clavia sounds..... in de TI laden...

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
Wacht even met het negatieve commentaar.....

Ik WEET DAT DIT ( NOG NIET ? ) KAN, MAAR.........

ik wil graag wten WAAR EM dit in zit....

Waarom is het bijv. ( nog niet ?) mogelijk om de patches, die toch een bepaald bestandstypen hebben,
in een bijv. Virus TI te droppen....

Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om ( via de access site) extra patches van users of standaard fabrieks ROM patches in te laden in de TI.... deze patches hebben toch een bepaald format-type ?

Is dit zoveel anders dan bijv. een patch-list van Clavia die het mogelijk maakt om extra patches van de clavia site te downloaden en in een clavia synth te droppen ?

Dit is toch allebei het zelfde format ? waarin zit het verschil dan ?

Zou dit te manipuleren zijn ?

Patches worden doorgaans opgeslagen in een "taaltje" genaamd System Exclusive (kortweg SysEx). Zoals de naam al doet vermoeden is dat taaltje bedoeld om instructies te geven aan synthesizers, maar dan wel een specifieke synth van een specifieke maker.

Een patch van bijvoorbeeld Access bestemd voor de TI is dus zodanig opgemaakt dat, als je het broadcast naar al je midi poorten, dat alleen de TI daarop reageert. Andere synths, bijv. Roland, Clavia, etc. zien dat het niet voor hen bestemd is en negeren het. System Exclusive dus.

Hoe weet zo'n synth dat het voor hem bedoeld is? Elke vendor heeft z'n eige unieke identifier in een soort van hexadecimale code. Die wordt vooraf gezonden per blokje SysEx zodat de synth waarvoor het bestemd is weet van "Heej, ik moet opletten, deze data is voor mij".

Dat wetende, waarom is het dan niet mogelijk om patches op die wijze te verbouwen zodat er niet een Clavia identifier maar een Access identifier is. Dan zou je zeggen dat een Clavia patch bijvoorbeeld zou worden geaccepteerd door Access. Maar in de praktijk werkt dat zo dus niet.

Elke synth, keyboard of andere midi apparatuur heeft een Midi en Sysex implementation. Een Clavia Synth gebruikt weer andere instructies dan een Access synth. Tel daarbij op dat de architectuur en mogelijkheden van elke synth anders is en dan wordt het wel heel erg moeilijk.

Om het echt mogelijk te maken moet je echt een dedicated converter bouwen die "snapt" hoe de patch van de source (Clavia) eruit ziet en wat de exacte parameters zijn en moet dat zien te converteren naar de target (Access) voor zover die gemeenschappelijke eigenschappen hebben. Je kunt je voorstellen dat dat een hels karwij is.

Als je met "Clavia" trouwens doelt op patches van een Modular kun je het eigenlijk al helemaal vergeten. Modular patches (de naam zegt het al) bevatten een veelvoud van modules en routings om een geluid te kunnen genereren. Dat valt gewoon weg niet op een makkelijke manier te convertren naar een "standaard VA 3 oscs, 3 lfo's + modmatrix + envelopes + filters" te vertalen.

Wat blijft er dan over? Je zou kunnen proberen te ontfrutselen hoe een Clavia patch in elkaar zit (parameters + values) en die handmatig met de Access Virus in elkaar draaien om hetzelfde geluid te benaderen.

Ik hoop dat dit volledig genoeg was ;-)

Als er onzuiverheden inzitten zullen mede forumleden me wel corrigeren of aanvullen.

Groet,
Joost

Re: clavia sounds..... in de TI laden...

