio Steinway D van 2 gig erachter via de PC.

Thanks weer voor alle reacties! De kawai moet ik nog checken!

Qua klavier en soundboard is de RD-300SX exact hetzelfde als de RD-700SX. Dus dan is voor mijn vraag de keuze snel gemaakt natuurlijk.

Hier moet ik je toch even corrigeren, de klavieren lijken op elkaar, maar die van de RD-700SX is toch echt iets beter (en een stuk zwaarder). Maar pas de tweede keer dat ik op allebei speelde heb ik er iets van gemerkt, zal ik eerlijk toegeven. De 700 'stuitert' naar mijn idee realistischer terug dan de 300, die wat meer gedempt aanvoelt. Bij snelle passages (die ik toch nauwelijks goed kan spelen) merk je het verschil wel, maar het is heel erg de vraag of dat het geld waard is.

Back