Digitale Piano met beste klavier, maar zonder 1000 geluiden en poespas

Vond de RD700SX en RD300SX behoorlijk verschillend spelen, merkte het gelijk toen ik ze naast elkaar bespeelde. De 700SX speelt IMHO meer als een piano, en de 300SX speelt stukken lichter. Het verschil in gewicht wordt met name veroorzaakt door een andere klaviertechnologie. Voordeel van de 300SX: gemakkelijker te transporteren, dus een aardige trade-off tussen gewicht en kwaliteit van de aanslag (en dat laatste is natuurlijk subjectief).

Beiden hebben een prima pianogeluid. De 700SX heeft wat meer samples en meer variaties - en meer andere poespas - maar de 300SX is qua geluid een prima instrument, lijkt me.

De Yamaha P120 wordt nu goedkoper verkocht ivm de P140 die net uit is. Dat kan ook wat zijn. En ik speelde van de week op een Roland RD170 en eigenlijk viel die me niet tegen. Zit een aardige Rhodes in (ik geloof de "stage rhodes"), een redelijke distorted Hammond en voldoende gevarieerde piano's. Uiteraard is equalizing en de kwaliteit van de versterker/boxen ook van belang voor de beleving van het geluid, en uiteraard het issue mono/stereo: dat maakt voor pianosounds vaak behoorlijk uit. De RD170 speelde niet zo goed als mijn RD700, maar is toch wel een bruikbaar ding, denk ik.

Over de klavieren:

Roland RD-700SX: Progressive Hammer-Action Keyboard
Roland RD-300SX: Compact Progressive Hammer-Action Keyboard (minder goed dan de 700SX)
Roland RD-700: zelfde als de RD-700SX
RD-170: minder goed dan de 300SX.

Het Prograssive Hammer-Action keyboard is de beste uit de roland Range. Ik heb zelf een Roland RD-700, en die heb ik gekozen mede om het klavier. Ik vind hem persoonlijk prettiger spelen dan de Yamaha klavieren (heb hem vergeleken met de Yamaha P80-120 serie, P250). Makkelijker genuanceerd te bespelen, voelt prettiger aan, de aanslag gevoeligheid is ook prettiger.
Ter info: Roland gebruikt voor de diverse series dezelfde klavieren (vlaggenschip uit de digitale piano serie heeft dus ook hetzelfde klavier als het vlaggenschip uit de stage piano serie).

Over de klank:
ik vind de RD-700 kwa sound veel beter dan de Yamaha's. Piano klinkt warmer, minder blikkerig dan Yamaha. Misschien komt het door de galm (die is ook behoorlijk mooi), maar voor m'n gevoel zit er veel meer body in. De Rhodes vind ik voor een digitale piano zeer goed, steekt echt met kop en schouders uit boven Yamaha.

Zo zie je maar weer dat "het beste klavier" puur een persoonlijke keuze is. ik zelf vind de RD-300sx ook (te) licht qua aanslag. Wel hebben de klavieren van de niewe RD's een erg mooie look vind ik, mooi mat... geluiden zijn ook top.

Maar even de topic starter citeren...
Origineel geplaatst door pinjoprogress
Ik wil eigenlijk alleen een klavier wat stevig is. Liefst dus een Steinway D of Yamaha C7 klavier (qua gevoel)

Als je dit echt wilt, ga je niet voor een RD-300sx kiezen. Dan komt volgens mij een S90 toch echt veel meer in de buurt.
En, zoals ik eerder al aangaf, verdiep je eens in een Roland A-90(ex). Klavier is echt heel goed, en als controller is ie ongeƫvenaard. Dat komt je zeker ten goede als je er software mee aan gaat sturen!

Tja,
De A-90 van Roland is een mooi apparaat, maar ik wil momenteel perse geen 2de hands apparaat kopen.

Qua prijs/kwaliteit verhouding is naar mijn idee die RD-300SX zeer goed. Ik heb op beide gespeeld (300 en 700) en het verschil qua aanslag vind ik zeer klein. In ieder geval te klein om 700 euro extra uit te geven.
Het streven van mij is gewoon een goed klavier, maar ik weet ook wel dat ik geen steinway aanslag kan vinden. Ik zoek een compromis.
De M8 is al gauw 2500 euro en dan weet ik niet of het verschil qua bespeelbaarheid nu zo groot is dat ik er zoveel geld meer voor over heb. Ik ben geen Wibi Soerjadi, dus ik moet ook niet overdrijven.

