Vraag van beginneling

Retinite

Ingeburgerd
Hallo allemaal ik ben nieuw hier dus leuk om kennis te maken :)

Maare ik speel nu 12 jaar piano en 3.5 jaar elektrisch gitaar en heb een eigen band etc. maar ik ben nu ook opzoek naar een keyboard/synthesizer.
Thuis hebben we een technics KN5000 van >8 jaar geleden maar ik zoek iets meer in de richting dat een klank kan geven voor progressive rock (zoals Ayreon) of rock als Pink Floyd (Welcome to the machine) en ook beetje de oude analoge WoTW synth klank bijvoorbeeld maar ook piano / rock orgel en een ook nog ns een beetje aardige strings-sectie heeft.

En ook het liefts de synths een beetje tunebaar (dus niet echt preset, of dan iig gedeeltelijk). Tja t lijken misschien wat wensen, maar bestaat er zoiets voor liever niet meer dan 2000 euro en dan wèl met gewogen toetsen?

In ieder geval bedankt:halleluja

Pink Floyd (Welcome to the machine)

Jon Carin gebruikt hiervoor bij Roger Waters een kurzweil, en die klinkt zeer overtuigend voor dit soort dingen...

ik zoek iets meer in de richting dat een klank kan geven voor progressive rock (zoals Ayreon)

http://www.ayreon.com/faq/faq.php?faq_id=9&project_id=1

Keyboards:
Analog: Hammond A100 & Leslie 122, Solina String ensemble, Mini Moog, Prophet 5, Oberheim OB 8, MKS 80 Roland Superjupiter, Juno 60, Arp Pro Soloist, Korg MS 20

Digital: Roland JP8000, EMU Vintage Keys, Roland JV 1080, Akai Sampler s5000, Kawai K4, Kurzweil 1000 PX, Nordlead 3

ohja;
\o/ _o_ \o/ Ayreon \o/ _o_ \o/

voor 2000 euro lijkt me dat er keuze genoeg is zeker tweedehands!

alleen als je zo'n bak koopt weet je waarschijnlijk niet waar je zou moeten beginnen want die dingen gaan vaak echt diep wat synthese betreft...
kortom wat weet je al?
wat wil je weten?

en omdat je iets zoekt met gewogen toetsen is het misschien ook de moeite waard om te klijken naar een module en een aparte controller met toetsen!

he bedankt voor t antwoord, zo een gewogen-toetsen losse controler is op zich wel een idee met een module

iceglove, welke jv module bedoel je, of raad je aan (bedoel je Roland iig?) en wat voor nut heeft het op zich om dan óók een nordrack 3 te nemen náást een jv? (hier weet ik dus niets van :p)

maare wat weet ik van synthesizing.. ehm beetje oscillatoren, saw, sine, square, effecten wat meer mee bekend niet zó diep dus, maar nooit te laat om te leren :geslaagd:

ik klooi wel ns met digitale synths op de pc in bijvoorbeeld FL Studio 8o) al zit daar zo onduidelijke uitleg bij dat ik er maar de helft van snap... een handleiding bij zo een module zou wonderen doen 8~

maare als ik er bijvoorbeeld ook nog normale 'standaard geluiden wil' moet ik dan gelijk een sampler nemen? want zo een kurzweil is volgens mij ook sampler maar kan ook synth?

een goede raad:
kijk wat je zou willen hebben en download daar de handleiding van. daar leer je echt heel veel van!
niet alleen over die bak maar ook over synthese in het algemeen.

Zal ik zeker doen

He ik zie net de Roland V-synth (misschien nu nog ff te duur :s, misschien de XT versie voor 2000 euro en een controller) kent/heeft iemand dat? t klinkt opzich heel nice, t klinkt alsofl je daarop ook goeie synth brass, strings en leads op kan maken?

In zo een demofilmpje speelt zo een man op het v-synth keyboard, maar gebruik een XT (los) gewoon om t geluid te regelen, kan dat keyboard in wezen èlk keyb controller zijn met zo een XT (neem aan van wel...)?

Ik weet de technische term niet voor zo een vak waar je in x en y richting dingen kan veranderen (filter cut-off etc) maar die herken ik wel :p

ohja btw, k zoek niet echt naar allemaal backing rhytms/tracks, misschien helpt dat wat bij keuze of ideeen

ik zou niet meteen met een V-synth beginnen *D
voordat je daar je weg in vind ben je wel een heeele tijd verder!

hmm ok, ik heb wat nagedacht en ik denk dat ik toch voor wat minder geld ga (als ik het doorzet dan zo max 700 of 800 euro) om het eerst 'te proberen' en wat aan te zien. T is een beetje lastig wat te vinden over Keyboard Controllers, die SL990 is natuurlijk prachtig, maar dan ben je al een aantal honderd euro kwijt... ik denk dat ik toch even langs de winkel moet en daar het moet horen, zien en voelen :eureka:

ohja, maak ik het mezelf nu altijd duurder als ik een gewogen toetsen controller wil?