Origineel geplaatst door jaccis
ik wil graag wten WAAR EM dit in zit....
Verschillende fabrikanten, verschillende apparaten.
Waarom is het bijv. ( nog niet ?) mogelijk om de patches, die toch een bepaald bestandstypen hebben, in een bijv. Virus TI te droppen....
Omdat je af moet van het dwaze idee dat een patch een soort tekstbestandje of zo is, want dat is het niet. MIDI heeft beperkte bandbreedte dus zijn die dingen ingepakt, patches zijn heel erg afhankelijk van het soort ontvanger dat er aan een kant geschreven wordt, en in het geval van de Nord Modular, zelfs nog eens met encryptie behandeld.
Is dit zoveel anders dan bijv. een patch-list van Clavia die het mogelijk maakt om extra patches van de clavia site te downloaden en in een clavia synth te droppen ?
Dit is toch allebei het zelfde format ?
Nee, het is dezelfde 'drager' - system exclusive messages. Hoe die dingen in de synth zelf worden begrepen is compleet andere koek.
waarin zit het verschil dan ?
Andere merken, andere afspraken, en totaal geen fatsoenlijke reden om het te doen.
Zou dit te manipuleren zijn ?
Ja. Je pakt beide synthesizers, en bouwt de patch van de ene op de andere na in plaats van te wachten/hopen totdat iemand het werk voor je doet en een convertertooltje uitvindt. Dat general patch format is leuk, maar;

- vergeet wavetable > VA
- vergeet VA > sample-based
- vergeet FM > vrijwel alles
- vergeet Nord Modular > vrijwel alles (al zou Reaktor wel te doen zijn)

Op z'n hoogst kun je VA > VA doen, en zelfs dat gaat niet lukken; een Virus heeft niet de modulatie matrix van de Waldorf, de Waldorf kan geen spectrale golfvormen als LFO gebruiken, en de Waldorf heeft complexere envelopes; en om het dan nog even af te maken, een Virus-patch klinkt niet hetzelfde op een ander apparaat omdat de filters en oscillators beiden een ander karakter hebben. Dus heb je eindelijk je converter, dan heb je nog niks, omdat het niet hetzelfde is.

Dit heeft niks te maken met ontmoedigen of zo, het heeft er gewoon mee te maken dat geen enkele synth hetzelfde is. Zelfs voor omzetten van Micro Q > Q en Micron > Ion en Virus C > B moet men al door hoepels springen of vooruit moet denken (of erger, achteruit), en de fabrikant rekent er (terecht) op dat als je zo'n bedrag uitgeeft aan zo'n apparaat je ook best wel wat know-how in huis hebt om dingen "na te bouwen".

Heb je dat niet, dan wordt 't tijd voor een cursus synthese, maar goed, dat heb ik al eerder gezegd.

Ook al zou je een NORD patch in de TI kunnen pompen, dan nóg heb je niet dezelfde patch, simpelweg omdat het een ander apparaat is! Het kan gewoon nooit hetzelfde klinken...

gelukkig maar...

@ jostiii

Zonder meer het juiste antwoord.
En dat converterproject heb ik ook gevolgd en het grote verschil is natuurlijk dat de NordLeads en de Nord Modular beide dezelfde sound engine hebben, dus dat lukt aardig, alleen... Clavia heeft het vijf jaar geleden al eens gedaan en het is vrij op het net te verkrijgen, dus ik begrijp de inspanningen niet :)

@ jaccis

Blijft voor mij de vraag waarom er mensen zijn die willen dat alles uit één synth moet komen. Dat is nooit zo geweest! Wil je een modulare Moog, gebruik dan een modulaire Moog. Een Arp 2600? Probeer er eentje te pakken te krijgen. Dus een NordLead geluid komt het beste uit een NordLead. Zoals het beste trompetgeluid nog altijd uit een trompet komt :)

Wout

jaccis, zie het maar zo dat elke synth zijn eigen programmeertaal heeft. je kunt een game voor de xbox ook niet programmeren voor de nintendo 64 en verwachten dat het resultaat hetzelfde is.

Re: Re: clavia sounds..... in de TI laden...

Re: Re: clavia sounds..... in de TI laden...

Origineel geplaatst door Yoozer
- vergeet Nord Modular > vrijwel alles (al zou Reaktor wel te doen zijn)

In theorie zou je inderdaad een patch convertor kunnen maken, echter resulteerd dat 100% toch in grote klankverschillen.