In ieder geval zijn jullie tips zeer waardevol geweest. De Kawai ga ik nog bekijken, maar qua soundbank neig ik toch sneller naar de roland.
Ik heb altijd een voorkeur voor Yamaha gehad, maar na het spelen in A'dam ben ik toch veel positiever over de Roland's.

Ik heb zelf een P80 waar ik zeer content mee ben. Goede klank voor een goede prijs. De feel van de toetsen is ook erg goed. Wel wat zwaar, maar dat waardeer ik wel. Ik geloof dat de P90 is voorzien van een nieuw gesampelde piano. Ik hoor echter weinig verschil na erop gespeeld te hebben.
toen ik de P80 kocht heb ik me een ongeluk vergeleken met Korg (te blikkerige piano), Roland (te fragiel) en Kurzweil (klank van middenklavier vind ik niks).

De yamaha vond ik qua klank over de hele linie consistent. Mooie opbouw van laag naar hoog, bassen zijn echt zwaar en de hoge tonen helder en hoorbaar.
Wat ik wel vind is dat de P80 het moeilijk heeft door de Mix van een band te komen en de klank komt pas echt tot zijn recht bij een goede geluidsinstallatie.

Laatst gewijzigd:
Ik heb zelf de yamaha p80, maar na een jaartje of 2 merk ik dat de toetsen gevoelig worden en zelfs kapot gaan. Bij 1 toets heb ik het nog kunnen repareren, maar ik heb nu ook een andere toets die ik veel gebruik (een d1) en die kan ik niet eens maken. Echt klote dus, dat ik daar 700 pleuro voor heb betaald :(

als die p80 nog geen 2 jaar oud is heb je nog garantie (europese wetgeving) gewoon mee terug gaan dus!

Heb vanmiddag nog eens wat synth's en stage piano's met gewogen klavieren uitgeprobeerd. Een update:

Roland RD-300SX: best wel een goed klavier voor die prijs, de piano sounds zijn dezelfde als de RD-700SX dus heel goed.

Roland RD-700SX: blijft toch een topper, piano sounds zijn top, klavier speelt ook heel goed.

Kawai MP-8: zonder twijfel het beste klavier, maar ja, wat wil, tis ook een echt houten klavier zoals bij een acoustische piano. De piano sound vond ik ook zeer goed, de bediening simpel. De MP-4 stond er helaas niet, maar ook deze schijnt goed te spelen voor zijn prijs, en beter dan de RD-300SX.

Yamaha S90 ES: vind ik kwa prijs/prestatie verhouding een topper, het is onderwater een Motif ES zonder sampler en sequencer maar met als extra een zeer goede 53 Mb multisample van een Yamaha S700 met half-demper effecten. Klavier is identiek aan de Motif 8/ ES8 en gewoon goed. Zou wel eens een grote concurrent voor de RD-700SX kunnen worden want in tegenstelling tot de RD-700SX kun je de S90 ES sounds volledig editen zoals bij een Motif. Is op Voice level ook 100% compatible met de Motif en Motif ES.

Motif ES8: piano is duidelijk minder dan die van de S90 ES. Verder een hele mooie synth met veel presence

CME UF8: Kost geen drol maar .... het klavier rammelt, de faders voelen heel goedkoop aan....speelt niet goed. Ik denk dat het ook niet lang mee gaat

sjaak: is die pianosample van de S90ES ook niet te krijgen voor de MotifES? Ik vind het ontbreken van een sampler toch wel echt heel jammer. Die Sequencer boeit me niet.

Origineel geplaatst door speedo
sjaak: is die pianosample van de S90ES ook niet te krijgen voor de MotifES? Ik vind het ontbreken van een sampler toch wel echt heel jammer. Die Sequencer boeit me niet.

Volgens mij als insteekkaart. Speur de website van Yamaha er maar eens op na.

Sjaak: maar stel nu dat je een bepaald geluid nodig hebt voor als je in een band speelt, hoe los je dit dan op zonder die sampler?

Origineel geplaatst door speedo
Sjaak: maar stel nu dat je een bepaald geluid nodig hebt voor als je in een band speelt, hoe los je dit dan op zonder die sampler?

Live speel ik met een Fantom en V-Synth. Eerst probeer ik de sound te maken mbv 1 van de 2 synths, meestal lukt dat zonder te samplen. Lukt dat niet dan maak ik een sample en maak daar met de V-synth een patch van. Zo heb ik laatst zelf wat DX-7 sounds gesampled uit mijn Yamaha FS1R module en dat werkt prima. Moet zeggen dat ik op deze manier het hele klankspectrum wel aan kan. Voordeel van de S90 of Motif synths is dat je er een DX-7 board in kunt stoppen, hoef je ook niet meer te samplen.

Back