Edit:
Is dit misschien iets en zou t kunnen voldoen aan mn smaak:

Roland A30 en JV 1080
ik kan geen sound samples vinden ofzo...
(ad: )
Link naar advertentie

Laatst gewijzigd:
ja ayreon :halleluja ,

maare ik ben wat aan t zoeken over/voor de Roland jv-1080 omdat ik die dus redelijk goedkoop kan krijgen (1080 + A30 keyb contr voor 350 euro of wat meer, slim?) dusch,

kan iemand daar even in t kort iets over vertellen? kan ie 'alles' als ware (domme vraag...:o:)?
en die 'ruimte' die die heeft (8 MB) wat moet ik daar precies van denken (veel? wat sla ik uberhaupt op? patch instellingen in MIDI protocol?) ik kan op moment alleen maar user reviews vinden en die gaan nou niet bepaald diep ("whoah 8 MB!" maar dat zegt me niks :confused: ... ),

ik heb nu de manual gevonden en wat gelezen, t ziet r aardig uit :D al zal t wel instellen met de handleiding op schoot worden de eerste tijd
stel nou dat ik tijdens t spelen de cutoff frequentie van een geluid wil veranderen hoe doe ik dat? of kan ik dat 'linken' aan (bend-)knoppen op de keyb-controller of zitten er voor dat soort dingen juist draaiknoppen op de 1080 zelf?

oh ja, euhm tja weet iemand een lied/sample waar ik m horen kan, liefst zonder verdere processing erna

wat heb ik toch weer veel wensen en vragen :stupid

alvast bedankt

de mazl

Origineel geplaatst door Retinite
hmm ok, ik heb wat nagedacht en ik denk dat ik toch voor wat minder geld ga (als ik het doorzet dan zo max 700 of 800 euro) om het eerst 'te proberen' en wat aan te zien. T is een beetje lastig wat te vinden over Keyboard Controllers, die SL990 is natuurlijk prachtig, maar dan ben je al een aantal honderd euro kwijt... ik denk dat ik toch even langs de winkel moet en daar het moet horen, zien en voelen :eureka:

ohja, maak ik het mezelf nu altijd duurder als ik een gewogen toetsen controller wil?

Edit:
Is dit misschien iets en zou t kunnen voldoen aan mn smaak:

Roland A30 en JV 1080
ik kan geen sound samples vinden ofzo...

Waarom probeer je niet de xv3080 inplaats van de 1080. Dit is de opvolger met iets modernere sounds en leuke expansiemogelijkheden (ik heb m zelf en gebruik m als preset en ideeënbak ik ben er heel content mee). Ik zou een tweedehands triton rack ook niet uit de weg gaan (is wellicht iets beter in de soundscape kant qua prog rock, Roland is is allround en qua piano's misschien iets beter).

Origineel geplaatst door Retinite
en hoeveel kost zo een xv3080? ongeveer

Tussen de 400 en 475 verwacht ik.
Wanneer er expansions bijzitten uit de SR-JV serie: verwacht dan ongeveer 75 tot 100 euro meerprijs per expansion. Expansions van de SRX serie zal ongeveer 200 euro meerprijs per expansion zijn.

Nog even over de klanken: Ik vind de xv3080 zoveel mooier dan de jv 1080 vanwege de overtuigender effecten. Ook de vergrote dynamiek: vier stereo samples te gebruiken per toets vind ik een grote vooruitgang. Voorbeeld is een van de eerste user patches, een akoestische gitaar. De velocity bepaald of je een flageolet, een normale gitaarsound, danwel een slide speelt. De aftertouch zorgt voor een bend van maximaal een halve toon). Ik ben zelf gitarist, dus het realisme van de meeste gitaren vind ik beperkt op synthesizers, maar ik was aangenaam verrast door de speelbaarheid hiervan en de variatie die je ermee kunt aanbrengen. Ik wil zelf nooit meer zonder de SRX-11 expansion: de perfect piano. Die is nou ja.... gewoon perfect (ook in reviews wordt die expansion gezien als één van de beste gesamplede piano's van dit moment de samples komen uit de Roland RD-700. De SRX-11 wordt bijvoorbeeld als referentie gebruikt in SoundOnSound om de syntogy ivory piano's mee te vergelijken).

Qua toetsen zou ik gaan voor een fatar achtige (studiologic, fatar of doepfer delen allen dezelfde mechanieken). Ik zou kiezen voor een doepfer als je veel op pad moet (flight case constructie). Ik zou kiezen voor de studiologic omdat die nu heel goedkoop te krijgen zijn (ong. 500 euro). Een toetsenist die regelmatig in de studio komt heeft een eenvoudig studiologic master keyboard, en dat bevalt hem uitstekend.

Ik wil t nu nog eerst maar even voor de hobby en de lol gebruiken (of missch ook bij de band) dus dan vind ik opzich 500 voor een controller wel wat veel...

ohja, wat is het verschil tussen een SUPER jv 1080 en een normale? als er al een verschil is... want ze worden wel beiden los genoemd... vreemd... op rolandus.com kennen ze geen verschil

Er is geen verschil voorzover ik weet.

Een redelijke controller met gewogen toetsen krijg je niet onder de 450 euro, helaas.

Back