Ik denk ook dat het de totale digitale synth markt dood zou slaan als elke synth elke synth kon nadoen d.m.v. wat sysex data.

Nee dank je....dat zou echt rampzalig zijn!

:D Ik ben altijd zo geweest........ hoe meer ... hoe beters.

Als ik op stap ga vind ik het zeker veel leuker als mijn vriendenkring compleet is dan met 2 a 3 man op stap te gaan ( probeer dit altijd te vermijden...)

Zo vind ik het ook met patches/presets....

Ik vind het duidelijker/fijner en overzichtelijker, wanneer 1 synth, ( mij TI ) in staat zou zijn om allerlei patches uit andere merken zou kunnen inladen ( het liefst nog met het karakter van de LFO"s,filters en het hele synth rataplan, maar goed dat terzijde....)

Dit zou ik beter vinden dan allerlei synths ' te moeten kopen' en door de bomen het bos niet meer zie.

Maar goed ik weet dat dit ( nog heel ver weg is ?) en misschien wel nooit mogelijk wordt.

Maar het lijkt me zo 'makkelijk,overzichtelijk, interessant, goedkoop etc...

8~

Als dit mogelijk zou zijn, dan hoefde je ook geen verschillende synthfabrikanten meer te hebben... En dan zou elk nummer helemaal hetzelfde klinken als een ander.

Hel op aarde! ;)

Mja en zolang je zo blijft zul je de machine die je hebt waarschijnlijk niet helemaal doorgronden.

Laat ik je vertellen dat het als alle fabrikanten willen een concept is wat echt wel mogelijk is, alleen toch gaat het nooit gebeuren. Is marketingtechnisch het tegenovergestelde van interessant voor de synthesizer fabrikanten.

Origineel geplaatst door jaccis
:D Ik ben altijd zo geweest........ hoe meer ... hoe beters.

Als ik op stap ga vind ik het zeker veel leuker als mijn vriendenkring compleet is dan met 2 a 3 man op stap te gaan ( probeer dit altijd te vermijden...)

Zo vind ik het ook met patches/presets....

Ik vind het duidelijker/fijner en overzichtelijker, wanneer 1 synth, ( mij TI ) in staat zou zijn om allerlei patches uit andere merken zou kunnen inladen ( het liefst nog met het karakter van de LFO"s,filters en het hele synth rataplan, maar goed dat terzijde....)

Dit zou ik beter vinden dan allerlei synths ' te moeten kopen' en door de bomen het bos niet meer zie.

Maar goed ik weet dat dit ( nog heel ver weg is ?) en misschien wel nooit mogelijk wordt.

Maar het lijkt me zo 'makkelijk,overzichtelijk, interessant, goedkoop etc...

8~

Had je beter voor de NordLead kunnen gaan, of beter zelfs, de NordModular Classic: daar zijn nu zo'n 30.000 Patches voor :D Zoveel vriendjes heb jij niet!

Wout

De Ion is ook een idee ivm de verschillende filtertypen. Maar wat moet je met zo'n synth (en de de clavia) als je er toch alleen maar presets op afspeelt.

Mischien moeten er net als in de 80's 'preset players' worden uitgevonden. Zoals de matrix-1000 en van die gekke sample players (DPM?) destijds. Een 1u Access virus rack met 4000 geheugenplaatsen en een volumeknop. :D

Origineel geplaatst door jaccis Ik vind het duidelijker/fijner en overzichtelijker, wanneer 1 synth, ( mij TI ) in staat zou zijn om allerlei patches uit andere merken zou kunnen inladen ( het liefst nog met het karakter van de LFO"s,filters en het hele synth rataplan, maar goed dat terzijde....)

Ja!! Ik vind dat ook echt een ellende, dat je allemaal verschillende synths moet kopen voor verschillende geluiden :(

Jouw idee is dus briljant, op een detail na: het is niet de Virus TI die alle mogelijke patches ter wereld totaal accuraat moet gaan kunnen afspelen. Ik heb liever dat Casio een gratis firmware update uitbrengt voor de Casio SA-1 om jouw geniale plan te verwezenlijken :okdan:

Of anders vind ik dat bijv. Native Instruments de alle-patches-ter-wereld-synthesizer als plugin moet uitbrengen. Die moet dan ook bijv. foto's van patches op een analoog modulair systeem kunnen inlezen. En spraakherkenning: "een vette overstuurde 303 lijn van 8 maten graag", dat lijkt me veel handiger dan zelf zoiets programmeren. Het zou ook wel fijn zijn als ik dit programmaatje dan kan draaien op m'n C64, want die staat nu toch niks te doen in m'n vensterbank.

Het is allemaal zo simpel... waarom bestaat dit nog niet?????! :(

Origineel geplaatst door j0ris
Ja!! Ik vind dat ook echt een ellende, dat je allemaal verschillende synths moet kopen voor verschillende geluiden :(

Jouw idee is dus briljant, op een detail na: het is niet de Virus TI die alle mogelijke patches ter wereld totaal accuraat moet gaan kunnen afspelen. Ik heb liever dat Casio een gratis firmware update uitbrengt voor de Casio SA-1 om jouw geniale plan te verwezenlijken :okdan:

Of anders vind ik dat bijv. Native Instruments de alle-patches-ter-wereld-synthesizer als plugin moet uitbrengen. Die moet dan ook bijv. foto's van patches op een analoog modulair systeem kunnen inlezen. En spraakherkenning: "een vette overstuurde 303 lijn van 8 maten graag", dat lijkt me veel handiger dan zelf zoiets programmeren. Het zou ook wel fijn zijn als ik dit programmaatje dan kan draaien op m'n C64, want die staat nu toch niks te doen in m'n vensterbank.

Het is allemaal zo simpel... waarom bestaat dit nog niet?????! :(

:halleluja

:D

Gelukkig zijn synths geen vrouwen!
Wie wil er niet een vrouw, die mooi is, goed kan koken, briljant het huis schoonhoudt, intelligent is, belezen en amusant, lekkere sex, lief voor kinderen en veel geld op de bank, soms blond is en soms donker of lekker rood ,met blauwe, bruine en grijze of zelfs groene ogen, dus die alles kan... Waarom is die er niet?

Hé!
Ik heb zo'n vrouw :)

Wout

Ik heb trouwens uit betrouwbare bron vernomen dat er al lang zo'n firmware update voor de Casio SA-1 is! Die is alleen niet gemaakt door Casio, maar door een werkloze Russische programmeur.

Na de ineenstorting van de Sovjet Unie was deze man ontslagen bij de voorloper van de Russian Space Agency (KRA). Het lukte hem niet om elders aan de bak te raken als programmeur, en hij zag uiteindelijk meer brood in een carriere als Jean Michel Jarre imitator.

Geld voor echte synths had 'ie echter niet, dus hij kocht met z'n laatste roebels een zesdehands Casio SA-1. Na een winter reverse engineeren en wat noeste programmeerarbeid in zijn Siberische hut was de klus geklaard: de play-it-all firmware was geboren!

Na een aantal zeer succesvolle shows in de Siberia Arena is de beste man echter samen met zijn SA-1 op mysterieuze wijze verdwenen.

Volgens de locale media ging hij ten onder aan z'n eigen succes en z'n nieuwe hobby: Russische roulette... Er zijn echter hardnekkige geruchten dat de mafia achter zijn verdwijning zat, in opdracht van enkele grote synthesizer fabrikanten.

De waarheid zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen, maar op diverse internetsites worden parallellen getrokken met de huidige situatie in de energiewereld: olieconcerns die op genadeloze wijze hun energiemonopolie beschermen tegen innovatieve duurzame alternatieven.

Laatst gewijzigd:
Back